Friday, May 10, 2013

PAKATAN RAKYAT MENELURKAN BANGSA MALAYSIA TULIN


PAKATAN RAKYAT  MENELURKAN BANGSA MALAYSIA TULIN

Selepas 55 tahun merdeka, barulah aku dapat lihat erti perpaduan sebenarnya seperti yang dipamerkan oleh rakyat dalam perhimpunan ‘ Suara Rakyat Suara Keramat ‘ yang diadakan di Stadium Kelana Jaya pada 8 Mei 2013. Memang hebat. Bagi aku jumlah yang hadhir sememanggnya hebat tetapi kehadiran semua kaum dalam suasana yang sedmikian memberikan lebih bermakna. Luar biasa kesannya.

PRU 13 adalah ‘watershed’ dan juga merupakan  ‘landmark’ dalam sejarah Malaysia dari segi perpaduan kaum di Malaysia. Perpaduan yang wujud di Malaysia kini bukan lagi‘ superficial’, dibuat-buat, dilakon-lakonkan oleh pelakon-pelakon politik yang handal. Perpaduan yang wujud kini adalah perpaduan rakyat dalam ertikata yang sebenarn-benarnya. Tulin. Hasrat yang datang dari hati yang suci murni rakyat Malaysia.

Aku pun kadang-kadang hairan bagaimana keadaan sebegini boleh terjadi. Dan tentunya aku gembira melihat keadaan dimana anak-anak muda berganding bahu, menongkah kejayaan sebagai satu bangsa Malaysa. Bukanlah aku mahu menidakkan usaha kerajaan yang berusaha ke arah perpaduan ini. Ada usaha yang bersungguh-sungguh ke arah itu. Aku nampak. Tetapi kesan tidak seberapa. Semacam tidak nampak perpaduan yang ikhlas. Berbanding dengan keadaan yang aku lihat dengan mata kepala aku sendiri di Kelana Jaya.

Tentu ada juga  yang mempertikaikan kenyataan aku. Tentu masih ada lagi golongan yang merasakan negara ini Melayu yang punya dan kaum lain hanya sebagai kaum yang menumpang. Masih ada lagi saki baki yang merasakan demikian, walaupun yang berkata sedemikian itu hidup dalam keadaan miskin melarat dan papa kedana berbanding dengan orang yang menumpang. Golongan sedemikian sedemikian sentiasa ‘memujuk’ hatinya dengan mengatakan ‘ negara ini aku yang punya’ walaupun kehidupanya  hidup melarat.

Aku orang Melayu. Aku amat sedar dari kampung mana aku datang dan siapa emak bapak aku. Orang Melayu tulin. Bukan Bangla, Bukan Indon. Bukan Nepalese. Orang Melayu. Mungkin datuk nenek aku dulu orang asli yang kehidupannya berpindah randah mencari sesuap pagi dan sesuap petang. Mungkin.

Bagi aku sekiranya orang Melayu mahu mengejar kemajuan seperti kaum-kaum lain di Malaysia, orang Melayu mesti berganding bahu dengan kaum-kaum lain. Bertanding dan berlumba dalam semua lapangan. Tentunya mengejar kemajuan secara sihat. Tak perlu pertolongan daripada kerajaan. Tidak perlu ‘tongkat’ sebab kadang-kadang ada ‘tongkat’ yang membawa rebah, kata orang tua-tua.

Keyakinan aku kepada kebolehan orang Melayu adalah berdasarkan kepada pemerhatian aku kepada keadaan-keadaan tertentu,

·      Ramai orang Melayu yang berjaya dalam berbagai lapangan dan hidup dengan senang lenang di luar negara. Aku jumpa orang Melayu yang berjaya di Washington, Los Angeles, Melbourne, London. Mengapa mereka boleh berjaya di negara orang yang tidak menyediakan DEB. Apakah mereka mendapat bantuan daripada kerajaan-kerajaan negara berkenaan? Tidak. Mereka berusaha sendiri dan berjaya. Itu yang dikatakan sebagai ‘ the survival of the fittest’. Mungkin mereka sungguh-sungguh berpegang kepada falsafah Nabi Muhammad s.a.w.  yang menyarankan bahawa kita perlu berhijrah untuk berjaya. Mungkin…..
·      Kebolehan dan kejayaan anak Melayu ( kampung ) pada zaman penjajahan selalu ‘menggamit’ apabila aku mahu mengemukakan hujah dalam hal sebegini.. Mengapa ramai anak Melayu Kampung ( yang miskin ) pada zaman penjajahan mampu bersaing dengan anak kaum lain dalam bidang pelajaran misalnya. Dan ada anak Melayu yang mendapat keputusan cemerlang di University Cambridge pada ketika itu. Tahun-tahun 1950an.

Pakatan Rakyat ( PR ) telah dengan sengaja atau tidak sengaja telah menyatukan rakyat Malaysia dalam ertikata yang sebenar-benarnya. Mungkin tidak terdetik di hati DS Anwar Ibrahim atau DS Haji Hadi atau YB Lim Kit Siang yang PR yang dipimpin oleh mereka begini jadinya. Maksud aku rakyat Malasyia betul-betul boleh bersatu hati, memperjuangkan sesuatu. Mungkin mereka tidak terfikir begitu. Ataupun mungkin itu merupakan matlamat mereka.

Perhimpunan ‘ Suara Rakyat Suara Kera Keramat’ yang diadakan di Kelana Jaya pada 8 Mei 2013 telah menelurkan apa yang dihasrat atau yang tidak dihasratkan oleh pemimpin PKR. Bagi aku ia terjadi dengan sendirinya. Tidak dirancang. Pemimpin PR pun aku rasa tidak terbayang yang keadaan rakyat Malaysia begini jadinya. Perpaduan yang cukup mantap kearah memperjuangkan sesuatu.

Dan orang Melayu yang hadir dalam perhimpunan dan yang telah membuat ‘kejutan’ dalam PRU 13 baru-baru ini telah seolah lupa bahawa mereka adalah orang Melayu yang pada fikiran golongan yang befikiran lama ‘memiliki’ negara ini. Namun golongan yang hadir ini telah membuat anjakan pemikiran yang berlainan dengan pemikiran lama yang masih lagi menguasai pemikiran segelintir orang Melayu di Malaysia.

Dan yang bukan Melayu yang hadir pula seolah-olah faham dengan ‘pengorbanan’ yang telah dibuat oleh orang Melayu  (reformist)  ini demi kepentingan kemajuan bangsa Malaysia yang tulin. Justeru terjalinlah satu kefahaman yang cukup mantap antara kaum-kaum di Malasyia. Satu keadaan yang diimpikan oleh pejuang-pejuang kemerdekaan seperti Tunku Abdul Rahman, Tan Cheng Lock dan Sambanthan. Pastinya mereka amat gembiran melihatkan keadaan perpaduan kaum yang sebegini.

Hendaknya janganlah ada batu penghalang yang cuba menyekat perkembangan yang sihat ini. Hendaknya para pemimpin janganlah menggunakan isu kaum demi untuk kepentingan politik masing-masing. Keputusan PRU 13 telah menelurkan satu keadaan yang diluar jangkaan. Ramai yang tidak terfikir bahawa disebabkan kegagalan PR membentuk kerajaan telah membawa kepada perpaduan yang cukup erat antara kaum-kaum di Malasyia.

Pada pandangan aku majoriti rakyat Malaysia mahukan Pakatan Rakyat menerajui pemerintahan negara ini berdasarkan undi popular yang diperolehi. Namun sekiranya sudah menjadi ketentuan bahawa BN-UMNO masih menerajui pemerintahan negara, maka harapan rakyat Malaysia tentunya agar BN-UMNO faham tentang kehendak rakyat Malayisa kini. BN-UMNO hendaklah memikirkan sesuatu yang terbaik untuk rakyat Malaysia sesuai dengan zaman dan aspirasi rakyat.

BN-UMNO semestinya harus bersedia untuk  menukar paradigma.


Abuhassanadam
10 Mei 2013

2 comments:

  1. saya sokong sepenuhnya pendapat saudara abu hassan.

    ReplyDelete
  2. tahniah

    sstu tulisan & pemerhatian yg baik , dgn mata hati yg ikhlas

    kedua
    - ini adalah permulaan bagi fasa 2 kpd sistem 2 parti di malaysia
    - insyaallah , dalam fasas 3& 4 , pru14 & 15 lambatt laun , ia akan menjadi realiti
    - ketika itu , telah ramai rakyat yg matang , tidak dipengaruhi lagi olehh secara membabi buta oleh umno
    - bermula 1998 , era reformasi , ia menjalani tempoh pramatang selama 10 tahun , pru 1999 & 2004
    - 10 tahun kedua , pru 12 & 13 , berlaku kebangkitan berganda , umno dlm realiti nya tewas , MCA , MIC & GERAKAN hancur & pupus
    - 10 tahun ke-3 , pru 14 & 15 , BN akan tersungkur , insyaAllah

    ReplyDelete