Friday, August 7, 2015

SOKONG MACC –  MASIH ADA RAKYAT YANG WARAS RUPANYA…….

            Rupanya rakyat Malaysia masih ‘waras’. Masih ramai lagi rupanya yang memahami apa yang diarasakan oleh MACC apabila berhadapan dengan tindakan demi tindakan yang dilalui olehnya dalam usaha mereka untuk menyiasat kebenaran yang ingin didedahkan oleh MACC. Seolah-olah ada pihak-pihak tertentu yang cuba ‘menghalang’ usaha para pegawai MACC yang cuba mendedahkan perkara sebenar mengenai akaun milik peribadi DS Najib yang berjumlah RM 2.6 billion ringgit dan juga berbagai isu yang berkaitan dengan IMDB.

            Rakyat pada mulanya menganggapkan bahawa ‘rintihan’ para pegawai MACC sebagai satu ‘sandiwara’ yang sedang mereka pentaskan. Ramai rakyat yang beranggapan demikian. Ada juga asasnya mengapa rakyat beranggapan sedemikian rupa. Walaupun terlalu sukar untuk dibuktikan tentang beberapa tindakan MACC sebelum ini yang dirasakan ‘tidak sepatutnya’ bersikap demikian, namun apabila melihatkan bahawa MACC seolah-olah ‘minta nyawa’ daripada rakyat dalam usahanya menjalankan tugas menegakkan kebenaran berkaitan dengan IMDB dan RM 2.6 billion, maka rakyat telah dengan rela hati menghulurkan bantuan dan sokongan.

            Mungkin ini cara rakyat Malaysia ‘memerangi’ segala penyelwengan yang dilakukan oleh kepimpinan negara. Bukan cara rakyat Malaysia untuk melakukan sebagaimana yang dilakukan oleh rakyat Filipina menentang Presiden Marcos. Dan tidak juga kita seperti rakyat Indonesia menggulingkan Presiden Suharto. Rakyat Malaysia ada caranya tersendiri ‘memerangi’ dan menentang penyelwengan yang berlaku dalam negara.

            Tan Sri Johan Jaafar, Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah (PPPR) merasa amat kecewa dengan tindakan pihak tertentu yang cuba menganggu kegiatan dan tindakan MACC yang cuba menyiasat berkaitan dengan IMDB dan RM 2.6 billion milik DS Najib. Katanya,

            "Situasi terkini yang menyaksikan kehilangan kepercayaan dan keraguan masyarakat terhadap SPRM, hanya boleh diatasi dengan memberi peluang kepada SPRM untuk menjalankan tugas tanpa rasa takut atau gentar…… Persepsi orang ramai bahawa pegawai-pegawai penyiasat SPRM kini sedang disiasat perlu ditangani dalam apa jua cara……..PPPR juga berpendapat bahawa semua pihak yang diberi kepercayaan untuk membuat siasatan perlu bekerjasama demi mencari kebenaran," dalam Malaysiakini bertarikh 6 Ogos 2015.

            Amat diyakini bahawa yang menyebabkan berbagai pihak telah ‘bangun’ untuk mempertahankan tindakan MACC adalah ekoran daripada kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengarah Operasi Khas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Bahri Mohamad Zin yang bersumpah dengan nama Allah akan mencari dalang yang mengarahkan penangkapan anggota suruhanjaya itu.

            "Saya bersumpah dengan nama Allah saya akan mencari dalang yang mengarahkan ini. Kami bekerja siang malam sepanjang bulan puasa dan ini, berlanjutan sepanjang hari raya baru ini…….Kami tiada masa berpolitik tapi kami menjalankan tugas kami seperti yang diamanahkan dan diharap oleh rakyat……Demi Allah saya akan cari dalang dalang yang mengarahkan (penahanan) ini sehingga ke lubang cacing," kata beliau.

            Tidak selalu rakyat Malaysia mendengar kenyataan seberani itu dari mulut seorang pegawai kerajaan yang terikat dengan berbagai peraturan dan undang-undang perkhidmatan. Mungkin disebabkan ‘kekecewaan’ yang amat sangatlah agaknya yang menyebabkan beliau sanggup menghamburkan perasaannya dalam bentuk yang amat menyentuh perasaan rakyat Malaysia keseluruhannya, tidak mengira dari pihak mana dan fahaman politik yang berlainan.

            Dilaporkan juga bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengucapkan terima kasih di atas kunjungan dan sokongan kira-kira 10 wakil rakyat pembangkang yang telah datang ke ibu pejabatnya di Putrajaya bagi memberikan sokongan padu. Pengarah Komunikasi Strategiknya, Datuk Rohaizad Yaakob mengucapkan terima kasih terhadap sokongan yang diberikan. Katanya,

            "Terima kasih banyak-banyak kerana beri sokongan pada SPRM…….Kami buat kerja kami sehabis baik secara jujur, telus dan sepenuh masa," Malaysiakini 6 Ogos 2015.

            Rakyat Malaysia dari segenap lapisan amat mengharapkan kepada MACC yang dirasakan boleh ‘diharap’ untuk menjalankan tugas dengan seikhlas mungkin mencari kebenaran dalam isu yang berkaitan dengan isu IMDB dan wang milik akuan peribadi DS Najib yang berjumlah RM 2.6 billion ringgit itu. Walaupun berbagai kenyataan yang telah dikeluarkan, namun persepsi rakyat Malaysia masih tidak yakin dengan penjelasan yang diberikan. Malah telah menimbulkan lebih banyak persoalan daripada penjelasan yang diberikan.

            Kemelut ini harus diselesaikan segera. Negara sedang mengahdapi keadaan yang ‘parah menanah’. Rakyat yang tidak bersalah terus menerus menderita. Satu titik noktah harus ditemui segera demi kesinambungan bangsa Malaysia yang maju dan makmur, merealisasikan Wawasan 2020.

abuhassanadam
7 Ogos 2015


No comments:

Post a Comment