Sunday, June 30, 2013

TAMBANG BAS NAIK – FIKIRKAN SEMULA….

TAMBANG BAS NAIK – FIKIRKAN SEMULA….

Baru-baru ini aku dengar tambang bas akan dinaikkan 30%. Aku mendongak ke langit seketika, mengenangkan kesan daripada kenaikan itu. Berbagai-bagai. Aku terfikir tentang tambahan 30% daripada tambang biasa. Katakanlah, tambang bas biasa ke sesuatu destinasi itu RM 20.00. Dengan kenaikan tambang bas yang baru seseorang akan mengeluarkan RM26.00. Seorang. Jikalau lima orang ( Suami, isteri dan tiga orang anak) si penumpang  terpaksa membelanjakan tambahan RM 30.00 daripada biasa.

RM30.00 bagi seorang pekerja bergaji sederhana agak besar. Dan biasanya yang menggunakan perhidmatan awam ialah yang bergaji kecil dan sederhana. Bagi mereka yang berpendapatan lumayan pastinya memiliki kenderaan sendiri. Tak perlu naik bas atau keretapi. Mungkin mereka menaiki kapalterbang untuk mengelakkan kesesakan dan untuk menjimatkan masa di perjalananan.

Balik mesti balik. Itu pasti. Tambang naik ke atau tambang tak naik ke, itu ‘belakang kira’. Lambaian dari kampung amat kuat untuk ‘memujuk’ dan ‘memaksa’ anak rantau pulang ke kampung. Dengan apa cara sekalipun mereka akan pulang ke kampung. Keadaan yang sebeginilah yang menyebabkan perantau terpaksa menyediakan wang ( dengan apa cara sekalipun) sebagai persediaan balik ke kampung.

Aku amat faham perasaan anak perantau ketika menjelangnya Hari Raya. Aku pernah mengalaminya.

Awal 1970an. Masih student. Miskin dan hanya mengharapkan wang dermasiswa kerajaan untuk hidup. Dengan wang dermasiswa itulah untuk membiayai yuran university dan daripada wang demasiswa itu jugalah untuk perbelanjaan harian. Makan minum. ‘Memang tak cukup punya’. Namun begitu pandai-pandailah berjimat dan hiduplah dengan cara yang paling sederhana.

Bila sampai menjelangnya Hari Raya pastinya balik kampung. Bujang. Apa erinya Hari Raya sekiranya tidak pulang ke kampung. Bukan ada sanak saudara yang tinggal di Kuala Lumpur. Jikalau pun mereka tinggal di Kuala Lumpur, pastinya mereka juga akan pulang ke kampung semasa Hari Raya Aidilfitri.

Ada dua peristiwa yang aku alami ketika pulang ke kampung waktu menjelangnya Hari Raya. Tahun Pertama di university aku pulang ke kampung dengan menaiki lori membawa surat khabar ‘The Straits Time’dan pada tahun berikutnya menaiki keretapi ( berdiri sepanjang jalan selama tujuh jam). Inilah dua peristiwa yang tidak dapat aku lupakan sampai ke hari ini. Dan selalu pula aku menceritakan kepada anak-anak yang biasa dengan kesenangan supaya mereka dapat merasakan ‘penderitaan’ sebagaimana yang aku dan kawan-kawan yang senasib dengan aku mengalaminya.
Tambang keretapi dari Kuala Lumpur ke Padang Rengas pada ketika itu ialah RM8.05. ‘Tambang’ menaiki lori surat akhbar ‘The Starits Time’ atau ‘Utusan Melayu’ hanyalah disekitar RM 4.00 atau RM 5.00. Itu pun kadang-kadang dapat menaiki dengan percuma. Terpulanglah kepada pemandu lori berkenaan. Kadang-kadang ada pemandu yang baik hati dan tidak pun mengenakan sebarang ‘tambang’ kepada ‘penumpang’ seperti kami.

Pada ketika itu masalah yang dihadapi oleh perantau yang hendak pulang ke kampung sewaktu menjelang Hari Raya adalah lebih kurang sama dengan keadaan yang dihadapi sekarang. Tidak cukup kenderaan. Terpaksa menempah tiket bas lebih awal. Dan bilangan bas penumpang yang ada pada ketika itu amat berkurangan berbanding dengan kini.

Masalah yang aku dan rakan-rakan hadapi adalah lain daripada yang lain. Bukan tidak boleh menempah tiket bas dari awal tetapi adalah untuk penjimatan. Duit tak cukup. RM 5.00 yang dapat dijimatkan dengan menaiki lori adalah amat bermakna untuk perbelanjaan Hari Raya. Oleh itu ramai kawan-kawan yang mengambil langkah sedemikian, walaupun amat tidak selesa berbanding dengan menaiki bas atau keretapi. Terpaksa bersempit-sempit dicelah-celah bungkusan surat khabar.

Pengalaman yang kedua yang pernah aku alami ialah dengan menaiki keretapi secara percuma tetapi terpaksa berdiri sepanjang perjalanan selama tujuh jam. Walaupun ‘menderita’ mengalaminya tapi ia merupakan pengalaman yang amat berguna untuk diceritakan kepada anak cucu kemudian hari.

Aku telah mengambil keputusan untuk tidak pulang ke kampung pada tahun itu. Ini disebabkan ‘assignment’ yang bertimbun-timbun yang perlu disiapkan. Lagipun peperiksaan akhir sudah hampir benar menjelang. Banyak lagi yang perlu dibaca dan diselidiki sebelum boleh menduduki peperiksaan. Dengan demikian aku bertekad untuk tidak pulang ke kampung berhari raya pada tahun berkenaan. Aku tabahkan hati. Aku sudah beritahu kepada emak dan bapak yang aku tak balik. Banyak kerja. Mereka faham.

Dua hari sebelum Hari Raya, sudah mula perantau yang tinggal di Kuala Lumpur bergerak pulang ke kampung. Jalan-jalan raya di Kuala Lumpur mulai lengang. Jalan Bangsar, satu-satunya jalan yang menghubungkan bandar Kuala Lumpur dengan University Malaya pada ketika itu, sudah mulai lengang juga. Di Campus, yang biasanya sibuk dan ceria sudah mulai lengang. Pelajar-pelajar Melayu sudah mulai meninggalkan Campus untuk berhari raya di kampung. Tidak ramai lagi yang berada di Campus. Agak lengang.

Aku masih bertahan. Aku tabahkan hati aku. Masih ke Perpustakaan. Membuat kerja-kerja yang sepatutnya aku lakukan. Di bahagian ‘Red Spot’ pun sudah tidak susah mendapatkan buku-buku penting yang diperlukan. Sudah tidak ramai pelajar yang menggunakan perkhidmatan berkenaan. Dah pulang ke  kampung. Sudah hampir tidak ada rakan-rakan yang rapat berada di Campus. Sudah bergembira dan bersuka ria di kampung bersama sanak saudara menyambut hari raya agaknya.

Pukul 5.00 petang sehari sebelum Raya, aku sudah tidak boleh ‘bertahan’ lagi.  Satu perasaan yang ‘bergolodak’ menyuruh aku pulang. Bukan sedih. Kecewa pun tidak. Semacam tidak tertahan lagi perasaan mendengar lagu ‘Dendang Perantau’ nyanyian P.Ramlee. Itu belum lagi mendengar takbir HariRaya. Sememangnya tak tahan. Aku ‘tewas’ juga akhirnya. Dan terus ke stesen keretapi Kuala Lumpur. Menaiki keretapi dengan tidak payah membeli tiket kerana tiket dah habis. Aku memberanikan diri aku menaiki keretapi tanpa tiket.

Apa nak jadi, jadilah. Aku nekad.

Perassan sedemikianlah juga yang dirasai oleh para perantau yang akan pulang berhari raya ke kampung pada Syawal ini. Walaupun tambang bas dinaikkan 30%, mereka akan pulang……..

Jikalau dinaikkan 50% pun…mungkin mereka akan pulang juga….

Abuhassanadam
30 Jun 2013.


No comments:

Post a Comment