Friday, September 22, 2023

 

'WALKING TALL' PMX MENYAMPAIKAN UCAPAN SULUNGNYA DI UN

Dengan iringan doa sebahagian besar rakyat Malaysia yang mendoa dan mengharapkan PMX dapat menyampaikan satu ucapan yang betul-betul membanggakan kita rakyat Malaysia yang sudah begitu lama menunggu dan menanti kehadiran sosok  antarabangsa seperti Anwar Ibrahim. Hasrat rakyat untuk mewujudkan sebuah negara Malaysia yang aman damaidan mampu untuk bersaing dengan negara-negra maju di dunia. Telah diletakkan harapan yang bukan kecil kepada PMX agar dapat menerajui negara berpandukan landasan yang betul agar suatu ketika nanti negara Malaysia yang tercinta ini boleh berdiri sama tegak dan duduk sama rendah dengan negara-negara maju lain.

Sudah begitu lama rakyat merindui akan kegadiran tokoh seperti Anwar Ibrahim untuk memimpin negara tercinta ini. Namun nahsart dan doa rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian ini tidak dimakbulkan harapannya sehinggalah kini hasrat tersebut dimakbulkan. Bukan tidak pernah negara ini menjadicontoh dan ikutan bagi negara-negara lain. Pernah. Tahun 1990an dengan kepimpinan Saudara Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia telah mencipta nama sebagai sebuah negara maju yang mendapat gelaran antara 'four tigers' of Asia. Namun begitu kejayaan sedemikian lenyap begitu sahaja disebabkan ketamakan nafsu haloba manusia yang tidak bertanggungjawab.

Malaysia bukan tidak pernah menduduki di tempat sebagai sebuah negara maju pada suatu ketika dahulu yang juga pada ketika itu diterajui oleh sosok yang bernama Anwar Ibrahim juga. Pernah. Tetapi malangnya disebabkan sesuatu keadaan yang sukar untuk dijelaskan keadaan yang sudah dikecapi oleh rakyat Malaysia ketika itu lenyap 'ditelan' oleh keadaan yang amat sukar untuk dimengertikan.

Dengan bergaya, bersendikan peribahasa Inggeris 'walking tall' Saudara Anwar Ibrahim dengan bergaya dan penuh yakin menyampaikan ucapan tentang apa yang perlu diperkatakan. Memang hebat. Dan mendapat tepukan yang gemuruh. Baru kita namapak semula kehebatan PMX yang sudah mula mengatur langkah untuk 'bersepak terajang' di persada bukan sahaja di Asia Tenggara tetapi di pentas dunia. Rakyat Malaysia sentiasa bersama dan mendoakan.

YAB DS Anwar Ibrahim berkali-kali menyatakan yang beliau akan sedaya upaya membetulkan keadaan negara yang dianggap sebagai 'rosak teruk' dengan kegiatan rasuah yang berleluasa yang dilakukan olehh kepimpinan terdahulu. Dan ramai yang bemempersoalkan kewajaran dan kebolehyakinan beliau membetulkan keadaan sedemikian memandangkan kerosakan negara ini amat serious. Justeru PMX kerapkali mengarapkann sokongan dan bantuan rakyat terbanyak untuk membetuulkan keadaan sedemikian.

Dengan yakin PMX menjawab soalan yang ditujukan kepadanya tentang kejayaan yang boleh dicapainya ke arah itu. Beliau mengatakan bahawa dbeliau tidak begitu bimbang dengan kesan yang sedang direncanakan itu. Belaiu tidak akan undur dan akan tetap meneruskan apa yang telah dirancang oleh rakan kabinetnya untuk memajukan negara  ini dan menoktahkan kemiskinan tegar dikalangan rakyat jelata disamping menoktahkan amalan rasuah dikalangan pemimpin kerajaan.

InsyaAllah tidak syak lagi bahawa PMX mampu untuk melaksanakan apa yang dicita-citakan.

abuhassanadam

23 September 2023


'WALKING TALL' PMX PRESENTS HIS INAUGURAL SPEECH AT THE UN

Accompanied by the prayers of the majority of Malaysians who prayed and hoped that PMX would be able to deliver a speech that would really make us Malaysians proud who had been waiting and awaiting the presence of an international figure like Anwar Ibrahim. The people's desire to create a Malaysia that is peaceful and able to compete with developed countries in the world. Not a small hope has been placed on PMX to be able to lead the country on the right track so that one day this beloved country of Malaysia can stand as upright and sit as low as other developed countries.

For so long, the people have longed for the availability of a figure like Anwar Ibrahim to lead this beloved country. However, the wishes and prayers of peace-loving Malaysians were not granted until now. This country has never been an example for other countries to follow. Ever. In the 1990s, with the leadership of Brother Anwar Ibrahim as Deputy Prime Minister, Malaysia created a name as a developed country that earned the title of one of the 'four tigers' of Asia. However, such success simply disappears due to the greed of irresponsible human lust.

Malaysia has never occupied a place as a developed country at one time in the past which was also at that time led by a figure named Anwar Ibrahim as well. Ever. But unfortunately due to a situation that is difficult to explain the situation that Malaysians had experienced at that time disappeared 'swallowed' by a situation that is very difficult to understand.

No comments:

Post a Comment