Sunday, April 21, 2013

PROSES PEMBODOHAN - MENGAPA KITA RELA DIPERBODOHKAN?


PROSES PEMBODOHAN –
MENGAPA KITA RELA DIPERBODOHKAN?

Sebenarnya aku dah meluat membincangkan persoalan perkauman Melayu, Cina, India. Tapi tak boleh nak elak. Masih ada lagi yang menyentuh isu perkauman ini. Yang sentiasa mempersoalkan hal sebegini ialah ahli UMNO. Aku kena berterus terang. Mereka ( kawan-kawan aku juga ) yang selalu mempersoalkan apa akan jadi jikalau dalam PRU 13 nanti  BN kalah. Habis lah Melayu kata mereka. Kata mereka lagi, “ Malaysia akan diperintah oleh Cina…” . Yang peliknya orang India mereka tak sebut. Agaknya disebabakan oleh bilangan penduduk India tidak ramai maka kaum India tidak menggugat kedudukan orang Melayu.

Kali ini aku mahu meletakkan diri aku sebagai orang Melayu totok yang bersifat perkauman. Orang Melayu yang tidak pernah bergaul dan tidak pernah terdedah dengan kaum lain di Malaysia – Cina atau India. Aku nak letakkan diri aku sebagai manusia yang tidak tahu apa itu Bangsa Malaysia. Yang aku tahu ialah UMNO. Wakil rakyat UMNO. Menteri UMNO, Perdana Menteri UMNO. Jadi aku cukup bimbang kalau negara ini diperintah oleh Pakatan Rakyat kerana akan hilanglah apa saja yang berbau UMNO.

Disamping itu aku ingin juga menyorot perkembangan sejarah Malaysia bermula dari zaman kerajaan Melayu Melaka sehinggalah tercapai kemerdekaan. Tentunya berkait rapat dengan persoalan, “ Habislah orang Melayu sekiranya Pakatan Rakyat menang dan negara akan diperintah oleh DAP – orang Cina “

·      1511, kerjaan Melayu Melaka yang mencapai tahap kegemilangannya pada Kurun ke 14 dan 15  telah jatuh ke tangan Portugis yang menyebabkan Sultan melaka lintang pukang melarikan diri dari satu negeri ke negeri lain. Berpindah randah. Soalan bodoh aku ialah, “ apakah jatuhnya kerajaan Melaka itu dsebabkan oleh Pakatan Rakyat atau DAP atau disebabkan oleh orang Cina atau disebabkan oleh orang India yang belot.
·      Dulu Singapura  (Temasik ) adalah kepunyaan kesultanan Johor. Berpindah tangan ke tangan British (Raffles) pada tahun 1819. Soalan bodoh aku lagi, “ apakah terlepasnya Singapura dari tangan Sultan Johor itu disebabkan oleh kemenangan Pakatan Rakyat dan DAP?
·      1874, tertandatangannya Perjanjian Pangkor di Perak. Negeri aku tu.Aku tak mahu ceritakan bagaimana Perak boleh terlepas ke tangan British. Nak tahu carilah sendiri. Cuma aku nak tanya soalan bodoh lagi. “ Aapakah disebabkan kemenangan Pakatan Rakyat dan DAP menyebabkan negri kesayangan datuk nenek aku itu terlepas ke tangan British.
·      Lepas itu satu demi satu negeri-negeri Melayu berpindah ke tangan British atas beberapa sebab. Carilah sendiri sebab-sebabnya. “Ngeropeh ler sikit” ( loghat Perak). Cuma yang aku nak soal lagi ialah apakah kemenangan Pakatan Rakyat dan DAP yang menyebabkan kesemua negeri-negeri Melayu terlepas ke tangan British. Maknanya dijajah oleh kuasa asing.
·      Tahun 1965, Singapura yang sudah berada dalam tangan kita, dalam Malaysia pun terlepas juga. Mengapa? Pastinnya bukan disebabkan kemenangan Pakatan Rakyat dan DAP.

Memang ler nampak sangat kebodohan aku mengutarakan fakta-fakta sedemikian. Memang bodoh. Tetapi kenyataan sebegini perlu juga untuk membuat kita berfikir secara seious dan rasional. Dan boleh juga membuat kita berfikir bahawa terlepasnya negara kita ke tangan orang lain disebabkan banyak faktor. Dan lagi pun janganlah kita sentiasa menyalahkan orang lain yang menyebabkan kita kehilangan negara dan bangsa.

Kini setelah 50 lebih Merdeka, orang Melayu belum lagi dapat menguasai ekonomi negara Malaysia. Ekonomi negara dipegang oleh orang Cina. Salah siapa?. Kita dah merdeka selama 50 tahun lebih. Diperintah oleh orang Melayu. Tak pernah lagi ada Perdana Menteri bukan Melayu di Malaysia sehingga sekarang. Mengapa orang Melayu masih tidak mencapai kemajuan yang sepatutnya. Mengapa masih ada orang Melayu yang ‘memekik dan melalak’ menyalahkan orang lain yang menyebabkan dirinya papa kedana.

Yang anihnya orang Melayu yang ‘ memekik dan melalak ‘ ke sana ke mari itulah yang mengatakan negara ini akan terlepas kepada DAP ( Cina) sekiranya Pakatan Rakyat menang dalam PRU 13. Merekalah golongan yang menjalankan ‘proses pembodohan’ itu. Yang peliknya pulak ramai juga orang Melayu yang setuju dan akur dengan saranannya. Termasuklah golongan cerdik pandai yang mempunyai ijazah berjela dari luar negara.

Sebelum ini, dalam rencana sebelumnya aku memang malas betul membincangkan isu perkauman ni. Dah lapuk. Kita perlu bergerak kehadapan. Perlu maju. Perlu memupunyai semangat juang dan bersedia untuk ‘ bertanding’ dengan kaum-kaum lain dalam semua lapangan. Secara sihat. Untuk maju. Bukan untuk bergaduh………..

 Kita bukannya bangsa yang lemah longlai. Datuk nenek kita dulu memang manusia gagah perkasa.. Keturunan kita mampu menentang penjajah, walaupun mereka tahu mereka akan kalah. Semangat mereka tidak luntur seperti golongan yang ‘memekik dan melalak’ tak tentu arah seperti yang terdapat pada hari ini. Mereka tidak menyalahkan orang lain. Mereka bukan ‘parasit’, sentiasa mengharapkan ikhsan orang lain.

·      Bukan salah Dato Maharajalela, negeri Perak terlepas ke tangan British.
·      Bukan salah Dato Bahaman dan Mat Kilau, negeri Pahang diserahkan kepada British.
·      Bukan salah Haji Abdul Rahman Limbung, negeri Terengganu berpindah tangan kepada British.
·      Bukan salah Tok Janggut,negeri Kelantan ditawan oleh British.

Oleh itu orang muda yang telah menyerahkan diri kepada negara untuk menjadi Calon PRU 13 hendaklah berjanji akan membina negara ini dalam acuan yang telah ditetapkan. Wujudkan sebuah bangsa Malaysia yang kuat dan tegap tanpa mengira kaum dan agama. Inilah tekad yang perlu anda semaikan. Persetankan kepada golongan yang ‘memekik dan melalak’ itu. Tidak akan sampai ke mana perjuangan  mereka.

Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan dll adalah KITA ( BANGSA MALAYSIA).

Abuhassanadam
21 April 2013















No comments:

Post a Comment