Monday, December 9, 2013

ROBIN HOOD


ROBIN HOOD

Kali terakhir kali aku melawat Sherwood Forest ialah pada tahun 1995. Dan terasa juga hati nak melawat Sherwood Forest dalam sehari dua lagi. Tidak begitu jauh dari London. Lebih kurang macam dari Kuala Lumpur ke Ipoh saja. Ke Utara. Nottingham. Entah mengapa aku begitu ‘gian’ untuk melawat hutan yang pernah didiami oleh Robin Hood ini. Aku semacam merasa begitu seronok dan puas sekali apabila berada di Sherwood Forest yang terletak menghala ke utara England, ia itu di Nottinghamshire.

Terlalu sukar untuk aku paparkan di sini mengapa aku begitu berminat untuk ke Sherwood Forest. Dan aku pasti ramai lagi kawan-kawan aku yang berpeluang melawat England pasti akan memasukkan ‘ lawatan ke Sherwood Forest’ dalam jadual lawatan mereka. Kawan-kawan yang aku maksudkan itu ialah yang pernah mengikuti pendidikan dalam zaman penjajahan British. Ataupun zaman selepas sahaja negara mencapai kemerdekaan. Awal tahun 1960an.

Yang aku nak kisahkan pada kali ini ialah mengapa cerita mengenai “Robin Hood’ ini begtu mendapat tempat di hati aku dan dihati rakan-rakan lain yang pernah mengikuti pelajaran English Literature pada zaman penjajahan dahulu. Buku ‘ The Adventure of Robin Hood’ adalah merupakan teks pelajaran English Literature yang mesti dipelajari oleh kanak-kanak ketika dalam Standard Six ( Darjah Enam) disamping teks-teks lain seperti ‘Oliver Twist’, ‘The Adventure of Tom Sawyer’.

Maknanya semenjak di sekolah rendah lagi, kanak-kanak sudah didedahkan dengan buku kesusasteraan Inggeris yang mesti dibaca oleh pelajar-pelajar. Dan mungkin dengan asuhan yang sedemikianlah agaknya yang telah menanamkan minat untuk membaca dikalangan anak-anak yang diasuh pada zaman penjajahan. Dan sehingga kini sudah menjadi amalan kebanyakan kami yang suka dan berminat membaca.

Apabila mengenangkan pada zaman itu, aku terfikir juga dengan keadaan pendidikan kini dimana tidak begitu didedahkan dengan hasil kesusasteraan ketika anak-anak kita berada di sekolah rendah lagi. Dan mungkin dengan sebab itulah agaknya tidak timbul minat membaca dikalangan anak-anak kita di Malaysia kerana kurangnya galakan yang diberikan di sekolah. Apatah lagi apabila pelajar-pelajar dan ibu bapa lebih mengutamakan pencapaian dalam peperiksaan dari segala-galanya. Kadang-kadang anak-anak kita sentiasa dalam kerugian – ‘ yang dikejar tak dapat dan yang dikandung berciciran’…..

Aku amat yakin cerita Robin Hood itu memberi kesan yang amat mendalam kepada pemikiran pelajar-pelajar pada ketika itu. Aku masih teringat bagaimana Mr Muthusamy ( yang mengajar English Literature di Government English School, Padang Assam pada tahun 1958) menceritakan dengan penuh minat tentang kisah Robin Hood yang mahir dalam panah memanah di Sherwood  Forest. Diceritakan juga tentang ‘orang kanan’ Robin Hood yang bernama Little John dan Friar Tuck yang sama-sama berjuang menentang Sheriff dan Raja England.

‘Passion’ yang ada pada Mr. Mutuhusamy sebagai seorang guru adalah luar biasa pada pandangan aku. Beliau bukan sahaja menanamkan minat kepada pelajar apabila berada dalam kelas tetapi sanggup menjemput beberapa orang pelajar untuk tidur di rumahnya di Taiping semata-mata untuk bersama-sama menonton Filem Robin Hood yang ditayangkan disana. Bukan itu saja, Mr Muthusamay akan memperkenalkan beberapa buku yang berkaitan dengan cerita Robin Hood yang terjual di kedai buku di Taiping kepada para pelajar.

(Mr. Muthusamy tinggal di Taiping dan berulang alik ke Padang Assam (Padang Rengas) pada setiap hari. Dan pada ketika itu tidak terdapat walau sebuah kedai buku pun di Padang Rengas ( dan sehingga sekarang masih belum ada sebuah pun!!) dan untuk mendapatkan buku-buku cerita ( dalam bahasa Inggeris) adalah melalui Mr. Muthusamy yang berusaha mendapatkannya).

Orang Melayu ada juga wira yang sepatutnya diagungkan seperti Hang Tuah misalnya. Ada juga buku Hang Tuah yang diedarkan oleh pihak penjajah untuk diserahkan ke sekolah-sekolah Melayu pada ketika itu, tetapi mengapa cerita Robin Hood juga yang bertakhta di hati setiap pelajar ( ketika itu) walaupun cerita Hang Tuah tetap diminati.

Kesan yang ditinggalkan oleh buku-buku seperti Robin Hood itu amat mendalam. Sehingga kini aku masih tertanya-tanya tentang beberapa persoalan yang terlalu sukar bagi aku untuk menjawabnya. Begitu juga dengan kesan-kesan yang ditinggalkan oleh hasil kesusasteraan lain seperti ‘Oliver Twist’, ‘The Adventure of Tom Sawyer’ dll. Sehingga kini masih terbayang tentang bagaimana Mr Muthusamy menunjukkan gaya Robin Hood mengacukan panahnya dan memejamkan sebelah matanya sepertimana yang dilakukan oleh Robin Hood pada zaman itu.

Hebat betul Cikgu-Cikgu zaman dulu……

abuhassanadam
London
9 Disember 2013

No comments:

Post a Comment