Sunday, April 17, 2016

‘THE SWAMPERS’ DI PELANG

            Setelah dua kali van yang kami naiki berhenti (muntah disebabkan jalan bengkang bengkok) akhirnya kami sampailah ke pekan Gerik, Perak. Ketika itu (1960an) perjalanan ke Gerik agak sukar disebabkan jalanya yang sempit dan bengkang bengkok. Entah berapa selekoh yang perlu ditempuh sebelum sampai ke pekan Gerik. Memang sukar sekali untuk sampai ke Gerik dari Kuala Kangsar. Lebih kurang 100km dari Kuala Kangsar.

            Sebenarnya pada ketika itu kami hendak pergi ke Pelang, lebih kurang 20 km dari pekan Gerik menghala ke Klian Intan dan boleh terus ke Baling Kedah. Kami singgah di pekan Gerik terlebih dulu untuk makan tengah hari. Dan kami diberitahu oleh Alias dan Rosli ( kedua-duanya adik beradik dan telah meninggal dunia dan kedua-duanya juga mengajar di Sekolah Kebangsaan, Pelang pada ketika itu ) bahawa di kampung Pelang tidak ada kedai makan. Oleh itu terpaksa berhenti di Gerik terlebih dulu untuk makan tengah hari.

            Kugiran ‘The Swampers’ akan membuat persembahan di Pelang dan kami adalah anggota kumpulan kugiran berkenaan yang akan membuat persembahan itu. ‘The Swampers’ itu mengambil nama sempena kampung tempat tinggal pengasas kugiran ini, Mat Ha (ketika itu dia mengajar di Sekolah Kebangsaan Paya Salak, Padang Rengas) ia itu Kampung Paya Panjang. Dia tinggal di Paya Panjang, Padang Rengas. Kebetulan juga ramai anggota kugiran ini tinggal di Paya Panjang. Antaranya Rasma (arwah), Adam Suhaimi, Amir tinggal di kampung berkenaan.

            Rasma (Cikgu yang ketika itu mengajar di Kenering, Gerik) bermain drum. Adam Suhaimi mengajar di Sekolah Menengah Tun Perak bermain organ. Amir anak Pak Ngah Pawang masih bersekolah pada ketika itu adalah penyanyi kugiran ‘The Swampers’ disamping seorang penyanyi perempuan, Norul namanya. Norul tinggal di Karai, Kuala kangsar. Entah macam mana dia ‘terpelanting’ untuk jadi penyanyi kugiran ‘ The Swampers’.

            Aku perhatikan sepanjang jalan dari Gerik ke Pelang, sudah kelihatan poster-poster tertampal di pokok-pokok tepi jalanraya, mengatakan yang kugiran ‘The Swampers’ akan mengadakan persembahan di Padang Sekolah Kebangsaan Pelang pada malam Sabtu (aku lupa tarikhnya). Taklah banyak. Ada ler dua tiga.

            Sementara menunggu malam untuk mengadakan persembahan, kami berehat sebentar di rumah guru, yang didiami oleh Alias dan Man. Lebih kurang macam pondok durian. Bertiangkan batang pinang dan beratap rumbia, berdindingkan buluh yang dianyam. Pastinya terdirinya rumah guru berkenaan atas kerjasama orang kampung Pelang. Pastinya. Untuk mandi manda kami ke telaga yang tidak berapa jauh dari rumah. Pada ketika itu mana ada paip air dan kuasa letrik.

            Setibanya kami di Padang Sekolah Kebangsaan Pelang, pada sebelah malamnya, dapat aku lihat ‘lautan’ manusia yang membanjiri kawasan padang sekolah berkenaan untuk menyaksikan persembahan kami. Takut pun ada apabila melihatkan penonton yang begitu ramai. Dan aku faham benar ‘kemampuan’ kugiran yang dipimpin oleh Mat Ha. Bukannya bagus sangat. Namun disebabkan ketandusan hiburan di kawasan ini agaknya, maka mereka akan ‘melayan’ apa juga bentuk hiburan yang dihidangkan kepada mereka.

            Lebih kurang pukul 8.30 malam, aku ‘diarahkan’ oleh Mat Ha memulakan persembahan. Sememangnya dimana saja persembahan yang diadakan aku disuruh jadi juruacara. Bukan kerana kepandaian aku mengendalikan majlis tetapi disebabkan aku tidak boleh bermain alat muzik. Mengatuk gendang pun tak boleh. Menyanyi langsunglah. Oleh itu ‘jawatan’ yang terbuka untuk aku bersama dengan kumpulan kugiran ini ialah sebagai juruacara. Tidak ada rotan akar pun boleh digunakan. Itulah tugas aku.

            Memang seronok mengendalikan majlis sekiranya mendapat sambutan hangat dari penonton. Itulah yang berlaku di Pelang pada malam itu. Tepukan bergemuruh setiap kali Amir atau Norul selesai mendendangkan lagu pilihan mereka. Amir tetap dengan lagu kesukaan ramai pada ketika itu. Lagu ‘wajib’. ‘Oh Fatimah’ dan Norul pula dengan lagu ‘Si Baju Hijau’. Pendek kata lagu-lagu itu sememangnya ‘pecah kepala’ pada ketika itu. Jikalaulah tidak dimainkan lagu berkenaan, maka ‘kepunan’ penonton tidak akan kehabisan.

            Sampai kepada satu peristiwa yang tidak dapat aku lupakan. Menyiarkan lagu permintaan. Ramai sungguh yang meminta lagu-lagu pada malam itu. Satu lagu bayarannya 30 sen. Samada dinyanikan oleh penyanyi ‘The Swampers’ ataupun dinyanykan oleh penyanyi jemputan. Aku siarkan ikut giliran. Tiba-tiba datang seorang pemuda memanggil aku.

            “Bila Cikgu nak siarkan permintaan saya?” tanya dia pada aku. Dia main ‘rambang’ saja panggil aku ‘Cikgu’
           
            “Siapa nama saudara?” tanya aku.

            “ Musafir Kelana’ jawabnya. Sambil tersenyum sendirian aku membelek-belek kertas lagu permintaan yang ada di tangan aku. Aku tahu itu hanya nama ‘glamour’ dia di kampung. Akhirnya terjumpalah aku kertas permintaannya.

            “Ada’ kataku. “Musafir Kelana menujukan lagu ‘TERMENUNG” kepada Melati Desa….” sambungku lagi dengan membacakan langsung permintaannya.

            “ Itulah permintaan saya cikgu. Bila nak disiarkan...?” Dia merayu.

            “Kena tunggu giliran tu…ada tiga empat lagu sebelum giliran saudara tu” aku menenangkan pemuda itu.

            “ Tak boleh Cikgu… nanti dia balik..dia memang nak balik tu” Rupa-rupanya beliau merayu pada aku disebabkan si ‘Melati Desa’ (kekasihnya agak aku) akan pulang awal. Oleh itu beliau berhasrat benar agar gilirannya untuk menyanyikan lagu “TERMENUNG’ dipercepatkan supaya dapat di dengar dan dinikmati oleh ‘Melati Desa’ akan nyanyiannya. Begitulah agakan aku.

            Akhirnya aku memenuhi permintaannya. Hampir lima kali dia mengucapkan terima kasih kepada aku.

            Mungkin kini sudah berbelas orang cucu mereka agaknya. Mungkin.

abuhassanadam
17 April 2016


            

No comments:

Post a Comment