Saturday, March 31, 2018


INI YANG DINAMAKAN KEBANGKITAN RAKYAT

            Kebencian rakyat terhadap kepimpinan kerajaan boleh diibaratkan seperti air sungai yang mengalir. Ia akan mengalir dan terus mengalir walaupun diempang dan disekat. Dan keadaan sedemikian kebiasaanya tidak ada siapa yang boleh menyekatnya sehinggalah air sungai berkenaan sampai ke kuala. Itulah ibaratnya keadaan negara kita sekarang dimana masyarkat berbilang bangsa dan agama telah mengalami suatu keadaan yang menyebabkan mereka terpaksa membuat perhitungan yang amat getir demi menyelamatkan negara yang tercinta daripada menemui kehancuran.

            Nampaknya semakin hari semakin yakin rakyat Malaysia kepada apa yang sedang diperjuangkan oleh Pakatan Harapan pimpinan golongan veteran. Jikalau dahulu kelihatan agak ragu-ragu sokongan yang diberikan oleh rakyat kepada pertubuhan ini, namun dari hari ke sehari, penduduk luar bandar dan kawasan FELDA semakin faham tentang apakah yang diperjuangkan oleh Pakatan Harapan.
Radio dan TV milik kerajaan terus menerus memutar-belitkan berita, namun peranan media sosial lebih kuta dan lebih berpengaruh berbanding dengan media milik kerajaan.

            Parti PAS sudah nampak akan kecundang pada peringkat awal lagi. Penyokong PAS hanya terdiri dari mereka yang tidak mahu faham dan mengerti keadaan ekonomi dan politik yang ada sekarang. Golongan ini masih mempertahankan ‘perjuangan’ yang sempit mereka walaupun sudah diterang dan dijelaskan matlamat perjuangan mereka yang sempit itu. Ahli PAS mula faham bahawa parti yang mereka sokong bukan untuk menukar pemerintahan tetapi hanya sekadar sebagai ‘king maker’. Dengan lain perkataan pemimpin PAS dengan rela hati untuk bekerjasama dengan UMNO (BN) selepas PRU 14 nanti. Itu bererti bahawa kepimpinan PAS sanggup ‘menolak’ perjuangan pemimpin lama seperti Dr. Burhanuddin Hilmi, Dato Asri, Tuan Guru Haji Nik Aziz.

            Kajian Invoke sebagaimana yang dikemukakan oleh YB Rafizi Ramli menunjukkan bahawa PAS sudah kehilangan taring dan tidak dapat lagi menguasai pemikiran rakyat Malaysia. PAS tidak boleh mendabik dada yang kepimpinan PAS mewakili orang Melayu. Dan apabila diwar-warkan  bahawa ada diantara pemimpin PAS yang telah bekerjasama erat dengan pemimpin UMNO ia itu dengan mendapat bantuan kewangan dari UMNO menjelaskan bahwa PAS sudah tidak ada kredibiliti lagi sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam dan orang Melayu. Malah parti PAS sudah dianggap lebih teruk lagi daripada UMNO (BN).

            PAS masih mendabik dada mengatakan bahawa mereka kuat. UMNO juga ke hulu ke hilir mendabik dada mengatakan bahawa UMNO (BN) bukan sahaja memenangi PRU14 tetapi akan mendapat majorriti 2/3. Mungkin betul dan besar kemungkinannya tidak memandangkan kepada perkembangan yang kelihatan kini dimana rakyat sudah berbondong-bondong menyokong perjuangan Pakatan Harapan.

            Ramai ahli UMNO yang mengakui bahawa trend pemikiran rakyat kini sudah banyak berbeza daripada zaman sebelumnya. Mereka sudah mula sedar dan betul-betul sedar bahawa negara Malaysia kini sudah betul-betul terancam disebabkan gaya kepimpinan negara (UMNO/BN) yang agak ‘luar biasa’. Jikalau dulu ramai yang tidak mempedulikan tentang keadaan politik negara tetapi kini dengan asakan yang bertubi-tubi dari pihak Pakatan Harapan yang disokong  oleh media sosial dengan serangan yang bertubi-tubi maka pihak UMNO seolah-sudah berada di pihak ‘defensive’.

            Ramai yang meramalkan bahawa sebenarnya UMNO dan PAS sudah berada dalam keadaan yang cukup lemah. Dengan sebab itulah berbagai tindakan dilakukan bagi memulihkan semangat yang telah luntur itu. Diharapkan pihak Pakatan akan terus memberikan penerangan dan penjelasan kepada rakyat agar mereka betul-betul faham dengan keadaan negara kini.

            Gelombang kesedaran rakyat harus terus dihidupkan.

abuhassanadam
31 Mac 2018

           

No comments:

Post a Comment