Saturday, March 28, 2015

JANGAN DI LARANG…….

Aku teringat berbagai peristiwa ketika membesarkan anak-anak. Kini mereka sudah ‘besar panjang’. Dan tentulah aku berpuas hati membesarkan mereka dan tentu jugalah aku bersyukur kepada Tuhan kerana mereka kini sudah boleh hidup sendiri. Ada yang sudah berkeluarga dan ada yang masih belum. Namun aku merasa bahagia kerana mereka tidak ‘menyusahkan’ aku. Malah sentiasa membahagiakan aku sebagai orang tua.

Tentulah banyak peristiwa yang berlaku ketika ‘membesarkan’ mereka. Peristiwa gembira, sedih, melucukan, ‘memanaskan’ dan berbagai-bagai. Namun antara beberapa banyak peristiwa yang aku ‘tewas’ dengan arwah emak dalam mendidik anak-anak ialah tentang  ‘didikan’ yang diberikannya kepada anak-anak aku dan aku juga .

Rumah aku di kampung diperbuat dari papan. Peninggalan arwah Atuk aku yang diturun-temurunkan kepada emak aku. Dindingnya diperbuat daripada papan yang diatur secara mengiring. Dan apabila pulan ke kampung, pada dinding ini lah anak-anak aku paling suka memanjatnya. Lantas keadaan dinding yang sedemikian dijadikan oleh anak-anak aku (ketika mereka masih kecil ) sebagai ‘tangga’ untuk mereka memanjat sampai ke ceiling. Malah sampai ‘berjaya’ mereka mencecah atap. Tentulah merisaukan , takut-takut jikalau terjatuh.

Sekiranya mereka melaku ‘acrobatic trick’ itu di hadapan mata, tentulah boleh dilarang atau dimarahi. kadang-kadang mereka melakukan kegiatan sedemikian pada ketika aku tidak ada di rumah. Atau di luar pandangan mata aku dan isteri. Seperti kanak-kanak lain, anak aku juga tidak kurang nakalnya. Lagi banyak dilarang supaya jangan melakukan perbuatan sedemikian lagi ‘rancak’ lah kegiatannya.

Sehinggalah arwah emak ‘campurtangan’. Dia tidak bertindak terhadap cucunya seperti aku bertindak terhadap anak-anak aku. Dia tidak melarang cucunya mengadakan ‘acrobatic trick’ itu sebaliknya seolah-olah dia menggalakkan cucunya berbuat demikian. Dia menyuruh cucu-cucunya memanjat dinding berkenaan dan dia berada berhampiran dengan dinding di mana cucu-cucunya melakukan ‘acrobatic trick’ itu untuk ‘menyelamatkan’ cucu-cucunya sekiranya terjatuh.

Setelah beberapa kali menaik dan menurun dinding berkenaan, tentulah cucu-cucunya agak keletihan dan mahu berhenti. Sebalinya arwah emak terus menerus menyuruh anak-anak aku memanjat dinding berkenaan sehinggalah anak-anak aku ‘surrender’ dan tidak mahu lagi memanjat dinding-dinding berkenaan.

Dalam hati kecil aku, aku juga ‘surrender’ dengan cara yang dilakukan oleh emak dalam mengajar anak-anak. Emak aku berjaya dalam mendidik bukan sahaja aku tetapi anak-anak aku juga dengan cara yang tidak dipelajarinya dari mana-mana professor atau dari mana-mana universiti samada dari dalam negara atau dari luar negara.

Dalam suasana negara kini di mana berlaku tunjuk perasaan terhadap pihak tertentu, mengapakah pihak berwajib tidak bertindak sepertimana yang dilakukan oleh arwah emak aku terhadap ‘kenakalan’ cucu-cucunya.  Aku yakin sekiranya pihak tertentu melakukan sesuatu yang agak ‘cerdik’ dalam menangani kerenah ‘anak-anak’ ini maka tentulah dapat diselesaikan dengan jayanya tanpa ‘menyakiti’ hati mana-mana pihak.

Aku tidak mengatakan yang ‘anak-anak ’ ini tidak mempunyai isu untuk diperjuangkan. Pihak kerajaan perlu juga melihat ‘diri’ yang menyebabkan ‘anak-anak’ ini  menyuarakan ketidakpuasan hati mereka. Tentu ada. Jikalau tidak ada masakan mereka sanggup ‘berarak’ setiap minggu menyatakan ketidakpuasan mereka. Dan bagi aku pihak polis sepatutnya bertindak dengan bijaksana untuk melayan kerenah sedemikian.

Tentu ada caranya untuk menyelesaikan kemelut ini secara damai.
Dan terpulanglah kepada pihak-pihak tertentu untuk mencari jalan penyelesaiannya.

Aku pasti bahawa caranya bukan dengan kekerasan….

abuhassanadam
28 Mac 2015



No comments:

Post a Comment