Saturday, March 16, 2013

SIAPA DIA NUR MISUARI?


SIAPA DIA NUR MISUARI?

Kawan aku bertanya dua soalan pada aku semalam mengenai keadaan di Laha Datu. Macamlah aku ni ketua operasi tentera di Lahad Datu yang tahu tentang keadaan di sana. Aku serupa dia juga. Tak ‘nguit’ ke mana pun. Ada merata ni juga. Tak ke mana-mana. Dia tanya tentang,

  • ·            Siapa dia Misuari?
  • ·      Mengapa baru sekarang Kesultanan Sulu menimbulkan semula tuntutan mereka ke atas Sabah. Setelah lima puluh tahun. Ura-ura penubuhan Malaysia ialah pada 1963. Dan bermulalah tuntutan Filipina ke atas Sabah. Setelah diselesaikan oleh British dan kemudiannya Bangsa-Bangsa Bersatu, isu telah senyap. Seolah-olah pihak Sulu berpuas hati benar dengan keputusan itu. Dan setelah lima puluh tahun baru isu itu timbul semula. Mengapa?


Soalan kedua tak tahu aku nak menjawabnya. Bila aku fikir-fikir lojik benar soalan yang ditanya. Mengapa setelah lima puluh tahun baru timbul semula isu tuntutan ke atas Sabah.

·      Apakah selama ini pihak kesultanan Sulu berpuas hati benar dengan keputusan yang telah diputuskan oleh British dan Bangsa-Bangsa Bersatu itu ia itu menyerahkan Sabah kepada Malaysia.
·      Jikalau tidak setuju, mengapa tidak ditentang pada awal-awal dulu. Macam perangai budak-budak pulak. Apabila teringat nak tentang, nak bergaduh baru mulakan pergaduhan. Baru serang.
·      Timbul pula persoalan di kepala aku ia itu seolah-olah pihak tertentu Sulu semacam ada menerima ‘sagu hati’ dari kerajaan Malaysia supaya ‘ menutup mulut’ dan jangan menimbulkan apa-apa isu berkaitan dengan tuntutan ke atas Sabah. Mungkin begitu?. Mungkin….
·      Dan kini setelah ‘sagu hati’ diberhentikan maka bermulalah kembali serangan dan tuntutan ke atas Sabah. Mungkin……
·      Jikalau ‘teori’ yang aku kata tu betul timbul persoalan lain pulak. Perjuangan anak-anak muda Sulu yang dikatakan untuk negara dan bangsa itu sebenarnya telah diperalatkan oleh pemimpin mereka demi untuk memuaskan hati pemimpin mereka. Jadi sekiranya mereka terkorban, maka pengorbanan mereka adalah sebagai sia-sia saja le. Mungkin…..

Banyak sangat ‘ mungkin’nya. Maknanya aku tak begitu pasti. Aku hanya main ‘serkap jarang’. Mungkin betul dan mungkin tidak. Yang pastinya aku begitu sedih melihat kematian kedua-dua belah pihak. Dan aku sedih sekiranya anak-anak muda Sulu yang disebut sebagai pengganas itu diperalatkan pihak tertentu untuk kepentingan peribadi mereka bukan kerana bangsa dan negara.

Tentang persoalan mengenai Misuari, aku ‘selak’ buku-buku lama, nak tahu tentang Misuari. Tak boleh agak-agak. Fakta mesti betul. Barulah artikel yang aku tulis ni mendidik namanya. Jikalau tidak aku telah turunkan diri aku sebagai penulis picisan atau sebagi penulis upahan saja. Tidak ada prinsip dan pegangan. Aku tak mahu jadi begitu. Hina sangat rasanya.

Nur Misuari yang kini berummur dalam lingkungan 70an berasal dari suku Tausug. Berasal dari Sulu daripada keluarga yang miskin. Bukan dari keluarga berada ataupun anak bangsawan. Mendapat biasiswa untuk melanjutkan pelajarannya ke University of the Philippines. Pandailah tu. Kalau tidak takkanlah dapat hadiah pelajaran. Apabila lulus daripada univeristy berkenaan terus menjadi salah seorang pensyarah di situ pada tahun 1968 dalam bidang Sains Politik.  Memang tersangat aktif ketika berada di univeristy lagi dan melibatkan diri dalam persatuan pelajar. khususnya mengenai hal ehwal orang Islam di Filipina. Macam Anwar Ibrahim ketika berada di university.
Tahun 1967, beliau mengasaskan Muslim Nationalist League dan  menjadi pengarang lidah rasminya ‘Philippine Muslim News. Pemberontakan Jabidah banyak memberikan dorongan dan inspirasi kepada Misuari. Kebangkitan Jabidah banyak mendorong beliau  untuk meneruskan perjuangannya dalam politik. Disamping itu juga merupakan salah satu faktor yang mendorong beliau untuk terus menerajui gerakan pembebasan Islam Moro. MNLF ( Moro National Liberation Front) .
Misuari pernah menulis dalam lidah pengarang partinya, Muslim Nationalist League,
“ Separatism is a costly and painful process and few ordinary mortals are prepared to pay the price”

Isu yang mereka perjuangkan ialah berhubung kait dengan soal kemerdekaan dan agama. Pada suatu ketika dulu, kawasan Mindanao-Sulu sememangnya mempunyai otonomi yang tersendiri ( merdeka) dan  hanya pada tahun 1940 diletakkan dibawah pentadbiran Filipina.

Penubuhan The Moro Nationalist Movement adalah ekoran daripada beberapa peristiwa yang berlaku pada tahun-tahun enam puluhan. Pada tahun 1968, 14 orang Islam telah ditembak kerana keengganan mereka untuk menyertai satu misi tentera (Jabida Massacre). Kesannya ialah satu demonstrasi besar-besaran oleh penganut Islam. Sebagai tindak balasnya pula, puak Kristian melancarkan serangan terhadap orang Muslim yang menyebabkan 17 orang Islam terbunuh dalam sebuah masjid.

Misuari pernah menjadi Gabenor ARMM ( Autonomous Region in Muslim Mindanao). Pada tahun 2001, beliau pernah dituduh oleh kerajaan Filipina atas alasan memimpin satu pemberontakan di Sulu dan Zamboanga.  Selepas pembebasannya pada tahun 2008 beliau sentiasa menyeru kepada” final solution to the claim over Sabah dand the rest of North Borneo’.

Itulah serba sedikit yang boleh aku tuliskan mengenai Nur Misuari. Jikalau nak tahu lebih lagi kena bacalah buku-buku atau artikel yang berkaitan dengan beliau.  Manusia yang bernama Misuari ni memang hebat orangnya. Semenjak dari dulu lagi ( zaman remajanya) aku mengikuti perkembangannya. Memang seorang pejuang.Lebih kurang sama dengan DS Anwar Ibrahim. Perjuangan mereka memperjuangkan sesuatu isu memnag tak pernah ‘ kering’. Memang hebat. Bagi aku begitu le.

Tentang penglibatannya dalam serangan di Lahad Datu, yang itu aku tak tahu…..

Abuhassanadam
16 Mac 2013

No comments:

Post a Comment