Friday, September 2, 2016

ORANG MELAYU KURANG MEMBACA

            Semalam aku pergi melawat Tan Sri Omar bin Mohd Hashim di rumahnya. Kini beliau masih ‘berpaut’ kepada Persatuan Sejarah Malaysia sebagai Pengerusinya. Walaupun sudah agak lanjut usia namun mengikut Puan Sri Aishah, Persatuan Sejarah dan Lembaga Peperiksaan adalah merupakan ‘darah daging’nya.

            Aku setuju. Beliau bukan sahaja bekas boss, tetapi beliau juga aku anggap sebagai mentor. Bukan sahaja dalam lapangan pekerjaan tetapi sebagai tokoh yang banyak memandu kehidupan ku. Kata-kata yang diucapkannya pada tahun 1980an dulu masih tengiang-ngiang di telinga aku, apatah lagi segala nasihat yang disampaikan secara langsung dan tak langsung masih terpahat di hati dan sanubari ku sehingga kini.

            Sebagai ‘buah tangan’ aku bawa bersama sebuah buku berjodol,’ THE MUQADDIMAH’ An introduction to history – the classic Islamic History of the world yang ditulis oleh IBN KHALDUN’ terbitan Princeton University Press. Terpancar keriangan di wajahnya apbial menerima pemberian ku itu. Aku tahu baginya itulah hadiah yang paling berharga. Dan aku tahu juga bahawa aku perlu bersedia sebelum pergi melawatnya. Maksudnya aku perlu membaca sekurang-kurangnya dua buah buku baru di pasaran sebelum aku bawa berbincang dengannya. Jikalaulah ada anugerah tokoh membaca di negara ini, maka aku cadangkan beliaulah salah seorang penerimanya’.

            Dengan suaranya yang agak lembut beliau membuka mulut, ‘ kebanyakan orang Melayu kurang membaca…..”. Aku hanya terdiam. Aku menunggu dia terus meluahkan buah fikirannya. “ Jangankan yang duduk di kampung…yang lulusan university pun sudah berhenti membaca. Mungkin mereka merasakan bahawa setelah mendapat ijazah, mereka perlu berehat dari membaca. Tak boleh begitu…..” Beliau terus berbicara. Dan aku terus mendengar dengan penuh minat. Sepatah demi sepatah kata-kata yang bernilai itu masuk ke telinga aku.

            Semacam aku tak mahu meninggalkan rumah Tan Sri. Rasanya tak puas pertemuan yang sekejap itu. Dulu ada SN Usman Awang yang juga merupakan teman berbicara aku. Amat seronok dan bahagia sekali apabila mereka berbicara. Dan sememangnya kedua-dua tokoh ini merupakan rakan karib ketika sama-sama menetap di Singapura suatu ketika dulu. Ketika Tan Sri menuntut di University Malaya di Singapura.

            ‘Orang Melayu kurang membaca’ kata Tan Sri.

            ‘Bagaimana pula dengan pemimpin Melayu yang langsung tak membaca?’ tanya benak aku.

abuhassanadam

2 September 2016

No comments:

Post a Comment