Saturday, July 11, 2015

 MELECET PADA HARI PERTAMA

            Hari Sabtu pada minggu pertama pada bulan Ramdhan tahun 1953, aku dan bapa aku pergi ke Kuala kangsar untuk mebeli kasut baru. Kasut Bata. Kasut jenama Bata tidak terdapat di Kedai Joo Onn di Padang Rengas. Terpakslah kami ke Kuala Kangsar.

            Pada ketika itu kedai menjual kasut Bata terletak berhadapan dengan stesen bas lama. Jalan Kangsar. Berhadapan dengan Panggung Wayang Grand dimana ditayangkan filem-filem keluaran Cathay Kris. Kedai kasut Bata yang aku maksudkan sederet dengan Restoran KFC kini. Kedai kasut Bata adalah kedai Chng Wah yang menjual ala-alat tulis kini. Jadi tak jauhlah aku terpaksa berjalan kaki untuk menuju kedai kasut Bata. Turun bas sahaja dan terus ke kedai berkenaan.

            Memang sudah lama aku mengidam untuk mendapatkan kasut Bata. Bukan kasut kulit pun. Kasut getah berwarna putih. Bertumit. Puas aku mengumpulkan wang untuk mendapatkan kasut Bata. Akhirnya berjaya juga. Mendapat ‘sponsorship’ dari bapa juga. Harganya RM3.20sen. Dan tidak mudah untuk mengumpulkan wang sebanyak itu semata-mata untuk membeli sepasang kasut. Dan memiliki kasut Bata sama seperti memiliki kasut ‘Russel and Bromley’ yang dibeli di New Bonds Street, London.

            Hampir setiap malam dalam bulan Ramadhan aku mencuba memamakai kasut itu. Pendek kata aku tak akan tidur kalau tidak mencuba kasut Bata terlebih dahulu. Sekurang-kurangnya aku akan kenakan kasut berkenaan pada kaki aku dan lihat kiri kanan dan tanggalkan semula untuk disimpan di tempat yang selamat. Ada juga ‘nasihat’ dari kawan-kawan yang ‘menasihatkan’ aku agar kasut berkenaan harus disimpan di tempat yang selamat, takut-takut digigit tikus. Ini menambahkan lagi kebimbangan aku takut terjadi sedemikian.

            Lantas aku menjaga kasut Bata seperti ‘menatang minyak yang penuh’. Setiap malam aku gosok dengan kain buruk untuk menghilangkan habuk yang melekat walaupun tidak langsung terdedah kepada habuk. Emak sentiasa memerhatikan perangai aku sedemikian tetapi tidak pula dia menegur atau memberikan sebarang komen. Mungkin dia faham agaknya tentang betapa ‘sayang’nya aku pada kasut berkenaan. Maklumlah tidak senang bagi aku untuk mendapatkan sepasang kasut Bata pada ketika itu. Yang biasa aku pakai ke sekolah hanyalah kasut yang berjenama tulisan Cina dan harganya pun murah. RM 1.05 sen sepasang. Boleh didapat di kedai Joo Onn di Padang Rengas.

            Pada hari raya nanti pasti yang memakai kasut Bata hanya aku seorang. Sebagai kanak-kanak tentulah ada juga perasaan untuk menunjuk-nunjuk pada rakan-rakan lain tentang kasut Bata yang aku miliki itu. Ramai di antara mereka tidak berkasut pun, walau pun berharga RM1.05 sen. Abang Manaf , Zainal, Karim kebiasaannya tidak berkasut. Kaki ayam saja ke sana ke mari walaupun pada hari raya. Mereka anak yatim dipelihara oleh ibu tunggal, Wan Munah.

            Ani, Ngah, Mat Rofek biasanya ada pasangan baju raya mereka walaupun mereka dijaga oleh ibu tunggal juga. Mereka dari keluarga yang agak berada. Tetapi tentang kasut masih kasut berjenama tulis Cina. Yang boleh ‘menandingi’ aku ialah Mohamed. Dia ada kasut Bata. Aku dapat memiliki kasut Bata bukan kerana bapak aku berada tetapi disebabkan adik beradik aku tidak ramai berbanding dengan keluarga lain di kampung. Kami hanya berdua saja. Aku dan adik aku. Jadi dapatlah bapa menyediakan sepasang pakaian baju baru yang agak sempurna.

            Kebiasaannya baju raya kami di kampung tidak akan melebihi sepasang. Ramai yang terpaksa memakai baju raya tahun sebelumnya. Terlalu miskin. Untuk menyediakan makanan pada hari raya pun kadang-kadang tidak dapat disediakan  dengan sempurna.

            Lemang adalah satu kemestian untuk hari raya di kampung aku. Dapat diadakan disebabkan hampir seluruh penduduk di kampung aku bersawah padi. Beras pulut untuk membuat lemang memang tersedia. Cuma yang terpaksa disediakan ialah lauk lemang. Dan lauk lemang yang dapat membezakan antara sebuah keluarga dengan keluarga yang lain. Sekiranya lemang berlaukkan rendang daging atau rendang ayam maka sudah dikira sebuah keluarga berada. Sekiranya berlaukkan rendang udang maka ‘tarafnya’ berada di tempat kedua. Yang berlaukkan ‘rendang kerang’ sudah jatuh ke taraf ketiga. Dan ramai penduduk kampung aku yang hanya menyediakan gula sahaja untuk menjadi ‘lauk’ lemang disebabkan ketidakmampuan mereka walaupun menyediakan rendang kerang (yang pada ketika itu hanya berharga 20 sen se kati ( setengah kilo).

            Kasut Bata aku sudah berubah tempat pada malam raya. Jikalau dulu aku simpan dalam almari Opah aku, tetapi pada malam raya sudah aku letakkan di atas peti sabun yang terletak betul-betul dihadapan tempat tidur aku. ‘Takut dicuri orang’…….

            Pagi-pagi lagi aku sudah bangun. Bersedia untuk ke rumah Pak Haji Sulaiman, guru Quran yang mengajar kami di kampung. Begitulah jadualnya setiap tahun. Lepas beraya dengan Pak Haji Sulaiman, kami akan ‘berarak’ beramai-ramai ke masjid Kampung Keroh Hilir yang tidak jauh dari rumah Pak Haji Sulaiman. Masalah yang akan aku hadapi seterusnya ialah dimana akan aku letakkan kasut Bata aku. Bukan sebarang tempat untuk ditempatkan. Hendak aku letakkan bersama dengan kasut rakan-rakan lain, tentulah akan dipijak sepertimana kasut-kasut lain juga. Kotorlah dia. Satu masalah ‘besar’ pula yang aku hadapi. Aku berjaya menyelesaikan masalah demikian dengan meletakkannya dicelah rasuk rumah Pak Haji Sulaiman. Selamat buat sementara waktu.

            Satu ‘problem’ lain akan timbul selepas itu. Apabila di masjid nanti, dimana pulalah akan aku letakkan kasut Bata aku tu. Sepanjang berada di rumah Pak Haji Sulaiman aku sentiasa memikirkan masalah ‘penempatan kasut Bata’ aku. Ketika kawan-kawan lain bergelak ketawa dan bergembira aku masih memikirkan tentang kasut Bata. Tetapi rakan-rakan aku tak tahu apa yang aku fikirkan. Aku pula tidak menceritakan kepada mereka tentang ‘problem’ yang aku hadapi. Malulah kalau aku ceritakan kepada mereka. Dan bukan pula mereka akan menolong menyelesaikan masalah aku tu.

            Lebih kurang satu jam berada di rumah Pak Haji Sulaiman, kami berangkat ke masjid untuk menunaikan solat Aidilfitri. Disamping itu dalam perjalanan ke masjid kami akan melagukan nasyid yang diajar oleh Pak haji Sulaiman. Aku masih memikirkan tentang kasut Bata aku. Dengan bangganya aku memakai kasut Bata. Dan tidak pula aku menghina kawan-kawan lain yang tidak memiliki kasut seperti aku. Emak aku pesan jangan bersikap begitu. Dan aku patuh. Sampai kini aku ingat pesan emak dan bapak.

            Dalam perjalanan ke masjid, separuh perjalanan aku terasa sakit di tumit aku. Baru separuh perjalanan ke masjid. Sampai satu ketika aku sudah tidak terdaya menderuskan perjalanan. Aku berhenti dan duduk di atas batang kelapa tumbang berhampiran rumah Pak Teh Wahab. Aku menanggalkan kasut Bata aku. Kaki aku melecet disebabkan kasut Bata.

            Malangnya nasib aku. Pada hari pertama sudah melecet……

abuhassanadam
11 Julai 2015


              

No comments:

Post a Comment