Wednesday, June 1, 2016

‘OGHANG KUALE’ MIRIP ‘PENDEKAR BUJANG LAPUK’

            Kuala Kangsar akan menjadi ‘buah mulut’ rakyat Malaysia menjelang Pilihan Raya Kecil yang akan diadakan tidak berapa lama lagi. Lantas nama Kuala Kangsar akan sentiasa disebut-sebut. Dan yang paling penting lagi ialah ramai ‘peminat’ politik akan berkunjung ke Kuala Kangsar untuk berkempen. Malangnya bulan Ramadhan agak ‘menghalang’ para pengunjung ke bandar kecil ini yang amat terkenal dengan berbagai juadah untuk dinikmati. Pastinya ‘durian runtuh’ pula bagi peniaga-peniaga kecil Pasar Ramadhan yang akan berniaga pada bulan yang mulia nanti.

            Sebenarnya yang boleh dianggap sebagai ‘downtown’ bandar Kuala Kangsar ialah di ‘Lembah’. Aku tak tahu samada ‘Oghang kuale’ masih ingat lagi dimana letaknya ‘Lembah’ itu. Aku pasti anak-anak muda tidak lagi tahu kedudukan ‘lembah’ itu. Mungkin mereka tahu tetapi tidak dapat membayangkan ‘kehebatan’ lembah pada tahun-tahun 1950an dan 1960an. Memang hebat!..

            Yang dikatakan kawasan ‘Lembah’ itu ialah kawasan yang berdekatan dengan Sungai Perak. Dari Jam Besar yang berdekatan dengan ‘white bridge’ (mengahala ke Bukit Chandan) sehinggalah ke ‘gigi’ Sungai Perak. Di situlah pusat kegiatan yang paling sibuk pada tahun-tahun 1950an dan 1960an, khususnya pada hari-hari Sabtu dan Ahad. Dan yang paling ‘happeing’ sekali ialah pada hari-hari menjelang bulan Ramadhan dan menjelang Hari Raya AidilFitri.

            Tidak dapat aku bayangkan kesibukan dan keseronokannya pada waktu itu!...

            Kawasan ‘Lembah’ pada waktu itu redup dan nyaman kerana dinaungi oleh rimbunan pokok Ara yang kebanyakannya lebih sepemeluk. Dan tentunya tidak sesibuk sekarang kerana pada waktu itu tidak banyak kereta yang lalu lalang di kawasan itu. Maknanya di situ merupakan kawasan bersantai (walaupun bukan hasratnya ke situ untuk bersantai). Mungkin keadaan yang sedemikianlah yang menjadi faktor untuk mendorong orang Melayu kelihatan ‘relax’ sebagaimana yang digambarkan oleh penulis Barat seperti R.O. Winstedt ataupun Maxwell.

            Yang tidak dapat aku lupakan tentang ‘Lembah’ ialah tentang kehadiran penjual ubat yang begitu ramai di situ untuk menjual berbagai ubat untuk berbagai jenis penyakit. Itu merupakan satu fenomena tahun 50an dan 60an yang kini sudah tidak kelihatan lagi. Di ‘Lembah’lah para penjual ubat ini ‘berkempen’ untuk menjual ubat-ubat mereka. Dan suasana yang ada di situ pada ketika itu merupakan satu pesta yang pasti diadakan pada setiap hari Sabtu dan Ahad. Aku juga jarang melepaskan peluang untuk ke situ bersama Atuk ku.

            Antara ‘ceramah’ penjual ubat yang paling menyeronokkan (bagi aku dan Atuk aku juga)  ialah yang disampaikan oleh ‘Wak Malaya’. ‘Wak Malaya’ sememangnya penjual ubat yang terkenal di seluruh Malaya pada ketika itu. Aku tak tahu apa jenis ubat yang dijualnya dan untuk penyakit jenis apa. Tetapi yang aku pasti ialah begitu ramai yang membeli ubatnya. 50 sen sebotol. Mungkin yang membeli ubat ‘Wak Malaya’ itu sebenarnya sebagai ‘sumbangan’ di atas ‘ceramah’ yang disampaikannya. Mungkin.

            Berdekatan dengan Jam Besar adalah deretan penjual Cendol (pada ketika itu). Seingat aku ada terdapat lebih kurang 10 buah gerai penjual cendol dan kesemuanya terdiri dari kumpulan mamak. 10 sen semangkuk. Amat puas untuk menghilangkan dahaga (untuk kanak-kanak seperti aku pada ketika itu). Untuk mengenyangkan pula, cendol akan dicampurkan dengan pulut. Hanya tinggal kenangan dan tidak dapat dilupakan apabila pulang sekali sekala ke kampung.

            Suasana di tepian Sungai Perak pada tahun-tahun 50an dan 60an adalah lebih kurang sama dengan suasana yang digambarkan oleh P.Ramlee dalam filemnya yang berjodol,’Pendekar Bujang Lapuk’. Saling tak tumpah. Pada ketika itu terdapat bot penambang yang dimiliki oleh pemilik Melayu bernama Pak Bidin (jikalau aku tak silap). Dan penduduk dari kampong Sayung yang ingin ke Kuala Kangsar terpaksalah menyewa bot penumpang dengan bayaran tambang sebanyak 15 sen.

            Olehkerana belum ada jalan raya ke Kati dan Kampong Cheh, maka untuk pergi ke tempat-tempat berkenaan terpaksa juga menyewa bot. Aku pernah menaiki bot berkenaan dalam perjalanan dengan Opah aku ke Kampung Cheh untuk menghadiri majlis khenduri kahwin. Amat menakutkan!. Dan tidak pula terdapat peristiwa bot tenggelam atau karam pada ketika itu. Pelik juga…

            Dan tidak lengkap coretan ini sekiranya tidak aku masukkan kisah ‘Mee Lambung’. Di tepian Sungai Perak berdekatan dengan ‘Jetty’ bot penambang terdapat deretan gerai mamak menjual mee goreng. Mee goreng inilah yang dipanggil ‘Mee Lambung’. Jangan ditanya aku mengapa dipanggil ‘Mee Lambung’. Yang aku dapat sahkan bahawa mee berkenaan memangnya lazat dan sedap. Tidak terdapat mee sesedap itu kini, dimana-mana saja aku pergi di seluruh Malaysia!!...

            Mungkin agaknya mee berkenaan tak ler sesedap mana, tetapi disebabkan kekurangan jenis makanan pada ketika itu maka ‘mee lambung’ menjadi makanan pilihan yang amat sedap.

            Mungkin!..

abuhassanadam
1 Jun 2016


             

3 comments:

  1. Mee ketuk bila awal bln musim ambik gaji....penuh kedai mamak tu masak sambil ketuk2 kuali memanggil pelanggan....mee hanya kicap cili dan sawi tp kedai penuh jugak org berebut utk makan....diceritakan oleh Bonda krn Bonda seorang guru yg stiap bln ke kuala mengambil gaji....cash di malayan banking bank...mbb

    ReplyDelete
  2. Mee ketuk bila awal bln musim ambik gaji....penuh kedai mamak tu masak sambil ketuk2 kuali memanggil pelanggan....mee hanya kicap cili dan sawi tp kedai penuh jugak org berebut utk makan....diceritakan oleh Bonda krn Bonda seorang guru yg stiap bln ke kuala mengambil gaji....cash di malayan banking bank...mbb

    ReplyDelete
  3. Rozina,

    Betui ler tu cerita mak kamu tu.

    Pak Abu

    ReplyDelete