Sunday, September 30, 2018

UMNO KEHILANGAN ARAH

Aku semacam bersetuju pula dengan kenyataan KJ ( Saudara Khairi Jamaluddin) apabila beliau mengatakan bahawa UMNO semacam kehilangan arah. Orang putih kata ‘neither here nor there’. Orang Perak kata, ‘ tak tentu ketahuan, ke hulu ke hilir tak tentu tujuan’.

Sesebuah pertubuhan samada pertubuhan politik ataupun pertubuhan sosial banyak bergantung kepada kepimpinan sesuah oraganisasi itu. Terpulanglah kepada pemimpinnya untuk menentukan hala tuju parti berkenaan. Dengan sebab itulah seseorang pemimpin itu mesti (bukan seharusnya) mempunyai ‘tulang belakang’ yang cukup kuat, mempunyai perjuangan yang tidak boleh dilentur. Harus tegas dan kemas dalam melaksanakan prinsip yang diperjuangkan.

Dalam hal pepimpinan UMNO adalah dirasakan bahawa DS Zahid Hamidi tidak harus ‘berbolak-balik’ dari segi menyatakan hal tuju UMNO kini setelah tewas dalam PRU 14 yang lalu. Sebagai pembangkang UMNO harus tegas dalam menerajui parti. Semacam nak bersetuju pula kenyataan Saudara KJ apabila beliau mengatakan,
"Kamu memimpin parti, perlu jelas.Kamu tidak boleh kata minggu lalu meneroka kerjasama dengan mana-mana parti dalam Pakatan Harapan dan hari ini pula kata nak lawan, zalimlah, macam-macam.Saya tidak keliru. Tetapi kamu perlu jelas ke mana arah tuju parti," kata Khairy yang juga bekas calon presiden Umno itu. ( petikan Malaysiakini 30 September 2018)
Dalam hal ini UMNO sepatutnya ‘belajar’ dari PKR (Parti Keadilan Rakyat) yang mempunyai prinsip perjuangan yang cukup jelas. Dengan sebab itulah sehingga hari ini setelah mengalami berbagai ‘ribut dan taufan’ dan ‘gelombang yang bukan kepalang akhirnya PKR menang juga. Slogan ‘REFORMASI’  dan “LAWAN TETAP LAWAN’ terus bergema sehingga hari ini, walaupun pada PRU 12, PKR hanya memenangi satu kerusi sahaja ( Parlimen Permatang Pauh yang dimenangi oleh DS Dr Wan Azizah) dan walaupun Saudara Anwar Ibrahim berada di penjara dalam jangkamasa yang begitu lama. Ahli PKR terus menerus berjuang ‘tanpa henti’ sehinggalah apa yang diidamkan tercapai.
Saudara Zahid Hamidi selaku presiden UMNO sudah beberapa kali menyatakan kesediaannya untuk bekerjasama dengan UMNO atau parti-parti lain yang sanggup bersekongkol dengan UMNO. Begitu juga dengan pendirian PAS yang sanggup bekerjasama dengan UMNO. Bolehlah dianggap perjuangan parti yang sebegini sebagai parti yang tidak bertulang belakang. Seolah-olah mereka sanggup bekerjasama antara satu sama lain hanya untuk memerintah negara ini dan bukan untuk membela bangsa dan negara. Seolah-olah perjuangan membela bangsa (Melayu dan agama Islam) sudah dikesampingkan.
Menampakkan juga bahawa pemimpin muda dalam UMNO seolah-olah mempunyai pendirian dan hala tuju yang agak jelas. Berdasarkan laporan dari ‘Malaysiakini’ menampakkan bahawa perwakilan Pemuda UMNO agak kurang senang dengan rancangan Zahid, malah Ketua Pemudanya Datuk Asyeaf Wajdi membantah  cubaan kembali melalui jalan belakang. Ini merupakan satu sikap ‘anak jantan, sikap orang perjuangan’ yang sanggup meredah ‘ombak dan gelombang’ yang sanggup ‘membina rumah ditepi pantai walaupun sentiasa dilambung ombak’.
Kepimpinan UMNO harus juga sedar bahawa prinsip perjuangan yang sentiasa diwar-war oleh mereka mungkin sudah ketinggalan zaman, yang tidak begitu sesuai lagi dengan selera masyarakat Malaysia kini terutmanya ‘selera’ anak mudanya. Lantas UMNO seharusnya mengorak langkah membetulkan hala tuju parti berkenaan disamping mencari dan meneroka falsafah perjuangan UMNO yang sebenarnya.
UMNO bukannya mencari jalan selesa untuk memerintah negara tetapi harus mencari langkah dan tindakan sesuai untuk memajukan rakyat Malaysia berteraskan Melayu dan Islam.

abuhassanadam
30 September 2018


No comments:

Post a Comment