Monday, November 16, 2015

YB DS JAMIL KHIR BAHAROM: “ENGKAU GARU BELAKANG AKU…”

            Seronok juga aku mengkiuti kisah YB DS Jamil Khir Baharom  Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertelagah dengan Saudara Akmal Nasir, Pengarah Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW) berkaitan dengan lawatan rombongan menteri berkenaan ke Amerika Syarikat pada 21 hingga 29 Mei 2014.

            Menteri berkenaan telah didakwa menyalahgunakan duit untuk anak yatim dan miskin bagi membiayai perjalanan ke luar negara bersama isteri, main golf dan lawatan ke pusat membeli belah. Itu kata NOW. Bukan ‘tugas’ aku untuk menyatakan betul tidaknya dakwaan sedemikian.
            Mengikut kata YB DS Khir Bahrom pula, pemergianya  ke Amerika Syarikat  adalah untuk  “…beberapa program besar telah diatur dan dilaksanakan” Ini termasuklah, “…..Simposium Perdana Perkahwinan Kekeluargaan…. Kursus Pra Perkahwinan bagi membantu pelajar-pelajar memenuhi syarat perkahwinan JAWI, Kelas Pengajian untuk isteri-isteri dan Kakitangan Wanita Kedutaan; ……pertemuan bersama usahawan-usahawan Malaysia….. beberapa acara sukan telah dianjurkan oleh Education Malaysia (EM) di Indianapolis termasuklah acara golf yang dikelolakan secara bersama dengan pihak Kedutaan Malaysia AS di Washington yang saya turut terlibat bersama TYT Duta dan kakitangan kedutaan.”
            Kononnya, mengikut kenyataan YB Menteri berkenaan Mid West Game yang dianjurkan itu telah menghimpunkan lebih 1000 orang pelajar daripada Amerika Syarikat dan Kanada. Menurut Akmal pula, jumlah keseluruhan perbelanjaan sepanjang empat hari itu berjumlah RM410,978 dan kemudiannya beliau membuat semakan semula dengan menganggarkan sebanyak RM590,000 untuk delegasi 100 orang. (Malaysikini 15 November 2015).
            Lagi sekali aku tak mahu campurtangan dalam hal ini. Maksud aku siapa salah dan siapa betul. Tetapi aku yakin kerajaan Malaysia ‘tidak ada halangan’ dalam meluluskan perbelanjaan yang begitu besar (pada perkiraan rakyat miskin di luar bandar dan kawasan FELDA). Dan mungkin pada anggapan ahli kabinet (yang sepatutnya mendapat kelulusan kabinet), perbelanjaan sedemikian hanyalah perbelanjaan yang munasabah. ‘Ikan bilis!!. Berbanding dengan peruntukan-peruntukan lain yang diluluskan oleh Kabinet yang jauh lebih besar dari jumlah itu. Dengan sebab itulah agaknya YB Menteri begitu yakin dengan tindakan undang-undangnya terhadap NOW. Agaknya lah…..
            Cuma yang aku ingin perkatakan disini sebagai rakyat Malaysia (dibawah cengkaman GST dan kenaikan harga tol dan berbagai cukai yang lain), program yang dijalankan di Amerika Syarikat itu terlalu besar. Mungkin pada pandangan setengah pihak program itu amat berfaedah, tetapi sebagai Menteri yang bertanggungjawab harus tahu ‘priority” dan keutamaan. Yang mana yang harus diutamakan. Mengikut ‘tertibnya’. Macam ambil air sembahayang juga. Yang mana yang patut didahulukan. Basuh muka dulu, lemudian tangan dan seterusnya….”
            Membawa 100 orang (kalau betullah sebagaimana yang didakwa oleh Saudara Akmal Hisham dari NOW) ke Amerika Syarikat itu amat besar perbelanjaannya. Tambang kapalterbang dan penginapan sudah cukup ‘menggerunkan’ yang tahu tentang selok belok perbelanjaan pegawai ke luar negara. Itu belum lagi dikira perbelanjaan makan dan minum (dan lain-lain perbelanjaan) yang harus ditanggung oleh kerajaan.
            Ada beberapa persolaan lain yang ‘menendang’ benak kepala aku berkaitan dengan lawatan rasmi rombongan YB Menteri DS Jamil Khir ini.
·      Mengapa sampai 100 orang yang harus pergi mengikuti rombongan ini? Untuk apa ramai sangat. Mungkin itu yang dipersoalkan oleh Saudara Akmal Hisham dan rakyat Malaysia lain. Ini bukan kontingen sukan SEA.
·      Kenapa perlu dihimpunkan 1000 orang pelajar dari seluruh negara Amerika dan Kanada? Negara Amerika tu besar. Dan untuk seorang pelajar dari Los Angeles ke Indianapolis tu amat jauh perjalanannya dan tentunya menelan perbelanjaan yang begitu besar. Dan pastinya perbelanjaan tambang menambang ditanggung oleh kerajaan. Takkanlah pelajar menggunakan wnag biasiswa mereka untuk hal-hal yang sebegini. Tidak munasabah.
·      Aku tak dapat mempastikan samada program yang dianjurkan itu perlu diutamakan dan penting sangat kepada pelajar-pelajar. Misalnya “…..Simposium Perdana Perkahwinan Kekeluargaan…. Kursus Pra Perkahwinan bagi membantu pelajar-pelajar memenuhi syarat perkahwinan JAWI, Kelas Pengajian untuk isteri-isteri dan Kakitangan Wanita Kedutaan; ……pertemuan bersama usahawan-usahawan Malaysia….. dan acara golf yang dikelolakan secara bersama dengan pihak Kedutaan Malaysia AS di Washington yang saya turut terlibat bersama TYT Duta dan kakitangan kedutaan.”
            Mungkin apa yang dilakukan oleh YB Menteri Di Jabatan Perdana Menteri itu tidak menjadi halangan kepada pihak kerajaan Malaysia memandangkan menteri-menteri lain juga berbuat demikian, namun dari segi moral dan sifat keperihatianan terhadap penderitaan yang dialami oleh rakyat Malaysia tentulah amat tidak wajar agaknya sikap yang ditunjukkan oleh seorang Menteri Agama Islam yang sentiasa menyeru kepada kesederhanaan dalam apa juga tindakan.
            Agaknya begitulah……

abuhassanadam
London
16 November 2015


1 comment:

  1. Maaf cakap, sy pernah bersetentang mata dgn hj jamil khir di arafah di satu ketika musim hj...tiada seri iman diwajahnya. Jika nk dibndigkn dfn imam masjid di kg sy..walhal dia pemegang kunci pahala yg sebesar besarnya. Dimanakh salahnya ? Mata hati yg celik sj yg nmpk dn mmpu menilaiknnya ...wallahuaklam.

    ReplyDelete