Saturday, August 22, 2015

MENCARI ‘TUN DR ISMAIL’ DIKALANGAN PEMIMPIN UMNO KINI

            Mengapalah begitu malang dan ‘terhina’nya bangsaku Melayu…Terpanggil aku untuk mencoretkan sesuatu apabila ‘dikejutkan’ dengan tajuk berita berbunyi,’ Melayu sanggup menjual maruah dengan hanya RM 300’. Sudah banyak kali aku terserempak dengan berita sebegini menududh orang Melayu sanggup menjual maruah diri dengan hanya RM50 dan sebungkus nasi campur. Dan ada juga yang mengatakan bahawa orang Melayu sanggup berbuat apa saja (termasuk tindakan yang memalukan) untuk mendapatkan ‘belanja seharian’. Memang memalu dan mengaibkan orang Melayu.

            Memang ada tindakan sebegini yang dilakukan oleh orang Melayu (mungkin juga dilakukan oleh kaum Cina dan India juga). Disebabkan aku berketurunan Melayu (sakai/orang darat –mungkin) maka tentulah aku merasa begitu malu membaca dan mendengar berita sedemikian dilakukan oleh orang Melayu. Yang menyedihkan ialah bahawa aku pasti golongan orang Melayu yang berperangai hodoh sebegini tidak pernah diajar oleh ibu bapa mereka untuk berperangai sedemikian. Aku pasti mereka diajar untuk bersopan santun dan tahu menghormati antara sama lain dan bukan menunjukkan punggung kepada orang lain walau macam mana tidak suka sekalipun kita terhadap pihak berkenaan.

            Ibu bapa kita tak ajar begitu. Agama kita tidak ajar berbuat demikian. Orang kampung kita juga amat sedih sekiranya mereka tahu yang orang kampung mereka berperangai demikian. Dan yang paling menyedihkan ialah satu ‘penyiksaan’ kepada roh si mati sekiranya anak-anak mereka berperangai sedemikian.

            Yang menghairankan ialah mengapa begitu ‘murah’ dan ‘terhina’ sekali sikap orang Melayu yang sedemikian. Aku tak kata semua orang Melayu begitu. Jauh sekali tidak. Aku tahu masih ramai lagi orang Melayu yang amat kukuh pegangan kepada prinsip perjuangan mereka. Cuma yang aku persoalkan ialah sikap sebahagian orang Melayu yang sudah melupakan dan mengenepikan apa juga prinsip hidup yang telah disemaikan oleh ibua bapa mereka.

            Sehubungan dengan itu sikap pemimpin kita terutama pemimpin UMNO yang agak jauh menyimpang daripada perjuangan asal datuk menek kita. Berdasarkan pemerhatian dan ‘cakap-cakap’yang beredar dikalangan masyarakat menampakkan bahawa para pemimpin UMNO di semua peringkat sudah tidak memiliki semangat perjuangan seperti perjuangan datuk nenek kita yang memperjuangkan UMNO dahulu. Pendek kata sudah tidak ada langsung pemimpin UMNO kini yang ‘seberani’ dan ‘setegas’ Tun Dr. Ismail atau ‘segarang’ TS Syed Jaafar Albar. Aku tidak memiliki sebarang fakta atau statistik berdasarkan kajian terperinci, namun melalui perbincangan dan perbualan di kedai kopi dan surau /masjid memberikan gambaran bahawa pemimpin UMNO pada hari ini sudah tidak memiliki ‘taring’ sebagaimana yang dimiliki oleh pemimpin terdahulu.

            Kenyataan Tun Mahathir yang mengatakan, “ A vote of non-confidence is necessary now because Najib has made BN members of Parliament beholden to him by giving them lucrative posts in the government. Even those who had come to me complainning about Najib’s administration before, upon being given posts in the government, have now changed their stand. One of them who claimed to have documentary evidence of Najib’s misconduct, now gladly support him upon being made a minister” petikan dari blog Dr. Mahathir Mohammed.

            Bagi aku tuduhan yang dilemparkan oleh Tun Mahathir itu amat serious. Mungkin itu hanya menunjukkan sebahgian kecil daripada contoh tentang sikap pemimpin UMNO kini yang hanya mementingkan diri sendiri dan tidak mahu menyatakan kebenaran tentang apa yang sebenarnya berlaku. Mungkin begitulah agakanya keseluruhan cara dan tindakan pemimpin UMNO yang kini mendiamkan diri dan semacam begitu ‘takut’ untuk menyatakan sesuatu kebenaran berkaitan dengan keadaan yang berlaku kini.

            Tun Dr. Mahathir sendiri seolah begitu ragu-ragu dengan sikap pemimpin BN/UMNO yang sebahgian besarnya adalah ‘anak didik’ beliau ketika beliau menerajui UMNO dan negara. Ketakutan dan kebimbangan beliau terbayang apabila ‘teragak-agak’ untuk mengusulkan diadakan undi tidak percaya di parlimen terhadap kepimpinan DS Najib. Kelihatan kebimbangannya, takut-takut tidak cukup untuk menyokong usul undi tidak percaya berkenaan.

            Untuk menambah pelik dan menghairankan pula ialah bahawa Pakatan Rakyat juga bimbang dengan tindakan wakil PAS di parlimen sekiranya dibentangkan usul berkenaan. Seolah-olah keraguan tetap menyelubungi bukan sahaja wakil dari PKR dan DAP malah ada wakil dari PAS sendiri yang kurang yakin dengan tindakan TG Haji Hadi dalam soal menentukan kedudukannya. Sehingga kini menampakkan bahawa TG haji Hadi merupakan penyokong kuat DS Najib apabila tidak kedengaran ‘suara’ darinya memberikan kenyataan jelas tentang pendirian PAS dalam kemelut politik yang berlaku kini.

            Kedudukan negara Malaysia kita hari ini betul-betul berada di persimpangan, kacau dan tidak tahu hala tuju sebenar. DS Najib kata Malaysia tidak akan menjadi ‘failed state’ tetapi ada juga yang menyanggah kenyataan ini dengan mengatakan bahawa sekiranya keadaan sebegini berterusan, maka besar kemungkinannya Malaysia akan menjadi sebuah negara yang lemah – ‘failed state’.

            Mungkin kemuculan semula semangat ‘Tun Dr Ismail’ dalam kepimpinan UMNO dapat menyelamatkan keadaan sedemikian. Rakyat hanya mampu berdoa.

abuhassanadam
22 Ogos 2015


1 comment: