Sunday, March 8, 2015

SEKAWAN

Ketika berada di New Zealand aku kagum melihat perangai lembu dan biri-biri di sana. “Perangainya’ tidak serupa dengan perangai lembu di Malaysia. Di Malaysia, lembu mengotori jalanraya dengan najisnya yang berada di mana-mana;. Tetapi di New Zealand tidak begitu. ‘Berdisiplin’ lembunya. Begitu juga dengan kawasan ladang lembu dan biri-biri di sana sangat bersih dan teratur susunannya.

Yang menyebabkan aku terdetik untuk menulis tentang lembu dan biri-biri  ialah tentang ‘perangai’ binatang-binatang’ tersebut. Aku memberhentikan kereta sewa aku di tepi jalan disebuah ladang ternakan biri-biri yang tidak berapa jauh dari Auckland. Sudah lupa aku nama tempat berkenaan. Yang pentingnya untuk aku kisahkan ialah tentang ratusan ekor ( mungkin ribuan) biri-biri yang ada di situ yang sedang meragut rumput. Dan tidak jauh dari situ kelihatan pula kawasan menternak lembu. Ratusan ekor lembu berada di situ.

Teringat pula aku tentang keadaan orang kampung aku menternak lembu dan kerbau. Teringat juga tentang bagaimana Atuk aku dulu-dulu menternak kerbaunya. Paling banyak yang diternaknya sebanyak empat ekor. Dan antara orang kampung aku yang dikira ‘hebat’ dari segi binatang ternakan (kerbau) ialah Atuk aku. “Berjaya’ menternak empat ekor kerbau!.....Orang lain kebanyakannnya seekor. Ataupun lebih-lebih dua ekor.

Timbullah persoalan di benak aku. Mengapa orang kampung aku tidak menternak kerbau atau kambing sepertimana yang dilakukan oleh orang New Zealand sedangkan terdapat juga kawasan yang luas untuk dijadikan padang rumput. Dan sekiranya memerlukan bantuan kerajaan pastinya pihak kerajaan akan membantu. Lihat sahajalah bantuan ternakan lembu yang diberikan kepada Dato Seri Shahrizat yang berjumlah ratusan juta ringgit. Tentunya kerajaan tidak keberatan untuk memberikan bantuan kepada orang kampung untuk menternak kerbau atau lembu atau kambing secara besar-besaran. Lagi pun tentulah pihak kerajaan lebih yakin dan percaya kepada penternak-penternak lembu di kampung daripada orang politik yang tinggal di Damansara Height. Agaknya begitulah.

Melihatkan sekawan lembu dan kambing biri-biri berkenaan tentulah fikiran aku teringatkan tentang perangai manusia yang ada di Malaysia kini. Kadang-kadang aku ternampak semacam perangai lembu dan biri-biri itu. Aku tidak mengatakan orang di Malaysia sperti lembu dan biri-biri. Aku tak kata begitu. Yang aku perhatikan ialah tentang perangai binatang-binatang itu. Kadang-kadang menyeronokkan juga apabila melihat susana sedemikian terutamanya dalam suasana alam yang sungguh nyaman yang ditiup angin sepui-sepui bahasa  di negara Kiwi ini.

Ini yang dikatakan herd mentality atau mob mentality. Apabila ada seekor antara ‘rakan-rakan’ mereka berlari menghala ke suatu arah maka yang lain juga akan mengekori tanpa memikirkan kesan-kesan buruk yang akan menimpa. Dengan sebab itulah agaknya pengembalanya tidak memerlukan ramai orang untuk mengembalakan sekawan kambing. Dan di New Zealand atau di Australia aku perhatikan, hanya diperlukan beberapa ekor anjing sahaja untuk mengawal sekumpulan ratusan biri-biri. Biri-biri ini pasti akan patuh dan terlalu takut kepada anjing-anjing itu.

Kisah sekawan lembu yang aku perhatikan dalam program ‘National Geograhy’ juga menarik. Dikatakan lembu-lembu ini akan bergerak mencari ‘greener pastures’ apabila sampai waktu dan ketikanya. Pada ketika inilah akan dapat diperhatikan perangai lembu-lembu ini yang bergerak dalam keadaan luar biasa. Disebabkan sikap ‘herd mentality’nya lembu-lembu itu akan bergerak dalam satu pasukan tanpa memikirkan kesan buruk yang akan dihadapi dalam perjalanan.

Satu kebaikan dari ‘sikap’ lembu yang bergerak dalam satu pasukan ini ialah musuh (singa) tidak akan menyerang mangsa ketika berada dalam satu pasukan. Hanya mangsa yang terkeluar dari pasukan sahaja yang akan diserang. Dengan sebab itulah pemangsa akan cuba meleraikan mangsa dari pasukan mereka.

Tetapi berbeza keadaannya dengan perangai pemangsa seperti buaiya. Buaiya akan menyerang walaupun mangsa berada dalam satu pasukan.

Yang anihnya lembu-lembu ini akan terus menerus menyeberangi sungai berkenaan walaupun (mungkin) dia tahu bahawa sungai itu dipenuhi dengan buaiaya. Mereka tidak peduli. Terus terjun dan seolah-olah menyerahkan nasib kepada takdir. Ada antara ‘rakan-rakan’ mereka yang dibaham oleh buaiya namun mereka terus menerus juga menyeberangi sungai berkenaan disebabkan ‘herd mentality’ yang ‘dimiliki’ oleh binatang-binatang itu. Dan mereka tidak ‘memikirkan’ langsung kesan buruk kepada pasukan mereka. Itu kisah binatang……..

Di Malaysia, dikalangan bangsa Malaysia juga sudah wujud semacam ‘herd mentality’ yang dimiliki oleh rakyat seperimana yang ‘diamalkan’ oleh biri-biri dan lembu-lembu itu.

Apakah ada diantara kita yang sudah meletakkan jawatan sebagai seorang manusia dan berminat untuk menjadi biri-biri dan lembu?

abuhassanadam
8 Mac 2015


No comments:

Post a Comment