Sunday, May 12, 2013

MACAM MANA MAK BOLEH NAMPAK AKU DALAM LAUTAN MANUSIA - BERSEMPENA HARI IBU


SEMPENA HARI IBU
MACAM MANA MAK BOLEH NAMPAK AKU DALAM LAUTAN MANUSIA……

Ibuku Hamidah binti Putih Ibrahim meninggal dunia sepuluh tahun yang lampau. Jadi tentulah tidak ada sambutan untuk hari ibu bagi aku.Hanya anak-anak aku saja yang menyambut hari ibu untuk ibu mereka. Isteri aku ler. Zamiah binti Yeob. Aku menumpang dirayakan bersama.

Zaman dulu mana ada hari ibu. Hari bapa pun tak ada. Sekarang sudah ada. Elok juga ler. Tak salah merayakan kedua-dua hari itu. Mengapa sekarang ada dan mengapa zaman dulu tidak ada. Tentulah banyak sebabnya. Nak aku tuliskan sebab-sebabnya tiga hari tiga malam pun tak habis nak baca.Cuma yang aku nak tulis ialah tentang bezanya sayangkan ibu zaman ini dengan sayangkan ibu zaman dulu mengikut pemerhatian aku.

Seingat aku ler, sepanjang hayatnya aku tidak pernah derhaka pada ibu. Tak pernah….Seingat aku tak pernah. Bersuara kasar dengan mak pun tak pernah. Kali terakhir dia menegur aku ialah ketika aku sedang memarahi anak aku. Dia marah kerana dia kata dia tak pernah memarahi anak macam tu. Aku tak melawan. Aku tak menjawab. Hanya air mata aku yang berlinang……sedang aku menulis coretan ini pun air mata aku berlinang mengenang peristiwa itu. Begitulah sayang dan cintanya aku pada emak aku. Kini dia sudah tiada………….

Sayang aku pada emak dan bapak aku tidak ada tolak bandingnya. Mereka orang kampung miskin yang tidak mempunyai wang untuk diberikan kepada aku. Kehdupan yang kami jalanni amat sederhana. Amat jauh jika dibandingkan dengan kehidupan yang aku alami sekarang. Emak dan bapak amat bahagia melihatkan anak cucunya hidup senang. Namun kehidupan yang agak selesa yang aku alami kini adalah disebabkan oleh ibu dan bapak juga yang sanggup berkorban, memberikan pendidikan yang cukup sempurna kepada aku. Emak tidak bekerja dan tidak berpendapatan. Namun dia dapat mendidik aku dengan sempurna. Sesempurnanya….

Banyak peristiwa yang tidak boleh aku lupakan mengenai aku dan ibu dan bapak. Jikalau aku keseorangan terutamanya apabila berada di luar negara kenangan bersama ibu tercinta sentiasa ‘menyerang’ benak aku. Dan tentunya tidak dapat ditahan-tahan air mata akan bercucuran. Lagi cepat air mata bercucuran apabila suasana mengenang ibu itu berlaku ketika  salji sedang turun……..

Satu peristiwa yang tak boleh aku lupa mengenai ibuku ialah suatu hari pada Hari Raya Aidil Fitri. Ini cerita benar. Pada ketika itu umur aku adalah dalam lingkungan lapan tahun. Darjah empat. Hari Raya pertama. Pada kebiasaanya pada Hari Raya Pertama budak-budak di kampung aku akan pergi menziarahi rumah Pak haji dulu. Pak Hai Sulaiman. Guru tempat kami mengaji. Dari rumah Pak Haji, kami akan ke masjid, berarak bersama Pak Haji. Bernasyid. Aku lupa dah lagunya. Liriknya dalam bahasa Arab.Lagu nasyid tu sedap ler bunyinya, sebutan dalam bahasa Arab pun enak juga bunyinya. Tapi aku tak tahu maknanya. Sebutannya pun entah betul entah tidak.

Selepas menunaikan solat sunat Aidilfitri, aku diajak oleh kawan-kawan pergi ke Kuala Kangsar. Kami panggil ‘ Kuale’ jer. ‘ Kangsar’nya tak payah sebut. Orang luar negeri Perak saja yang menyebut Kuala Kangsar. ‘Rombongan’ kami tu terdiri dari Muhammad ( ketua yang tidak kami lantik pun), Ngah, Ani, Bahari, Isa. Yang lain aku tak ingat. Lapan orang semuanya.Pergi ke Kuale. Menonton wayang. Tentulah filem Melayu. Kalau tak silap aku ‘Bujang Lapuk’.

Aku tak bagi tahu pada emak yang aku pergi ke Kuale. Yang lain-lain pun begitu juga. Jikalau bagi tahu, pasti tak dapat kebenaran punya. Emak kami mesti tak benarkan. Pada zaman itu, untuk pergi ke Kuale semacam nak pergi ke Kuala Lumpur, sedangkan jauhnya antara Padang Rengas dengan Kuale hanya 10 kilometer saja. Ramai orang kampung aku yang tidak pernah menjejakkan kaki mereka di Kuale. Mereka hanya mendenfar saja tentang pekan Kuale.  Bandar Diraja ler. Tapi ada orang kampung aku tak pernah tengok pun pekan Kuale tu…..

Agaknya sepeninggalan kami pergi ke Kuale, emak-emak kami mulalah betanya antara satu sama lain tentang anak masing-masing. Mungkinlah agaknya ada seorang berdua kawan kami yang ternampak tentang romobongan kami ke Kuale tu. Yang hairanya macam mana mereka boleh tahu sedangkan kami sudah membuat ‘perjanjian sulit’ yang pemergian kami itu tidak akan dibocorkan. Sampai sekarang aku tidak tahu siapa yang membocorkan…..

Keseronokan menonton filem ‘Bujang Lapuk’ jangan dikirakan. Maklumlah hanya setahun sekali dapat menonton filem. Kadang-kadang dua tahun sekali. Itupun kadang-kadang tengok wayang di Ladang Getah, Gapis Estet. Cerita Tamil. Itupun amat menyeronokkan. Namun sekali sekala teringat juga dan terpandng wajah emak yang pasti ‘menyinga’ jika rahsia ini bocor. Aku rasa kawan-kawan lain pun begitu juga. Cemas…

Dalam perjalanan pulang dari Panggung Rex ( kini tidak ada lagi ) apabila sampai sahaja dekat dengan jam besar ditengah-tengah bandar Kuala Kangsar itu, dari jauh aku nampak seorang wanita separuh umur ( yang biasa aku tengok) berjalan bertentangan arah dengan aku. Ketika itu ramai jugalah orang di bandar diraja itu. Maklumlah Hari Raya lah katakan. Aku perhatikan betul-betul. ‘ Takkan lah emak….bila emak pernah datang ke Kuale keseorangan…melainkan dengan bapak. Itupun mungkin setahun sekali…..tak munkin……tak mungkin lah…” kata hati kecil aku.

Semakin aku hampiri…….SAH…. emak aku. Cuma yang aku tak nampak ialah ranting ditanganya. Biasanya, jikalau dia menuruti aku ketika sedang bermain gasing ke atau main guli ke, mesti ada ranting ditanganya. Sekurang-kurangnya aku ‘dihadiahkan’ seliang juga. Tapi kali ini tidak. Emak hanya tersenyum dan menagajak aku balik. Bila sampai di rumah pun emak tak marah.

Peristiwa ini banyak menimbulkan persoalan pada aku yang menyebabkan aku berfikir yang tentunya diiringi dengan cucuran air mata.

·      Macam mana emak boleh terserempak dengan aku dalam kalangan manusia yang agak ramai juga di pekan Kuala Kanagsar tu. Ajaib juga bagi ku. Itulah ibu namanya.
·      Walaupun dia tidak pernah keseorangan ke Kuala Kangsar, namun disebabkan kerisauannya terhadap anak telah menyebabkan beliau memberanikan diri, keseorangan pula ‘mencari anak yang hilang’. Itulah kasih ibu.

Kini ibu ku telah tiada. Bagi anak-anak yang masih ada ibu dan ayah, sayangilah mereka. Tidak ada nilai gantinya seorang ibu atau seorang ayah……

Sayangilah mereka….

Abuhassanadam
12 Mei 2013


No comments:

Post a Comment