Friday, May 5, 2017

GURU ADALAH SEGALA-GALANYA

Memang bagi aku guru adalah segala-galanya. Cikgu…Pada ketika itu tidak ada siapa lain yang dapat ‘menerangi’ hidup orang Melayu kampung kecuali cikgu. Coretan kali ini adalah merupakan luahan hati seorang anak yang hidup zaman penjajahan ketika anggota masyarakat Melayu pada ketika itu masih dalam ‘kegelapan’.

Tidak ada ‘Hari Guru’ untuk kita rayakan dan tidak ada ucapan ‘terima kasih yang tidak terhingga’ kapada cikgu yang mendidik dan memimpin kami pada ketika itu. Tidak ada kad ucapan untuk dihantar kepada cikgu yang sentiasa membimbing dan memandu kehidupan anak-anak pada ketika itu. Dan tidak ‘berani’ pula untuk mengucapkan terima kasih kepada guru-guru yang bertungkus lumus mengajar kami pada ketika itu. ‘Tidak berani’ bukan bermakna tidak hormat tetapi sebenarnya ‘terlampau menghormati’ guru sehingga tidak berani menyatakan hasrat dan perasaan kepada guru-guru. Itulah gambaran yang boleh disampaikan menggambarkan keadaan perhubungan antara guru dan murid tahun 1950an.

Bagi aku dan anak-anak yang seangkatan dengan aku bahawa guru itu adalah segala-galanya.

Sumber ilmu pada ketika itu adalah guru. Dan kini pun sumber ilmu berada pada seorang guru. Namun pada ketika itu, disebabkan tidak ada sumber lain yang boleh diharapkan maka  bimbingan dan nasihat biasanya datang dari guru. Tidak ada pakar motivasi yang boleh mebimbing ke arah kecemerlangan samada dalam peperiksaan ataupun kehidupan yang betul sempurna. Tidak ada buku dan risalah yang boleh dibaca oleh anak-anak ketika itu untuk menunjuk jalan ke arah kecemerlangan.

Di kampung aku ketika itu hanyalah ada Cikgu Mansor Shariff, Cikgu Rashid Shariff, Cikgu Mohd Ali Talib dan Cikgu Aishah Sharif. Nama-nama mereka sentiasa bermain di bibir orang kampung aku sebagai sumber untuk mendapatkan idea dan pemikiran baru. Mereka merupakan golongan intelek awal dari kampung aku tempat orang kampuung bertanya dan ‘menyangkutkan dagu’.   

Cikgu Mansor Shariff berasal dari Kampung Lalang ia itu kampung yang berjiran dengan kampung aku. Hanya diselangi dengan sawah padi. Namun begitu hampir tidak ada perbezaan langsung antara kampung Keroh Hilir ( kampung kelahiran aku) dengan Kampung Lalang ( tempat kelahiran Cikgu Mansor, Cikgu Rashid  dan Cikgu Aishah ( adik beradik ) dan Kampung Pulau. Arwah bapak aku sentiasa menyebut nama Cikgu Mansor Sharif  sehingga saat-akhir hayatnya kerana keakraban mereka (class-mate di sekolah Melayu ) dan juga kerana Cikgu Mansor semacam merupakan ‘penasihat agung’ bapak aku.

Kononnya, mengikut apa yang diakatakan oleh bapak bahawa Cikhu Mansorlah yang menasihati dia untuk menyekolahkan aku di sekolah Inggeris walaupun tindakan bapak aku menghantar aku ke sekolah Inggeris dianggap sebagai sesuatu tindakan yang negatif dari sudut agama (pandangan masyarakat pada ketika itu). Cikgu Mansor jugalah kononya yang menasihati bapak aku supaya menghantar adik aku, Latipah ke sekolah Inggeris walaupun tindakan bapak aku itu bertentangan dengan norma yang diamalkan di kampung aku.

Cikgu Aishah ( Cikgu Chah – adik Cikgu Mansor) adalah lepasan MWTC (Malay Women Training College, Durian Daun Melaka) merupakan satu-satunya anak kampung (wanita) yang berjaya menjadi guru pada waktu itu disamping Cikgu Rabaah (Wan Baah dari kampung aku ). Nama Cikgu Chah menjadi sebutan Opah aku pada ketika itu. Nama Cikgu Chah sentiasa dirujuk oleh Opah aku untuk menunjukkan contoh-contoh yang harus diikuti oleh anak cucunya. Pendek kata merekalah sentiasa jadi tempat rujukan penduduk kampung ketika menghadapi masalah. Malangnya Cikgu Chah berkahwin dengan Cikgu dari Negeri Sembilan dan berkuranganlah seorang ‘penasihat’ dari kampung kami sebagai tempat untuk mendapatkan nasihat.

Sehingga tahun 1964, hanya Cikgu Mohd Ali Talib dan Cikgu Rabaah sahaja yang berjaya menjawat jawatan guru dari kampung aku dan itulah dua orang ‘intelek’ Melayu yang boleh dikatakan ‘celik’ untuk mendapatkan apa juga nasihat dan pandangan. Tambahan pula Cikgu Mohd Ali adalah lepasan TEVS (Teaching English Vernacular School) dan mendapat didikan akdemik dari King Edward VII, Taiping. Beliau merupakan anak pertama dari kampung aku yang lulus Senior Cambridge.

Keadaan sekarang telah banyak berubah. Kaum guru merasakan bahawa mereka kurang diperlukan lagi. Jikalau dulu, kaum gurulah yang menjadi pemimpin belia di kampung-kampung, kaum gurulah yang menjadi pemimpin di masjid dan kaum guru jugalah yang menjadi pemimpin badan-badan sukarela dan politik. Kini kaum guru sudah tidak lagi berperanan dalam UMNO dan tempat guru telah digantikan oleh golongan korporat dan ahli perniagaan lain.

Apakah perubahan itu yang menjadi punca berlakunya kemelut dalam negara kini?

abuhassanadam

5 Mei 2017

No comments:

Post a Comment