Saturday, September 23, 2023

 

MENGIKTIRAF KEHEBATAN PMX DI NEW YORK

Kata PMX,

"Dengan penuh rasa tawaduk, saya mewakili suara Malaysia memanfaatkan pentas perhimpunan agung dengan mengusulkan konsep Malaysia MADANI untuk diguna pakai masyarakat antarabangsa dalam mendepani dilema ‘defisit demokrasi’ yang sedang melanda dunia. Mahu tidak mahu, semua negara tidak kira sama ada kuasa-kuasa besar, kumpulan negara membangun harus menelan hakikat tentang peranan mencorak dunia yang lebih baik untuk hari esok. 

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata hakikat bahawa ahli partinya sendiri bebas mempersoalkan dasar dan tindakan kerajaan adalah bukti jelas bahawa pentadbirannya tidak meninggalkan agenda reformasi yang dijanjikan.

Malaysia terpaksa berhati-hati dalam menentukan siapa kawan dan lawan terutamanya dalam menjaga hubungan antara Amerika dan China. Di sinilah letaknya kebijaksanaan seseorang pemimpin. "Malaysia is caught in the rivalry between China and the US, 
@anwaribrahim tells me “they cannot insist that we take sides… China’s an important neighbor… US has traditionally been a longtime friend.” Malaysia has to “maintain excellent relations with both.” Christiana Amanpour

Malaysia sebuah negara kerdil dan baru hendak mula untuk mencari jalan bagaimana untuk menguatkan kedudukannya di mata dunia. Kehadiran dan memberikan ucapan yang lantang begitu mungkin merupakan langkah awal ke arah itu. "has just brought our voice to the big United Nations audiences. Ada yang mengatakan bahawa "Malaysia is roaring back to the world stage!  Bangga sangat!".

Yang agak menyedihkan juga ialah adanya suara-suara sumbang di negara sendiri yang langsung tidak menghargai apa yang dilakukan oleh PMX demi untuk meletakkan negara Malaysia di pentas dunia. Kelihatan seolah-olah mereka cuba 'menenggelamkan' apa saja yang dilakukan oleh PMX dan dipersenda di negara sendiri. Walaupun masyarakat dunia memberikan pengikhtirafan dan penghargaan ( ekoran dari ucapan di Pertubuhan Bangsa Bersatu) namun dilihat ada sekumpulan rakyat yang memandang sepi  akan tindakan yang dilakukan oleh PMX.  Syukur PMX sedang melakar permulaan ke arah negara Malaysia untuk dihormati oleh masyarakat dunia. 

Apakah rakyat Malaysia tidak bangga dan megah apabila PMX diberikan penghormatan untuk membaca khutbah Jumaat  dan menjadi pemimpin asing pertama menyampaikan khutbah di Masjid New York. Itu bukannya pencapaian yang kecil. Itu merupakan suatu pengiktirafan yang amat besar tentng keyakinan masyarakat Islam antara bangsa terhadap ketokohan PMX sebagai pemimpin sebuah negara Islam.

Saranan Anwar kepada pemimpin masyarakat dunia khususnya ialah, "All countries no matter how big or small, rich or poor, strong or weak, have a common responsibility towards creating a better world for tomorrow." Saranan sedemikian biasanya hanya disuarakan oleh pemimpin besar dunia, namun dalam hal ini pemimpin dari negara kita Malaysia yang bernama Anwar Ibrahim bertegas dan berani menyatakan sesuatu kepada masyarakat dunia. Suatu keadaan yang jarang-jarang berlaku kepada pemimpin dari negara kita. Jauh panggang dari api akan tindakan sedemikian disuarakan oleh PM sebelum ini. Tidak kedengaran...

PMX mengambil masa selama lebih kuran16 minit untuk melagang dan menyimpulkan kata-kata dan saranannya untuk didengar oleh para pemimpin dunia tentang hasrat Malaysia mewujud dan meramalkan nilai-nilai yang terkandung dalam kerajaan Madani.
Antaranya:

📕Stronger nations are increasingly casting the UN aside for smaller platforms, while they pay lip services to the imperative of multilateralism, the emergence of mini-lateralism, effectively lead to fragmented configurations of power 📕 Major powers rivalry will lead to a world where the masses are unrepresented, where the few rule over the many and the many resent the few 📕 Condemn unequivocally the Russian invasion of Ukraine - impact of the war in Ukraine has caused food prices to skyrocket, leading to shortages and hunger 📕 Calls on Myanmar to immediately implement ASEAN FIve Point Consensus 📕 Climate change - Malaysia is seeing an increase of the adverse impacts of climate change, urging developed countries to fulfil their commitment of mobilizing $100 billion a year to support climate projects and programs in developing countries 📕 Islamophobia - Malaysia is concerned over the emergence of "new form of racism" in the form of xenophobia, negative profiling and stereotyping of Muslim.

Akhir kalam beliau menyersu masyarakat dunia ia itu“We must unite our faiths in common cause to promote understanding and goodwill among our peoples, and strengthen peace and harmony among nations.“What we need is trust and the conviction to make the world a better place, the will to work together on a platform of consensus and solidarity,” Tegasnya.

Didoakan hasrat sedemikian dimakbulkan Tuhan..

abuhassanadam

24 September 2023

1 comment:

  1. Lama Pak Abu menghilang... alhamdulillah... seronok baca tulisan Pak Abu...

    ReplyDelete