Sunday, December 18, 2016

ANWAR IBRAHIM MASIH RELEVAN

            Agak tidak keterlaluan sekiranya aku katakan Anwar Ibrahim persis Nelson Mandela. Oleh kerana belum wujud seorang tokoh yang mirip dengan Mahatma Gandhi maka agak keterlaluan juga sekiranya aku katakan perjuangan Anwar ‘menghampiri’ perjuangan Mahatma Gandhi ataupun perjuangan Jose Rizal di Filipina.

            Mungkin ada yang mempertikaikan pandangan aku yang agak keterlaluan ini. Tak apa. Itu tak penting. Apa yang aku akan katakan hanya merupakan satu persepsi. Apa yang aku fikir dan aku rasa.

            Walau bagaimana pun aku merasakan bahawa tokoh-tokoh seperti Shahidan (DS Shahidan Kassim) ataupun Hishamuddin Rais ( Tukar Tiub) akan ‘bersetuju’ dengan apa yang aku katakan ini. Mungkin juga dalam hati kecil DS Rosmah Mansor juga akan bersetuju dengan apa yang aku katakan kerana tokoh-tokoh ini melihat dengan mata kepala sendiri perjuangan dan ‘sepak terajang’ Anwar Ibrahim ketika berada di campus university Malaya, akhir tahun-tahun 60an dan awal 1970an.

            Anwar Ibrahim ‘meletop’ di sekitar tahun-tahun 1968/1969 ia itu ketika menerajui Persekutuan Bahasa Melayu University Malaya (PBMUM). Dan pada ketika itu seolah-olah telah menenggelamkan UMSU ( University Malaya Students Union) yang merupakan persatuan induk di university pada ketika itu. PBMUM unggul disebabkan adanya Anwar Ibrahim sebagai pemimpinnya.

            Di situlah tapak mulanya perjuanagan Anwar Ibrahim, walaupun benih perjuangan beliau telah mula tersemai ketika memimpin badan agama Islam di Kolej Melayu Kuala Kangsar. Dan University Malaya bertukar ‘corak’ dengan adanya Anwar Ibrahim. ‘Sudut Pidato’ ( dah takada dah!) menjadi begitu sibuk sekali sebagai tempat mendengar ucapan-ucapan pemimpin pelajar yang pada ketika cuba mengasah bakat masing-masing. Ibarat anak kerbau yang baru menyurung tanduk. Namun begitu Anwar Ibrahim lah yang ‘mengimarahkan’ Sudut Pidato dengan ucapannya yang berapi-rapi megkeritik apa saja dasar kerajaan yang merugikan rakyat.

            Pada ketika itu belum berkuat-kuasa lagi Akta Kolej dan University dan tentulah tiada halangan bagi pemimpin pelajar untuk menyuarakan pandangan mereka tentang apa saja yang terlintas di hati. Dalam hal ini pelajar-pelajar disekitar tahun-tahun berkenaan agak bertuah kerana dapat mengasah bakat dari sudut kepimpinan. Para pelajar diberikan peluang seluas-luasnya untuk mengamalkan kebebasan bersuara pada ketika itu.

            Pernah dalam perjumpaan kecil-kecilan dengan para pelajar di pusat pengajian tinggi kini dan mereka sering bertanyakan kepada aku tentang bagaimana keadaan university pada ketika Anwar Ibrahim menjadi pemimpin pelajar. Tentulah tidak selengkap mana penjelasan aku tentang keadaan pada ketika itu. Namun begitu, setelah mendengar ‘cerita’ aku, para pelajar merasa satu kehilangan yang amat besar kerana mereka tidak dapat menikmati keadaan sebagaimana yang aku gambarkan ketika itu – akhir tahun 60an dan awal 1970an.

            Para pelajar kini seolah-olah amat terkilan kerana mereka tidak dapat mengecap kebebasan sebagaimana yang dikecapi oleh ‘orang tua’ yang sezaman dengan aku. Dan yang paling mereka kesalkan bahawa sudah tidak wujud lagi tokoh seperti Anwar Ibrahim di mana-mana campus di negara ini. Semacam tidak wujud pengganti Anwar Ibrahim. Seolah-olah apa yang dikatakan ‘patah tumbuh hilang berganti’ itu tidak tepat dalam hal pengganti Anwar Ibrahim.

            Apabila ada ‘tokoh’ yang mengatakan bahawa Anwar Ibrahim sudah tidak relevan lagi di negara ini, maka itu hanya merupakan pengucapan politik yang tidak mempunyai asas yang kukuh. Dan berkemungkinan juga kenyataan itu dilafazkan seperti ayam ketika ‘perut dipenuhi dedak’. Mungkin!

            Sehingga kini, ‘the silent majority’ yang ‘sewaktu’ dengan Anwar Ibarhim ketika di university masih mengikuti perjuangan beliau walaupun beliau berada dalam penjara. Kita tidak mengikuti beliau secara membuta-tuli. Golongan ini tidak mendapat ‘dedak’ untuk menyokong perjuangan beliau. dan sepanjang perjuangannya Anwar Ibrahim tidak menampakkan kecondongannya untuk menyimpang dari perjuangan asal – memperjuangkan ‘the conscience of the majority’.

            Obor itu tidak pernah padam. Perjuangan Anwar Ibrahim akan terus menyala walaupun ada segelintir yang merasakan bahawa Anwar Ibrahim sudah tidak relevan.

            Mungkin golongan ini tidak mengenali siapa Anwar Ibrahim sebenar. Ataupun mungkin mereka pura-pura tidak mahu mengenali Anwar Ibrahim….

abuhassanadam

18 Disember 2016

No comments:

Post a Comment