Sunday, June 9, 2013

" DON'T OVERSTAY YOUR WELCOME".....

‘DON’T OVERSTAY YOUR WELCOME’

Terlebih dahulu aku mohon maaf kerana tajuk rencana pada kali ini dalam bahasa orang putih. Puas aku mencari tajuk yang sesuai dalam bahasa Melayu. Tak jumpa yang sesuai. Mungkin aku tak berapa cerdik agaknya. Mngkin. Mula-mula aku nak pakai tajuk, ‘ jangan tunggu lama-lama’. Macam tajuk lagu pulak. Macam kisah anak muda nak meminang si dara. Lepas itu terfikir pulak aku nak menggunakan tajuk,’ Nyah kau dari sini…”. Macam dialog dalam filem arahan P.Ramlee pulak.

Setelah puas mencari, akhirnya aku terpaksa menggunakan tajuk di atas menggunakan bahasa orang putih. Jikalau arwah bapak aku masih ada, tentu dia marah perbuatan aku yang sebegini – mengagung-agungkan bahasa penjajah. Tetapi peliknya arwah bapak aku, mengapa dia menyekolah aku dan adik aku di sekolah orang putih…..

Tajuk di atas, walaupun seolah-olah merupakan ungkapan budaya asing, namun bagi aku amat berkait rapat dengan budaya orang Melayu. Orang Melayu tradisional.  Dan orang bukan Melayu juga. Kaum Cina, India dan kaum-kaum lain juga faham dan mengamalkan budaya di atas. Ia berkait rapat dengan cara hidup, amalan dalam kehidupan seharian. Ia berkait rapat juga dengan persoalan budi bahasa, maruah, harga diri, sedar diri, tahu malu dll.

‘Don’t overstay your welcome’ maknanya lebih kurang begini, ‘Jikalau orang dah tak suka sudahlah…….’ Bagi orang Melayu, kenyataan sedemikian adalah merupakan kenyataan dan ungkapan yang amat kasar. Jarang-jarang sangat orang Melayu menggunakan bahasa sedemikian kerana sebagaimana umum mengetahui bahawa orang Melayu adalah bangsa yang amat sukar menyakiti hati orang lain. Sekiranya begitulah ungkapannya maka ‘ suhu’ kemarahan orang Melayu adalah sudah sampai ke kemuncak.

Bangsa bukan Melayu pun begitu juga. Dengan sebab itulah mereka menggunakan ‘ body language’. Orang Melayu menggunakan gerak dan geri untuk menyatakan sesuatu dengan secara terhormat. Dengan sebab itulah ada peribahasa yang berbunyi, ‘ sekilas ikan di air sudah aku tahu jantan betinanya’. Maknanya tidak perlu menggunakan kata-kata untuk menyatakan sesuatu. Hanya sekadar melihat pada gerak geri sudah dapat diselami apa sebenarnya hasrat dan tujuannya.

Budaya barat memerlukan seseorang itu membuat temu janji untuk pergi  ke rumah rakannya walaupun sekadar untuk bertandang dan berbual-bual kosong. Masyarakat Melayu lama tidak memerlukan membuat temu janji ( masih lagi diamalkan di kampung-kampung). Pintu sentiasa terbuka dan boleh datang dan melawat bila-bila masa yang sesuai. Dan dalam masyarakat Melayu lama amat jarang kita mendengar sesorang yang bertandang ke rumah kawan di suruh pulang. Tak pernah lagi aku bertemu dengan keadaan sedemikian.

Kebiasaannya tuan rumah akan menunjukkan gerak geri yang seolah-olah memberitahu tetamu bahawa ‘sudah sampai masanya untuk pulang’. Berbagai cara yang digunakan untuk menyampaikan mesej sedemikian. Dan ‘mesej’ itu pulak senang difahami oleh  tetamu. Pendek kata, ‘bahasa tidak diperlukan’ untuk menyampaikan meseja berkenaan. Ringkasnya seolah-olah tuan rumah mengatakan bahawa, ‘ don’t overstay your welcome’.

Aku nak mengaitkan pulak dengan keadaan yang berlaku di Malaysia kini. Aku nampak ramai sangat ‘pemimpin-pemimpin’ kita yang tidak faham ‘bahasa isyarat’ ini. Ataupun mungkin mereka sengaja tidak mahu memahaminya. Aku nampak rakyat telah memberikan berbagai isyarat untuk seseorang itu ‘pergi’ dengan cara yang terhormat. Namun seolah-olah ‘isyarat’ yang diberikan itu tidak difahami atau pura-pura tidak memahaminya. Keadaan sedemikian berlaku kepada ramai ‘pemimpin-pemimpin’ politik, pegawai-pegawai kerajaan, pemimpin-pemimpin korporat yang masih terus menerus berpaut kepada jawatan atau tanggungjawab yang dipegang walaupun dengan jelas menunjukkan mereka sudah tidak diperlukan lagi.

Apabila memperkatakan hal sebegini, tentulah tidak dapat dielakkan bagi aku untuk memberikan pengiktirafan dan pujian yang setinggi-tingginya kepada Almarhum Tunku Abdul Rahman, Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi ( Pak Lah ) dan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat ( bekas Menteri Besar Kelantan). Tokoh-tokoh ini sedar dan faham bahawa masanya telah sampai untuk mereka berundur walaupun jasa dan sumbangan mereka masih diperlukan. Mereka tahu dan dapat menyelami hati dan perasaan rakyat. Dan yang harus dipuji lagi ialah mereka tidak pula cuba mencampuri urusan-urusan yang telah mereka tinggalkan. Mereka faham dan menghayati ungkapan, ‘ don’t overstay your welcome’ itu.

Tunku Abdul Rahman menyerahkan tugasnya kepada Tun Abdul Razak selepas berlaku peristiwa 13 Mei 1969 dan selepas Parti Perikatan ( Barisan Nasional sekarang ini ) kalah teruk dalam PRU  pada tahun 1969. Tunku terus ‘bersara’ dan tidak pula mencampuri hal politik tanah air. Begitu juga dengan keadaan Pak Lah menyerahkan tugasnya kepada DS Najib Tun Abdul Razak. Dan tidak pula Pak lah mencampuri hal-hal yang berkaitan dengan pentadbiran DS Najib Tun Abdul Razak. Dan yang paling disanjung oleh rakyat ialah sikap yang ditunjukkan oleh Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat. Beliau berundur dengan cara yang paling terhormat ia itu ketika rakyat Kelantan masih memerlukan kepimpinannya. Namun disebabkan keperihatinannya tentang perlunya peralihan pucuk pimpinan maka beliau telah melepaskan jawatan dan mneyrahkan kepada penggantinya.

Dalam keadaan yang sedemikian masih terdapat juga keadaan di mana terdapat ramai pemimpin ( politik, perkhidmatan awam) yang masih mahu terus menerus mempertahankan jawatan walaupun rakyat bukan sahaja memberikan ‘isyarat’ yang jelas menyuruh ‘berhenti’ tetapi seolah memaksa mereka supaya berhenti dan solah-olah memberitahu bahawa, ‘jasa mu tidak diperlukan lagi’
Namun begitu, ‘tokoh-tokoh’ ini masih ‘tidak tahu malu’ dan masih terus merasakan bahawa mereka adalah amat diperlukan oleh rakyat. Kadang-kadang aku terfikir bahawa sudah hilangkah agaknya harga diri dan maruah ‘pemimpin-pemimpin’ sedemikian. Apakah sudah tidak ada harga diri kah mereka. Rakyat sudah memberikan isyarat yang cukup jelas mengatakan bahawa mereka sudah tidak diperlukan lagi.

‘Don’t overstay your welcome’ please………

Abuhassanadam

9 Jun 2013

No comments:

Post a Comment