Sunday, December 15, 2013

ISU SYIAH – APAKAH RAKYAT MASIH DIANGGAP ‘PANDIR’?


ISU SYIAH – APAKAH RAKYAT MASIH DIANGGAP ‘PANDIR’?

Sengaja aku masukkan perkataan ‘pandir’ dalam tajuk rencana ini. Tujuan aku ialah untuk mendekatkan semula anak muda ( yang sudah agak terpisah dan renggang dengan sastera dan budaya Melayu lama)  dengan cerita-cerita orang Melayu lama yang pada suatu ketika dahulu merupakan cerita yang menghiburkan disamping terselitnya pengajaran dan sindiran yang tajam.

Aku telah pun menceritakan tentang kisah Pak Kaduk dalam artikel aku yang terdahulu. Cerita Nujum Pak Belalang telah pun ‘diceritakan’ oleh P. Ramlee ( hampir setiap bulan melalui kaca TV). Yang jarang diceritakan ialah kisah Lebai Malang, Pak Pandir dan Mat Jenin, walaupun ‘peribahasa’ –angan-angan Mat Jenin sentiasa digunakan dalam percakapan hari-hari.

‘Pak Pandir’ adalah kisah watak dalam masyarakat Melayu yang berperwatakan lurus bendul disamping memiliki ciri-ciri manusia yang bodoh. Banyak terdapat ciri-ciri kebodohan dalam beberapa cerita mengenai Pak Pandir. Dan kadang-kadang aku terfikir bahawa masih ramaikah orang Melayu kini yang berperwatakan seperti Pak Pandir dalam masyarakat Melayu hari ini.

Aku tidak hadir dalam Persidangan Agung UMNO baru-baru ini apabila isu Shiah yang dilemparkan kepada tokoh No.Dua PAS. Dan aku bayangkan tentu ada agaknya para perwakilan dan pemerhati yang hadir pada ketika itu yang bertepuk gamat apabila isu shiah ini diketengahkan. Seperti gamatnya tepukan Pak Kaduk apabila dilihatnya ayam sabungnya menang. Dan aku yakin juga bahawa ada perwakilan dan pemerhati yang memberikan ‘standing ovation’ ketika isu ini diketengahkan sebab sebagaimana yang aku perhatikan bahawa para perwakilan UMNO kini begitu gian untuk memberikan ‘standing ovation’ kepada setiap ucapan yang bagi mereka memberangsangkan…..

Sekiranya suasana sedemikian berlaku maka pasti benak aku akan bertanya – ‘apakah masih wujud Pak Pandir dalam masyarakat Melayu kini?

Akhir-akhir ini banyak sangat isu yang diketengahkan seolah-olah menguji kemampuan berfikir masyarakat Malaysia khususnya masyarakat Melayu. Terlalu banyak. Aku tidak mahu mempersoalkan apakah sesuatu tindakan kerajaan itu betul atau salah, wajar atau tidak wajar. Yang aku persoalkan ialah rasional sesuatu isu itu diketengahkan seolah-olah menguji kemampuan berfikir rakyat Malaysia. Seolah-olah pihak-pihak tertentu yang mengemukakan kewajaran sesuatu tindakan itu dilakukan merasakan bahawa masyarakat Malaysia adalah seperti Pak Pandir sepertimana watak yang dimiliki oleh Pak Pandir.

Dalam isu Shiah misalnya (walaupun aku tidak berapa arif membincangkan soal-soal agama dan hanya mengharapkan ‘ilmu’ yang hanya diberikan oleh Pak Haji Sulaiman masa kecil-kecil dulu) jelas menunjukkan bahawa tuduhan yang dilemparkan kepada seorang tokoh PAS itu merupakan suatu tuduhan yang hanya boleh diyakini oleh manusia seperti Pak Pandir.

Dan yang paling menghairankan aku juga ialah bahawa sudah ada manusia yang memiliki gelaran dan berkelulusan tinggi sanggup menggadaikan prinsip hidup dan kelulusan yang dimiliki semata-mata untuk mencari ‘sesuap pagi dan sesuap petang’. Bagi aku keadaan ini amat malang yang berlaku kepada anggota masyarakat kita yang bergelar pegawai kerajaan berpangkat tinggi. Seolah-olah ‘tokoh’ yang sedemikian lupa bahawa masyarakat menilai dan boleh meletakkan diri mereka di tempat yang sesuai dengan tindakan dan pemikiran yang dikemukakan.

Aku yakin bahawa masyarakat Malaysia akan begitu marah kepada tokoh-tokoh yang sebegini kerana cuba memperbodohkan pemikiran rakyat. Seolah-olah rakyat Malaysia kini begitu bodoh dan tidak boleh berfikir dan dapat menilai yang mana baik dan yang mana buruk.Seolah-olah rakyat Malaysia kini boleh dicucuk hidung dan terus menerus mempercayai apa yang mereka katakan.

Biarlah aku berterus terang. Biarlah aku gunakan bahasa Pak Pandir. Bahasa orang bodoh. Biarlah aku dianggap bodoh serupa dengan Pak Pandir. Itu pun aku boleh merasakan bahawa apa yang dihujahkan oleh mereka adalah merupakan sesuatu perkara yang tidak masuk akal.

Mereka menuduh Tuan Haji Mat Sabu sebagai ahli Shiah dan dikemukakanlah berbagai alasan yang langsung tidak masuk akal  bagi aku yang dianggap bodoh ini.

Dan muncul pula seorang ‘tokoh’ lain yang berpendidikan tinggi mempunyai ijazah yang berjela juga minta Tuan Haji Mat Sabu ‘membela’ diri menafikan yang beliau bukan Shiah. Aku mula ‘pening’ kepala memikirkan keadaan negara dan rakyatnya yang sudah mula tidak ketentuan dan dalam keadaan yang ‘porak-peranda’.

Kadang-kadang terfikir juga aku bahawa masyarakat Melayu dalam zaman Pak Pandir lebih bahagia daripada masyarakat Malaysia kini. Kadang-kadang terfikir begitu…..

abuhassanadam
London
15 Disember 2013

No comments:

Post a Comment