Tuesday, January 7, 2020

‘KUNDAS’ KANTIN PAK WAN


‘KUNDAS’ KANTIN PAK WAN

            Baru hari itu aku diketemukan dengan konsep Kantin – Kantin Pak Wan dan pada hari itu juga aku mula bersekolah. Darjah Satu. Tahun 1951. Dan yang mendorong untuk aku menulis tentang hal kantin ini hanya semata-mata untuk ‘bercerita’ kepada anak-anak zaman ini tentang keadaan kantin sekolah pada zaman pemerintahan British di Malaya ( Tanah Melayu). Dengan ‘penceritaan’ sedemikian dapatlah anak-anak zaman ini membandingkan kantin sekolah zaman ini.

            Kantin Pak Wan Dollah terletak tidak jauh dari kelas tempat aku belajar. Yang dikatakan kelas itu hanyalah sebuah bangunan berlantaikan tanah dan berdinding separuh siap disamping beratapkan zinc. Tidak dapat dibayangkan kepanasannya berada dalam kelas ketika hari panas. Dan itulah merupakan kelas tempat kami belajar disekolah pada zaman pentadbiran British.

            Loceng cangkul akan dibunyikan menandakan sudah sampai waktu rehat. Maka berduyun-duyunlah murid-murid menuju ke Kantin Pak Wan Dollah. Seingat aku barang makanan yang terjual di kantin Pak Wan adalah nasi lemak, meehun, kuih-kuih seperti lepat pisang, cucur bawang (cucur kodok) goreng pisang dll. Kesemuanya berharga 5 sen tiap-tiap satu. Dan kebanyakan murid-murid berbelanja hanya 10 sen. Sudah boleh ‘melapek perut’ menunggu makan tengah hari.

            Tidak ada ruang tempat makan yang khas seperti kantin sekolah yang ada sekarang. Murid-murid yang menikmat makanan samada duduk ditas tungkul kayu yang ada berhampiran dengan kantin berkenaan ataupun menikmati makanan sambil berdiri. Untuk mendapatkan minuman kami terpaksa pergi ke telaga Pak Mansur, jiran sekolah berkenaan untuk mendapatkan air minuman (mineral!)

            Walaupun dari segi kebersihan, Kantin Pak Wan tidaklah sebersih mana, namun tidak pula kedengaran ada murid-murid yang mengalami keracunan makanan disebabkan memakan makanan dari Kantin Pak Wan pada ketika itu.
           
            Teringat pula aku tentang ada sejenis kuih yang dipanggil ‘Kundas’ yang terjual di Kantin Pak Wan dan juga yang terdapat di kedai-kedai mamak yang terjual di pekan Padang Rengas. Kini tidak terdapat lagi kuih “Kundas’ terjual di kedai mamak di pekan Padang Rengas. Jikalau adapun terjual tidaklah sesedap ‘Kundas’ yang asli zaman dulu. Memang sedap!

            Setiap kali aku pulang bercuti balik kampung pasti aku akan singgah di kedai mamak di pekan Padang Rengas bertanyakan kuih ‘Kundas’. Kadang-kadang ada dan kadang-kadang tak ada!.

abuhassanadam
6 Januari 2020

1 comment:

  1. If you're looking to lose kilograms then you absolutely need to try this totally brand new custom keto diet.

    To create this keto diet service, certified nutritionists, personal trainers, and cooks joined together to provide keto meal plans that are effective, suitable, money-efficient, and delicious.

    Since their launch in 2019, 100's of clients have already transformed their body and well-being with the benefits a smart keto diet can give.

    Speaking of benefits: in this link, you'll discover eight scientifically-confirmed ones offered by the keto diet.

    ReplyDelete