Saturday, May 3, 2014

ANTARA HUDUD DAN PAKATAN RAKYAT

Sebenarnya aku amat gentar untuk membicarakan isu yang amat sensitif ini. Banyak sebabnya. Pertama pernah dikatakan oleh orang tua-tua bahawa,’ jikalau kail panjang sejengkal jangan laut hendak diduga’. Sememangnya ‘kail’ aku tak cukup sejengkal pun. Namun demikian biarlah aku memberanikan diri untuk membicarakan hal yang berkaitan dengan Hudud dan tidak akan membicarakan mengenai hukum Hudud ‘per se’ (Latin). Maknanya aku tidak akan membicarakan hukum Hudud dengan cara yang tersendiri –by itself (kata orang putih). Ramai para ulama diluar sana yang akan membicarakannya. Serahkan saja kepada mereka.

Yang memberanikan aku untuk sama-sama membincangkan isu ini adalah berpunca daripada dua tiga pendapat daripada beberapa orang tokoh yang seakan-akan sama dengan apa yang aku fikirkan. Dengan demikian aku akan menumpang ‘sekaki’ pandangan mereka itu dan dengan izin aku akan sesuai dan lanjutkan perbincangan berasaskan pandangan mereka.

Free Malaysia Today bertarikh 2 Mei 2014 ada memetik kenyataan USM associate professor in Islamic studies Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang mengatakan bahawa,PAS should be pursuing social justice instead of hudud to achieve their dream in forming an Islamic state’. Lantas beliau membandingkan zaman ini dengan zaman Rasullallah.’ “Our present society is consumer-based and there are untouchables who are beyond the law….During the Prophet’s time, there was no reason for theft. All were even. The rulers had no interest taking a cut from the state’s treasury…….it is a just society where everyone is treated equally where there is no reason to commit sins such as adultery and theft,”

Hujah ini pasti akan dipertikaikan. Dan tugas aku bukan untuk berdebat tentang isu ini. Awal-awal lagi sudah aku katakan bahawa aku tidak akan berdebat tetang isu ini kerana ‘kail aku yang panjang sejengkal’. Namun aku merasakan ada kebenarannya. Dan untuk mencari jalan penyelesaiannya, maka aku merasakan bahawa perlulah dipertimbang dan diperhalusi dengan sehalus-halusnya sebelum dikemukakan untuk dipertimbangkan. Dan ini bukan perkara kecil. Memberikan penjelasan kepada rakyat Malaysia bukan kerja senang.

Hukum Hudud adalah undang-undang Islam yang telah terbukti keberkesanannya. Dan pernah diuji dan dilaksanakan. Berkesan. Namun untuk memberikan penjelasan tentang keberkesanannya itu memerlukan kepakaran. Jangankan untuk menjelaskan kepada yang bukan Islam, untuk memberi kefahaman kepada orang Islam pun begitu sukar. Ramai yang hanya tahu menyebut perkataan ‘Hukum Hudud’ yang sering dikaitkan dengan ‘hukum kerat tangan’. Bukan sahaja yang bukan Islam berkata begitu, ramai juga orang Islam yang beranggapan sedemikian. Dan tugas besar yang berada dihadapan kita ialah bagaimana untuk menjelaskan perkara berkenaan supaya rakyat Malaysia betul-betul memahaminya.

Jangan dipersalahkan golongan bukan Melayu sekiranya mereka menentang Hukum Hudud. Mereka tidak tahu dan tidak jelas. Bagaimana mereka nak menyintainya sekiranya mereka belum kenal lagi. Dan sehingga kini mereka belum dikenalkan. Mereka hanya mendengar bahawa Hudud akan diperkenalkan. Dan bagi setengah daripada golongan bukan Islam merasakan bahawa kemunculan Hudud adalah merupakan kemunculan satu bayangan yang amat menggerun dan paling menakutkan.

Sekiranya begitu penerimaan bukan Melayu terhadap hukum Hudud yang akan diperkenalkan oleh PAS, aku terfikir tentang nasib Pakatan Rakyat pula yang terdiri daripada PKR, PAS dan DAP. Sudah pun terdengar bisik-bisik yang mengatakan bahawa DAP kurang senang dengan tindakan PAS yang akan memperkenalkan hukum Hudud ini. Dan ada pula pihak yang agak lantang menyatakan bahawa hasrat PAS memperkenalkan Hudud ini tidak akan terbantut yang bermakna bahawa PAS akan meneruskan rancangannya itu.

Bagaimana pula dengan nasib Pakatan Rakyat?

Sehubungan dengan persoalan ini aku sependapat dengan Dr. Farouk Musa, Pengarah Islamic Renaissance Front (IRF). Kenyataan beliau yang dipetik oleh Malaysiakini bertarikh 2 Mei 2014 menyatakan, ‘Kita telah bekerja begitu keras untuk merubah rejim dalam negara ini. Ia dilakukan bukanlah kerana kita menyayangi Pakatan Rakyat. Namun kini, dengan isu ini (hudud) sahaja, Umno akan terus kekal memerintah untuk 50 tahun akan datang,"

Aku merasakan apa yang dikatakan oleh beliau perlu dipertimbangkan dengan sehalus-halusnya sebelum ‘nasi menjadi bubur’. Ramai rakyat  Malaysia akan kecewa sekiranya apa yang ‘diramalkan’ ini menjadi kenyataan. Pakatan Rakyat dengan kerjasama tiga parti terbesar, PAS, DAP, PKR sememangnya sudah amat hampir menuju destinasi yang dicita-citakan untuk menewaskan BN dan seterusnya menerajui pemerintahan di negara ini. Dan janganlah dikecewakan harapan rakyat ini. Biarlah putih tulang dan janganlah putih mata.

Hukum Hudud adalah undang-undang Islam yang tidak boleh dipertikaikan keberkesanannya oleh umat Islam, tetapi pelaksanaanya tentulah agaknya berdasarkan kepada situasi tertentu yang membolehkan undang-undang berkenaan dilaksanakan. Tuhan sentiasa memberikan berbagai kelonggaran bagi penganutnya untuk melaksanakan sesuatu ‘arahan’ yang diberikan.

Terlintas di kepala aku tentang kelonggaran yang diberikan oleh Allah berkaitan dengan hal-hal solat. Solat Jamak dan Qasar ‘dianugerahkan’ oleh Allah adalah untuk mempermudahkan atau memberikan keringanan kepada orang yang musafir lebih dari 2 marhalah. Orang musafir sering mengalami masalah dalam perjalanannya, sukar untuk berhenti solat dan sebagainya. Maka dari itulah Allah memberikan kemudahan kepada umat Islam untuk jamak dan qasar solat fardhunya. Dengan demikian tiada alasan lagi bagi orang yang musafir untuk meninggalkan solat fardhu.

Mungkin tidak sesuai perbandingan yang aku kemukakan. Namun pada hakikatnya, aku masih yakin bahawa Allah itu maha pemurah dan memahami permasalahan yang dihadapi oleh penganutnya. Dan Allah juga memberikan kita akal dan fikiran untuk memikirkan sesuatu untuk kepentingan bersama.

abuhassanadam

4 Mei 2014

No comments:

Post a Comment