Saturday, January 26, 2013

WILLIAM - ANAK KU JUA


WILLIAM - ANAK KU JUA

Berita Bernama melaporkan bahawa sah mayat  yang dijumpai di Port Klang itu adalah mayat William Yau Zhen Zhong yang berumur 6 tahun. Aku amat sedih mendapat berita ini. Sebab. William adalah seperti anak ku jua walaupun dia dari keturunan Cina. Pada aku tak ada beza.  Betul, dia anak keturunan Cina. Tapi dia masih kanak-kanak. Dia tak tahu apa-apa. Perjalanannya masih jauh. Derita yang dirasai oleh  keluarganya sama dengan derita yang aku rasa sekiranya aku ditimpa kemalangan seperti itu.

Semenjak berita kehilanganya disiarkan oleh media massa, aku semacam tak mahu tengok akhbar lagi. Aku langkau berita mengenai William. Aku tak mahu tahu selagi William tidak dijumpai dengan selamat.. Aku amat sedih membaca berita sebegini. Tidak dapat nak aku bayangkan kesdihan yang aku deritai. Aku dapat rasakan bagaimana ibu bapanya rasa. Jadi dengan tidak membaca berita itu, aku rasa aku berasa lega. Bukan aku senang hati. Jauh sekali.

Aku amat bersimpati dengan ibu bapa William dan seluruh keluarga William. Aku harap mereka bersabar menghadapi dugaan sedemikian.

Yang aku nak ceritakan dalam coretan aku kali ini ialah semangat perihatin dan simpati yang ditunjukkan oleh rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Ramai yang aku jumpa betul-betul bersimpati dengan nasib yang menimpa keluarga William. Tak kira Melayu, Cina, India  kesemuanya bersimpati. Kesemuanya mengharapkan agar William dapat ditemui dan semoga dalam keadaan sihat sejahtera. Itu doa mereka.

Kata orang, jikalau nak lihat rakan kawan yang setia ialah apabila kita dalam kesusahan. Peribahasa Melayu ada mengatakan bahawa “ teman ketawa ramai dan teman menangis keseorangan’ dan peribahasa Inggeris pula menyebut juga bahawa ‘ a friend in need is a friend indeed’. Jadi dalam hal malang yang menimpa keluarga William ini memang ramai yang menangis. Sekurang-kurangnya bersimpati dan sentiasa mengiringi dengan doa agar William selamat.

Aku terhutang budi kepada kerajaan British kerana mengajar aku menjadi manusia yang berperasan begini. Emak bapak aku pun menyemaikan perasaan ini. Sekolah ‘ orang putih’ mengajar aku supaya berbaik-baik dengan semua bangsa. Aku masih ingat ketika aku dalam Form Two, berlaku kematian mengejut terhadap bapa rakan kami. Kaum Cina. Guru Darjah minta kepada Pengetua agar pelajar-pelajar kelas kami dibenarkan melawat kematian bapak rakan kami. Semua pergi. Diawasi oleh guru kelas.Peristiwa itu meninggalkan kesan yang mendalam juga pada aku.

Pada aku Melayu ke, Cina ke, India ke serupa saja. Aku masih ingat juga tentang Atuk ( nenek ) aku membenarkan orang Cina tinggal bersamanya. Semacam keluarga. Namanya Panjang ( bukan nama beliau yang sebenar. Olehkerana tinggi orangnya, maka dipanggil oleh atuk aku dan semua orang kampung sebagai ‘ Panjang’). Sampai hari ini keluarga Nyonya Panjang masih ingat pada keluarga kami.

Atuk membuatkan dia sebuah pondok kecil berhampiran dengan rumah kami. Kerja si Panjang ialah menanam sayur. Di atas tanah Atuk aku. Tanpa sewa. Hasil keluarannya diserahkan kepada Panjang. Atuk tak dapat apa-apa. Atuk pun tak minta. Cuma si Panjang lah yang sentiasa memberikan hasil pertaniannya seperti petola, sawi kepada atuk aku. Atuk tak minta. Baik betul Atuk aku……

Bukan Atuk aku sahaja yang berperangai sedemikian. Aku rasa ramai orang Melayu pada waktu itu ( 1940an dan 1950an ) yang bersikap seperti Atuk. Dengan sebab itulah orang Cina ( terutamanya ) merasa selesa tinggal bersama orang Melayu di sebuah kampung. Tidak pernah timbul pergaduhan antara orang Melayu terhadap orang Cina. Begitu juga sebaliknya.

Ada timbul pergaduhan antara Melayu dan Cina ataupun antara Melayu dengan India. Tapi bagi aku itu bukan pergaduhan kaum. Hanya pergaduhan antara personality sahaja. Ahmad dan Ah Chong bergaduh.  Berebut ‘girlfriend’. Biasalah. Tapi itu bukan pergaduhan kaum.

Yang menyebabkan aku dan kawan-kawan aku yang seangkatan dengan aku tidak mempunyai perasaan perkauman adalah berpunca daripada suasana ketika bersekolah zaman dulu-dulu. Sekolah orang putih. Pada ketika itu mana ada guru yang berketurunan Melayu. Takada ‘sekor’ pun ( loghat Perak ). Maknanya tidak ada seorang pun. Kalau adapun boleh dibilang dengan jari. Dan ramai juga pelajar-pelajar Melayu yang belajar sekolah Inggeris pada ketika itu.

Sekarang aku terfikir. Jikalaulah guru-guru ( bukan Melayu ) yang mengajar kami dulu bersikap ‘ anti Melayu’ maka tentulah aku dan kawan-kawan tidak ‘menjadi orang’’ seperti sekarang. Aku tak pernah rasa, guru-guru ( bukan Melayu) itu anti Melayu. Takda. Mereka mengajar Melayu seperti mana mereka mengajar murid-murid bukan Melayu. Layanan sama. Tentulah ada perbezaannya. Mereka makan babi, kami tidak.

Samapi hari ini aku ingat guru-guru yang mengajar aku. Cikgu Ang Chui Pek, Cikgu Muthusamy, Cikgu Lee Siew Wah, dan lain-lain. Di Government English School, Padang Assam, Padang Rengas, Perak. Aku harap mereka masih sihat dan membaca tulisanku ini. Aku terhutang budi pada mereka.

Sekolah ‘orang putih’ tidak pula menasihati kami agar jangan bergaduh antara Melayu, Cina dan India. Tidak pula dia menyarankan yang ‘ kita mesti bermuhibbah’. Takda pula kempen. Takda pula disebut-sebut selalu agar kita berbaik-baik. Takda ( tiada ). Tapi yang aku Nampak mereka buat ialah melalui perbuatan dan tindakan mereka.
Seorang pengetua ( orang putih) misalnya, ( bukan dari sekolah aku  tetapi dari sekolah berdekatan ) akan berusaha sedaya upaya untuk menziarahi pelajarnya yang sakit di hospital. Bayangkan besarnya hati pelajar dan ibu bapa apabila seorang pengetua ( orang putih pulak ) sanggup melapangkan masa pergi melawat pelajar yang sakit di rumah atau di hospital.

Aku tak tahu ‘formula’ yang digunakan oleh guru-guru dahulu yang boleh ‘ mengikat’ kami ( antara kaum ) sehingga sekarang. Kami masih berhubung. Masih berjumpa. Dan apabila berjumpa, masih menggunakan ‘gelaran’ lama yang pernah dipakai ketika di sekolah. Dan ada gelaran-gelaran itu yang boleh menimbulkan pergaduhan kaum. Panggilan “ Melayu Tempoyak’ boleh membawa kepada pergaduhan kaum. Atau gelaran “ Apek Tongsan’ boleh berakhir dengan pergaduhan. Atau ‘ Pariah’ boleh berakhir dengan pembunuhan.

Yang anihnya panggilan itu apabila dilafazkan akan diekori dengan deraian gelak ketawa. Aku selalu terfikir. Apakah ramuan yang digunakan guru-guru dulu untuk menimbulkan suasana yang sedmikian  sehingga sekarang. Tidak ada kempen. Tidak ada lagu tema yang mesti didendangkan setiap hari melalui radio dan TV. Takda.

Mari kita menungkan bersama !!......





Abuhassanadam
25 Januari 2013






2 comments:

  1. Saya baru terjumpa blog cikgu. Saya baca semua. Banyak ilmu yang saya dapat. Dari dulu sampai sekarang saya tetap ingat pada cikgu. Alangkah sukanya hati sekiranya dapat duduk berbual sambil bersama-sama minum kopi. Tapi saya tak tahu di mana nak pergi cari cikgu. Cuma saya minta cikgu teruslah menulis. Saya sangat gemar ilmu tersirat di setiap tulisan cikgu. Saya mohon Allah ketemukan kit nanti. IN SYA ALLAH. *nazan

    ReplyDelete
  2. We'll said Pak Abu...best crita nie...mungkin kerana pengetahuan dan maklumat yang terlampau banyak zaman sekarang nih yang membuatkan kita dengan bangsa2 lain nampak lebih berbeza dan seterusnya mewujudkan jurang dan lompong perkauman, keagamaan dll ....pengetahuan itu juga kadang kala boleh membuatkan kita taksub fanatik pada sesuatu...
    Mungkin lebih bagus juga jika kita x terlalu mengetahui atau mendalami sesuatu..Entahlah Pak Abu..banyak lagi saya perlu pelajar....Tapi itulah indahnya Islam, selalu menekankan kesederhanaan dalam segala hal...Jumpa Esok Pak Abu sekian...

    ReplyDelete