Saturday, September 13, 2014

APA KATA TS OMAR MOHD HASHIM MENGENAI KEBOCORAN KERTAS SOALAN UPSR

Tentulah agak keterlaluan sekiranya dikatakan bahawa keadaan kebocoran kertas soalan peperiksaan UPSR ini adalah antara beberapa siri malapetaka negara yang termasuk  kehilangan pesawat MH 370 dan terhempasnya pesawat MH 17. Walaupun kebocoran dalam kertas ujian UPSR tidak mengorbankan nyawa namun ia telah ‘mengorbankan’ banyak perkara., terutama yang berkaitan dengan psaikologi kanak-kanak dan ibu bapa yang mana anak mereka terlibat dalam ‘malapetaka’ ini. Bukan sahaja kepada mereka yang terlibat tetapi yang tidak terlibat dengan malapetaka ini juga turut merasakan ‘bahang’nya. Sekurang-kurangnya amat simpati dengan anak-anak kecil yang terpaksa ‘berusaha’ semula untuk mendapatkan markah cemerlang akibat pepepriksaan yang tertunda.

Tidak boleh dibayangkan ‘hancur dan luluh’nya perasaan anak-anak ini yang sudah sekian lama bersedia untuk menghadapi peperiksaan yang amat penting bagi mereka itu. Tiba-tiba mereka dikejutkan dengan berita yang menggemparkan ini dan bukan sahaja anak-anak yang berdukacita, tetapi yang juga berdukacita ekoran daripada keadaan ‘malapetaka’ ini ialah ibu bapa yang berkemungkinan sudah bersedia untuk ‘mengembirakan’ anak-anak mereka dengan janji-janji yang berbagai-bagai. Bagi ibu bapa yang berada sudah ada kedengaran cerita-cerita bahawa mereka terpaksa menangguhkan percutian sebagaimana yang telah dijanjikan oleh mereka kepada anak-anak. Ramai juga yang telah membatalkan penerbangan dan tempahan hotel untuk musim cuti sekolah semata-mata kerana kebocoran kertas soalan dalam UPSR. Alangkah kecewa golongan yang sebegini.

Sememangnya banyak rancangan yang tergendala disebabkan kebocoran soalan peperiksaan Sains dan Bahasa Inggeris ini. Mungkin pihak yang bertanggungjawab tidak pernah memikirkan hal yang sebegini yang dihadapi oleh anak-anak dan ibu bapa yang mengambil pepepriksaan, walau peperiksaan peringkat mana sekalipun.

Aku sempat berbual dengan Tan Seri Omar bin Mohd Hashim, yang merupakan bekasa Pengarah Lembagai Peperiksaan suatu ketika dahulu mengenai isu kebocoran kertas soalan yang sedang hangat diperkatakan. Dalam blog aku yang lepas telah aku ceritakan tentang pengalaman aku bersama-sama dengan beberapa orang tokoh peperiksaan ketika berkhidmat di Lembaga Peperiksaan pada penghujung tahun-tahun 1970an dan awal 1980an di bawah pimpinan TS Omar bin Mohd Hashim.

Sebagaimana biasa, beliau tidak pernah menyalahkan mana-mana  pihak yang menyebabkan berlakunya kebocoran ini. Sememangnya dari dulu lagi seingat aku beliau lebih cenderung kepada menyelesaikan masalah dan hampir tidak berlaku dimana beliau menyalahkan seseorang yang menyebabkan sesuatu itu berlaku. Dengan demikian hampir tidak wujud langusng suasana tegang antara pengarah dan pegawai ketika kami bertugas di Lembaga peperiksaan di bawah pimpinannya.

Ada dua perkara yang menarik perhatian aku dalam membincangkan isu kebocoran kertas soalan ini.

·      Beliau menyarankan agar para pegawai selalu membuat pemantauan dan lawatan ke kawasan-kawasan pendalaman dan ceruk-ceruk kampung untuk meninjau sekolah-sekolah yang berada di kawasan pedalaman. Dengan membuat lawatan sedemikian dapatlah para pegawai memahami ‘aliran’ kertas soalan itu sebelum sampai ke sekolah-sekolah. Dapatlah sesorang pegawai pegawai itu memahami bagaimana soalan itu disimpan dan bagaimana rupa tempat penyimpanannya demi untuk menjaga kerahsiaan kertas soalan tersebut. Beliau merasa yakin bahawa proses pemantauan ini ada dilakukan kini dan mungkin dijalankan dengan lebih kerap lagi supaya risiko kertas soalan mengalami kebocoran tidak berlaku.

·      TS Omar mengakui bahawa kehadiran media baru seperti handphone yang canggih pasti akan menyusahkan dan merumitkan lagi Lembaga Peperiksaan dalam menjaga kerahsiaan soalan-soalan peperiksaan berbanding dengan zaman yang kami lalui dahulu di mana peralatan canggih sebegini belum lagi wujud. Dengan demikian agak menyenangkan kerja yang dijalankan. Taraf dan integriti kerahsiaan yang perlu ada pada seseoran pegawai peperiksaan perlulah dalam keadaan luar biasa sekiranya hendak mengelakkan agar kebocoran soalan tidak berlaku.

Yang menyedihkan aku mengapa peristiwa sebegini berlaku ketika ini ia itu ketika persepsi masyarakat terhadap pendidikan negara berada pada tahap yang amat rendah, walaupun pihak kerajaan sentiasa mengatakan bahawa tahap pendidikan di negara kita berada pada tahap yang tinggi dan bertaraf dunia!!. Mungkin pandangan yang sebegini tidak begitu tepat dimata pihak berwajib. Namun begitulah keadaannya pada pandangan mata masyarakat umum. Begitulah persepsi masyarakat Malaysia kini.

Persepsi masyarakat Malaysia terhadap kajian yang dibuat oleh PISA  (Program for International Student Assessment )  belum begitu dapat dilupakan oleh masyarakat Malaysia. PISA adalah ujian untuk menguji kebolehan pelajar-pelajar yang berumur sekitar 15 dan 16 tahun dikalangan negara-negara OECD (Organization for Economic Coperation and Development) dalam mata pelajaran Matematik, Sains dan Pembacaan.

Laporan itu  jelas menunjukkan bahawa  negara kita Malaysia berada pada kedudukan yang hampir tercorot berbanding dengan negara-negara Asia lain seperti China (Shanghai), Hong Kong, Singapore, Japan, Korea Selatan yang telah menunjukkan keadaan yang begitu maju dari segi pencapaian mereka dalam mata pelajaran Matematik, Sains dan Pembacaan. Malah telah dikatakan bahawa pencapaian pelajar-pelajar di negara-negara Asia berkenaan adalah tiga tahun terkehadapan berbanding dengan negara-negara lain yang mundur termasuklah Malaysia. Maknanya negara kita terkebelakang lima tahun berbanding dengan negara-negara yang menduduki tempat yang ke 20 teratas.

Ditambah dengan keadaan malapetaka yang menimpa kita kini tentu sekali akan terus ‘menghantui’ pemikiran rakyat Malaysia yang merasakan bahawa pendidikan di negara kita adalah amat terkebelakang. Alasan yang mungkin diketengahkan ialah persoalan kegagalan kita dalam pengurusan peperiksaan pula. Ini tentunya berkait rapat dengan kredibiliti peperiksaan pula dan berkait rapat juga dengan prestasi negara kita. Mungkin akan timbul juga tohmah yang mengaitkan tentang lemahnya pengurusan peperiksaan kita menyebabkan begitu senangnya mendapatkan keputusan cemerlang dalam peperiksaan UPSR atau PMR dan SPM.

Bagaimanakah agaknya kita mahu mentafsirkan keadaan laporan PISA ini dengan pencapaian ‘cemerlang’ yang telah kita capai dalam peperiksaan-peperiksaan awam yang kita adakan? Apakah kita masih lagi mahu ‘syok’ sendiri dan masih mahu menganggap diri kita sebagai ‘jaguh kampung’ untuk menjadi ‘bahan ketawa’ negara-negara lain.

Tentulah ‘pahit’ dan ‘perit’ untuk kita ‘telan’ keadaan ini. Namun itulah hakikatnya. Sekiranya kita katakan kita berjaya dengan cemerlang tentulah dipersoalkan pula kecemerlangan dari segi apa? Apakah ukuran yang kita gunakan. Dan kononnya kita mahu ‘bersepak-terajang’ di arena antarabangsa dan kita mahu anak-anak kita berpandangan secara global. Tetapi apakah kita sudah siap sedia menghadapi keadaan sedemikian?

Ekoran daripada malapetaka ‘kebocoran soalan Sains dan English’ dalam UPSR membawa kesan sampingan yang lebih jauh. Akan ada golongan tertentu di negara ini sudah hilang keyakinan kepada sistem pendidikan kebangsaan di negara ini.  Walaupun tidak ramai bilangannya namun boleh juga menjejaskan keyakinan orang lain untuk turut sama mengikuti jejak langkah mereka.

Bagi Rakyat Malaysia yang sedemikian, yang amat peka tentang perkembangan pendidikan semasa kini di Malaysia tentulah sedar bahawa mereka perlu menghantar anak mereka ke sekolah swasta untuk mengikuti sistem IGCSE dan meninggalkan persekolahan KBSM (Kurikulum Baru Sekolah Menengah) yang diajar di sekolah-sekolah kerajaan. Mungkin mereka merasakan bahawa aliran kebangsaan di sekolah-sekolah kerajaan tidak akan menjamin masa hadapan anak mereka. Mungkin sudah ada antara masyarakat kita yang berpandangan sedemikian rupa.

Kejadian kebocoran matapelajaran Sains dan English dalam peperiksaan UPSR ini perlu dilihat secara positif oleh kerajaan. Tidak perlu pihak tertentu menyalahkan orang lain yang menyebabkan keadaan terjadi sedemikian. Tidak perlu menuding jari kepada sesiapa, kerana jikalau satu jari telunjuk menunjuk kepada orang lain, maka empat jari lagi akan mengarahkan kepada diri sendiri.

Sistem pengendalian peperiksaan awam perlu dilihat dan dikaji semula. Para petugas yang bertuhgas di Lembaga Peperiksaan perlu dinilai kredibiliti mereka. Dan yang agak penting juga difikirkan semula ialah tentang persoalan percetakan kertas soalan peperiksaan yang melibatkan pekerja yang ramai. Perlu juga difikirkan makanisme agar prinsip kerahsiaan dapat diterapkan kepada setiap pekerja yang bertugas atau yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dengan penyediaan kertas soalan peperiksaan.

Kita mengharapkan kebocoran sebegini adalah bagi kali terakhir dan tidak akan ada kebocoran pada kertas peperiksaan SPM yang akan datang. Insyallah…

abuhassanadam
13 September 2014



No comments:

Post a Comment