Monday, December 2, 2019

BUKAN SALAH ANWAR DAN BUKAN SALAH AZMIN



BUKAN SALAH ANWAR DAN BUKAN SALAH AZMIN

            Reading between the lines, aku mula yakin bahawa tercetusnya kemelut politik dalam PKR bukan diletakkan ke bahu DS Anwar Ibrahim ataupun DS Azmin Ali. Aku merasakan bahawa ‘pengikut’ yang baru ‘tumbuh tanduk’ dan ‘berubun lembut’ kedua-dua pihak yang menjadikan keadaan dalam PKR terus ‘menjadi kelamkabut’. Yang menyebabkan aku terus membuat kesimpulan sedemikian adalah apabila ada ura-ura yang datangnya dari pengikut Azmin untuk mengadakan kongres yang berasingan selain dari Kongres Nasional yang akan diadakan di Melaka pada hujung minggu ini.

            Merancang mengadakan satu lagi perhimpunan pada hari yang sama adalah merupakan tindakan kumpulan yang ‘baru tumbuh tanduk dan berubun lembut’ yang tidak memikirkan kesan buruk yang akan menimpa parti PKR kemudiannya. Kumpulan sedemikian sebenarnya tidak langsung memikirkan betapa ‘gembiranya’ pihak lawan melihatkan apa yang telah berlaku dalam PKR itu. Dan yang paling menyedihkan ialah sikap segelintir golongan sedemikian yang tidak langsung memikirkan ‘jerih payah’ golongan reformis ( Otai Reformasi) untuk menubuhkan parti keramat ini.

            Mungkin pada tahun 1998, golongan yang ‘baru tumbuh tanduk’ ini masih kanak-kanak dan tidak tahu apa sebenarnya erti perjuangan. Mereka tidak tahu jerih payah yang dialami oleh golongan reformis yang sentiasa meneriakkan slogan ‘Reformasi’ dan berarak di jalan-jalan raya setelah DS Anwar ditangkap, dimalukan dan dipenjara. Pada ketika itulah lahirnya dan berputiknya Parti Keadilan Rakyat yang diasaskan oleh ‘golongan tua’ seperti Azmin, Syed Hussein Ali, Tien Chua, Sivarasa dll. DS Wan Azizah ‘terpaksa’ mengorbankan diri menceburkan diri dalam politik bersama-sama dengan Nurul Izah yang masih dalam belasan tahun. ‘Mengorbankan’ masa remajanya demi perjuangan menegakkan keadilan.

Golongan ‘yang baru tumbuh tanduk’ tidak dapat merasakan pedih payahnya golongan reformis ( golongan tua (kini) yang pada ketika itu masih muda dan bertenaga) ‘berjuang’ untuk menegakkan kebenaran tanpa mengharapkan apa-apa ganjaran. Malah bukan ganjaran wang yang diharapkan tetapi ada kalanya terpaksa mengorbankan wang ringgit demi meneruskan perjuangan. REFORMASI!

            Anak muda yang kononnya berjuang dalam PKR kini tidak dapat merasakan jerih payah yang dideritai oleh Otai Reformasi pada ketika itu. Mungkin golongan muda tahu dan mendengar kisah perjuangan Otai Reformasi itu. Dan yang anihnya ramai juga golongan Otai Refformasi itu tidak menjadi ahli PKR tetapi merupakan pengikut yang amat setia perjuanagan yang dilakukan oleh PKR.

            Bayangkanlah sekiranya berlaku perpecahan dalam PKR kini dan beberapa hari lagi, tentulah hancur luluh hati dan perasaan golongan Otai Reformis yang kebanyakannya hanya menghabiskan sis-sisa usia mereka untuk melihat tokoh Reformasi – Saudara Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri ke 8. Itulah impian dan harapan golongan Otai Reformasi yang berselerak di seluruh negara kini. Mereka merupakan ‘Wira yang tidak didendang’ – The Unsung Hero!

abuhassanadam
2 Disember 2019

1 comment:

  1. This way my acquaintance Wesley Virgin's story starts with this SHOCKING and controversial video.

    As a matter of fact, Wesley was in the military-and soon after leaving-he found hidden, "mind control" tactics that the government and others used to obtain anything they want.

    THESE are the exact same methods tons of celebrities (especially those who "became famous out of nowhere") and the greatest business people used to become rich and successful.

    You probably know that you only use 10% of your brain.

    That's mostly because most of your brainpower is UNTAPPED.

    Maybe that expression has even occurred INSIDE your own brain... as it did in my good friend Wesley Virgin's brain about 7 years back, while driving a non-registered, garbage bucket of a car without a driver's license and with $3.20 on his banking card.

    "I'm very frustrated with living paycheck to paycheck! When will I finally succeed?"

    You took part in those thoughts, ain't it so?

    Your very own success story is going to be written. You just have to take a leap of faith in YOURSELF.

    CLICK HERE TO LEARN WESLEY'S SECRETS

    ReplyDelete