Saturday, June 8, 2013

MENGAPA RAJA DIHERET SAMA?

MENGAPA RAJA DIHERET SAMA?

Secara kebetulan aku berada di London tahun lepas  ( 2012) ketika Baginda Queen Elizabeth of England menyambut ulang tahun pemerintahannya yang ke 50 -  Golden Jubilee. Bukanlah tujuan aku ke London untuk menyambut perayaan berkenaan. Secara kebetulan. Dan pastinya aku tidak akan melakukan perkara sedemikian kerana berkelakukan sedemikian merupakan satu ‘derhaka’ kepada arwah bapak aku. Semasa hayatnya bapak aku memang memusuhi British. Penjajah, katanya. Kebencian bapak aku pada ‘orang putih’ amat luar biasa, sehinggakan dia tak mahu langsung menyebut nama ‘England’. Sekiranya dia terpaksa menyebutnya maka disebutnya sebagai ‘ negeri penjajah’. Yang anihnya pula ialah salah seorang cucunya –anak aku – telah mendapat taraf  ‘ Permanent Resident’ di United Kingdom!

Yang aku nak kongsikan dalam rencana ini ialah tentang bagaimana rakyat Britain menghormati Queen ( Raja) mereka. Mereka hormat dan sayang sungguh dengan Raja mereka. Mungkin jugalah ada segelintir yang tidak begitu sesuai dengan sistem monarki. Biasalah. Di mana-mana pun ada yang bersikap demikian. Tetapi yang aku  hairan dan kagum ialah majoriti rakyat Britain suka dan sayang pada Raja mereka. Aku dapat lihat dengan mata kepala aku sendiri.

Sebagai contoh. Telah ditetapkan bahawa pada hari-hari tertentu Baginda Queen akan berkereta ( kadang –kadang naik kereta kuda) melalui jalan-jalan tertentu di kota London. Persiapan rapi telah disusun pada jalan-jalan yang akan dilalui oleh perarakan Queen itu. Dan yang menghairankan aku juga ialah tiga atau empat hari sebelum perarakan Queen itu berlangsung, sudah ramai rakyat Britain berkampung ( berkhemah) di sepanjang jalan. Tujuan mereka berkampung lebih awal ialah untuk mendapatkan tempat yang ‘strategik’ untuk melihat Queeen secara dekat. Secara ‘live’…Ada juga acara hiburan. Pada setiap hujung minggu akan diadakan persembahan oleh artis-artis terkenal seperti Cliff Richard di perkarangan Buckngham Palace.

Bukan sahaja rakyat yang tinggal di kawasan London sahaja yang berpeluang melihat Queen dari dekat, malah rakyat seluruh United Kingdom juga berpeluang berbuat demikian. Bermula dari bulan Februari sehinggalah ke bulan Ogos 2012, Queen dan suaminya (The Duke of Edinburgh) akan melawat seluruh UK untuk bertemu dengan rakyatnya. Disamping itu Queen akan menghadiri berbagai perjumpaan dan jamuan yang diadakan semata-mata untuk menghormatinya. Semuanya disediakan oleh rakyat.

Aku teringat pula pada tahun 1952, apabila Queen Elizabeth 11,  ditabalkan menjadi Queen of England menggantikan ayahnya. Pada ketika itu aku dalam Darjah Dua. Aku masih ingat pada hari pertabalannya  (Coronation), murid-murid sekolah ( zaman penjajahan British) dipaksa mengadakan perayaan juga. Berbaris dan berkawad. Yang masih tidak dapat aku lupakan ialah bapak aku terpaksa membelikan aku kasut baru – kasut Bata berwarna putih – untuk menyertai perarakan itu. Walaupun pertabalan Queen berlaku di London, namun setiap kampung dan dusun tahu dan peka tentang pertabalan itu. Orang kampung tahu menyebut perkataan ‘Coronation’. Begitu hebat sekali peranan penjajah menjajah pemikiran orang Melayu….

Tradisi menghormati Raja dan Sultan terus sambung menyambung sehingga ke hari ini di negara kita Malaysia. YDP Agung telah diletakkan di tempat yang begitu tinggi dan disanjung oleh sekalian rakyat Malaysia – Melayu, Cina, India dan kaum-kaum lain. Tidak pula ada pihak-pihak yang cuba ‘menderhaka’ kepada YDP Agung semenjak dari dahulu lagi. Semenjak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi, kedudukan Raja-Raja Melayu memang tidak boleh disentuh oleh sesiapa pun. Hanya Perlembagaan Malaysia yang boleh mengatasi YDP Agung, Parlimen, Jemaah Menteri dan mahkamah.

Pendek kata YDP Agung, Sultan-Sultan di setiap negeri adalah dalam kelas mereka yang tersendiri seperti juga dengan kedudukan Queen of England sebagaimana yang aku jelaskan serba sedikit tadi. Walaupun mereka bukan berkuasa mutlak namun Perlembagaan Malaysia telah meletakkan mereka di suatu tahap sebagai pelindung kepada rakyat Malaysia. Raja Berperlembagaan. Mereka adalah merupakan tempat untuk melakukan ‘rujukan terahir’ apabila negara menghadapi sesuatu kebuntuan yang tidak dapat diselesaikan. Selagi ada ruang dan jalan yang boleh menyelesaikan sesatu masalah maka tidak sepatutnya YDP Agung atau Sultan-Sultan diheret sama dalam  kemelut yang berlaku dikalangan rakyat.

Tindakan pihak-pihak tertentu di Malaysia kini yang mengheret Raja-Raja Melayu dalam kemelut yang dihadapai negara tentunya amat tidak wajar. Amat tidak kena rasanya apabila ada pihak-pihak tertentu yang menuduh bahawa ada pihak yang cuba menderhaka kepada sultan-sultan yang memerintah. Dan ada pula pihak-pihak tertentu yang cuba memutar-belitkan isu, mengada-adakan perkara yang tidak ada.

Ada juga aku perhatikan pihak-pihak tertentu yang cuba memberikan suatu gambaran bahawa orang Cina cuba mengkhianati negara ini dengan tindakan mereka tidak mengundi parti yang memerintah. Mereka membuat berbagai tuduhan yang tidak berasas. Bagi aku amat tidak kena perbuatan yang sebegini. Apatah lagi dalam keadaan kita sedang membina suatu bangsa Malaysia yang kukuh dan teguh.

Rakyat tahu bahawa tujuan mengalihkan isu ini kepada isu yang membabitkan Raja adalah bertujuan untuk mengalihkan perhatian rakyat kepada isu yang sebenar yang dihadapi oleh negara kini. Isu sebenar yang amat kritikal yang perlu diselesaikan oleh semua pihak sekarang ialah menjawab dan menyelesaikan persoalan PRU 13 yang dikatakan tidak telus. Ada pihak yang mengatakan pihak SPR berbohong dan menipu. Itu isu sebenar yang patut diselesaikan oleh pihak-pihak tertentu. Rakayt mahu isu itu diselesaikan. Apabila sudah ada laporan dibuat bermakna sudah ada kes yang perlu diselesaikan. Samada SPR betul atau salah akan diselesaikan juga oleh pihak-pihak tertentu.

Yang aku nampak tak berapa kenanya ialah mengalihkan pandangan masyarakat daripada menyelesaikan isu sebenar ( masalah ketidaktelusan PRU13 yang membabitkan SPR ) kepada isu yang direka-reka, diputarbelitkan.

Yang paling malangnya pulak ialah pihak istana diheret sama….


Abuhassanadam
8 Jun 2013


No comments:

Post a Comment