Tuesday, January 7, 2020

TUN MAHATHIR – PISANG TAK BERBUAH DUA KALI


TUN MAHATHIR – PISANG TAK BERBUAH DUA KALI

           
            Betul kata orang tua-tua yang sering mengatakan bahawa pisang tak berbuah dua kali walaupun kita mengharapkan buah pisang yang dihasilkan pada kali pertama cukup segar dan sedap dimakan. Walaubagaimana pun kita mengharapkan pisang itu berbuah bagi kali kedua, ia tidak mungkin akan berlaku.

            Begitulah ibaratnya keadaan negara Malaysia kini pada pandangan aku. Tun Dr Mahathir telah mentadbir negara ini dengan cukup berkesan dari tahun 1981 sehingga 2003. Negara Malaysia telah mendapat pujian serata dunia sehinggakan negara tercinta ini sudah hampir mencapai status sebuah negara maju. Dan rakyat Malayisa amat terkilan dan kecewa apabila Malaysia yang telah ‘diletakkan’ oleh Tun Mahathir di satu tahap yang amat dibanggakan, tak semena-semena ‘ turun’ dari darjat yang tercipta.

            Kini rakyat mengharapkan Tun Mahatir akan menjadikan Malaysia lebih baik dari apa yang sepatutnya dilakukan pada pemerintahan awal beliau namun apa yang diharapkan oleh rakyat Malaysia tidak sepatutnya berlaku. Persepsi rakyat sememangnya berbeza apabila membandingkan pentadbiran Tun Mahathir dulu dan kini. Sebagai seorang yang mengikuti perkembangan pentadbiran Tun Mahathir semenjak zaman itu sehingga kini, aku dapat merasakan perbezaan yang ketara, menunjukkan ‘menurun’nya tindakan Tun Mahathir dari segi pentadbirannya.

            Sebagaimana yang pernah aku lukiskan dalam kebanyakan tulisanku, tidak dapat dibayangkan ‘sambutan’ yang diberikan kepada pemerintahan awal Tun Mahathir pada tahun 1981, apatah lagi dengan adanya pemimpin belia yang bernama Anwar Ibrahim yang dinanti-nantikan oleh rakyat untuk sama-sama memajukan negara bersama Tun Mahathir. Dan seolah-olah tidak ada titik noktahnya dasar yang ingin dilaksanakan oleh Tun Mahathir demi memajukan negara Malaysia. Berbagai dasar negara di perkenalkan seperti ‘Memandang ke Timur’nya, “Buy British Last’nya, ‘Malaysia Incorporated’nya dan lain-lain. Rakyat Malaysia ‘melonjak’ gembira menyambut segala dasar yang diperkenalkan yang jelas menampakkan hasrat untuk benar-benar memajukan Malaysia.

            Kini Tun Mahathir sekali lagi memerintah negara ini. Anti Climax. Kelihatan juga usaha Tun Mahathir untuk memertabatkan negara ini seperti mana yang didamkannya seperti tahun-tahun terdahulu, namun hasilnya begitu hambar. Rakyat memberikan masa dan peluang untuk beliau berbuat sesuatu tetapi jelas kelihatan bahawa setelah hampir dua tahun peluang diberikan hasilnya masih ‘ditakuk’ lama.

            Rakyat Malaysia seolah-olah hilang keyakinan kepada Tun Mahathir selaku pemimpin negara ini. Walaupun kesalahan boleh diletakkan ke bahu para menteri baru yang tidak cekap menjalankan pentadbiran namun ‘it's the body that wags the tail’. Walaupun pun para menteri boleh dipersalahkan namun kesalahan yang paling besar tentunya terpaksa diletakkan ke bahu Tun Mahathir juga yang ‘gagal’ memilih menteri yang betul dan berkebolehan.

Tidak pula Tun Mahathir dipersalahkan mengambil tindakan sedemikian kerana menteri yang dipilih adalah tokoh yang tidak berpengalaman. Bolehlah dijadikan alasan bahawa disebabkan menteri yang tidak berpengalaman maka harus diberikan masa bagi mereka mempelajari bidang ang diceburi. Tetapi soalnya berapa lama lagi masa yang diperlukan.

            Beberapa petunjuk telah diberikan menunjukkan bahawa rakyat sudah tidak dapat menerima lagi Pakatan Harapan pimpinan Tun Mahathir. PRK Tanjung Piai telah memberikan isyarat jelas yang rakyat disitu khususnya tidak boleh menerima lagi Pakatan Harapan dan kepimpinan Tun Mahathir. Rakyat tidak membenci Tun Mahathir tetapi sememangnya hukum alam bahawa ‘pisang tidak berbuah dua kali’. Walau bagaimana pun dicuba namun hasilnya tetap mengecewakan.

            Mungkin hukum alam juga yang telah menetapkan bahawa sudah sampai masanya Tun Mahathir mengundur diri dan menyerahkan kepimpinan kepada YB Saudara Anwar Ibrahim sebagaimana yang telah dipersetujui oleh kepimpinan Pakatan Harapan. Mungkin dengan berbuat sesuatu boleh menyelamatkan Pakatan Harapan dari kecundang. Dan PRK Kimanis yang akan datang boleh memberikan petunjuk.

abuhassanadam
7 Januari 2020

2 comments:

  1. This way my pal Wesley Virgin's autobiography begins with this SHOCKING and controversial video.

    You see, Wesley was in the military-and shortly after leaving-he found hidden, "MIND CONTROL" tactics that the CIA and others used to get everything they want.

    These are the EXACT same SECRETS lots of famous people (especially those who "became famous out of nothing") and elite business people used to become wealthy and successful.

    You probably know that you use only 10% of your brain.

    That's mostly because the majority of your brainpower is UNCONSCIOUS.

    Maybe this thought has even taken place IN YOUR own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head 7 years ago, while driving an unlicensed, beat-up garbage bucket of a car with a suspended license and with $3.20 in his pocket.

    "I'm absolutely frustrated with going through life check to check! When will I finally succeed?"

    You took part in those types of thoughts, isn't it right?

    Your own success story is going to happen. All you have to do is in YOURSELF.

    CLICK HERE To Find Out How To Become A MILLIONAIRE

    ReplyDelete
  2. Do you understand there is a 12 word sentence you can communicate to your partner... that will induce intense emotions of love and impulsive attraction for you deep within his heart?

    Because deep inside these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's instinct to love, idolize and guard you with all his heart...

    12 Words Who Trigger A Man's Love Instinct

    This instinct is so hardwired into a man's genetics that it will make him work better than before to make your relationship as strong as it can be.

    Matter of fact, triggering this mighty instinct is absolutely mandatory to getting the best ever relationship with your man that the moment you send your man a "Secret Signal"...

    ...You'll soon find him expose his heart and soul to you in such a way he never experienced before and he will perceive you as the one and only woman in the universe who has ever truly interested him.

    ReplyDelete