Friday, March 3, 2023

 BERASA MEGAH SEBAGAI PENGKHIANAT NEGARA

Kadang-kadang ada diperhatikan  bahawa terdapat yang menggelarkan diri mereka 'pemimpin'  sebenarnya merupakan sebagai petualang dan pengkhianat negara. Apa tidaknya. Walaupun kelihatan tidak bertindak sebagai pengkhianat (menepati ertikata sebenarnya) namun apa yang dilakukan sebenarnya memberikan kesan negatif kepada negara.

Mungkin mereka tidak menyedari bahawa sebenarnya apa yang diucapkan oleh seseorang pemimpin itu mencalarkan imej negara yang mungkin menelurkan akibat negatif kepada negara. Mungkin mereka tidak sedar tentang kesan kesampingan sedemikian. Atau pun mungkin mereka sedar namun sengaj dilakukan untuk 'memalukan' pihak lawan.

Ada pemimpin (menggelarkan diri sebagai pemimpin) yang meramalkan bahawa kerajaan perpaduan pimpinan PM DSAI akan jatuh tumbang tidak lama lagi. Walaupun kenyataan sedemikiann tidak mudah untuk dipercayai namun pasti ada juga yang yakin dengan kenyataan sedemikian apatah lagi oleh pengikut tegar pemimpin berkenaan.

Yang paling malang sekali ialah pemimpin yang sanggup mengeluarkan kenyataan demikian lupa tentang pandangan pemimpin luar negara yang kini sedang memerhatikan perkembangan dari berbagai aspek tentang negara kita, khususnya tentang kestabilann politik yang boleh mendorong kepada kemajuan ekonomi. Para pelabur luar negara pastinya melihat aspek kestabilan politik yang boleh mendorong mereka untuk melabur di negara kita. Dan apabila dilihat bahawa negara masih lagi belum aman dan tenteram, maka amat sukar mereka menanam modal dalam negara yang sedemikian rupa..

Apakah mereka (yang boleh disifatkan sebagai pengkhianat negara) tidak memikirkan hal sedemikian. Apakah mereka sentiasa dalam keadaan 'syok sendiri' tanpa memikirkan kesan buruk yang menimpa negara. Apakah mereka berpuas hati sekiranya dapat mempengaruhi pemikiran anak muda untuk menyokong mereka dan membenci pentadbiran kearajaan yang ada.

Sudah...sudahlah. Alangkah baik dan mulianya sekiranya kita sama-sama berjuang untuk membina negara tercinta.

abuhassanadam

4 Mac 2023










No comments:

Post a Comment