CINA, INDIA DAN ORANG INDONESIA ADALAH PENDATANG
Seorang kawan baik aku (Melayu totok) pernah
bergaduh dengan rakan satu kelas berbangsa Cina ketika kami sama-sama belajar
di Clifford School Kuala kangsar. Punca pergaduhan adalah disebabkan mulut
celopah rakan berbangsa Cina yang mengatakan rupa paras kawan aku seperti
Senoi, Sakai ( kini dipanggil orang asli). Walaupun permusuhan itu tidak lama
tetapi kedua-duanya dapat jugalah ‘habuan’ dari Pengetua. Itu tahun 1960an.
Sampai kini apabila ada pertemuan di majlis-majlis khenduri misalnya, kami akan
ketawa terbahak-bahak mengenangkan peristiwa demikian. Jelas kemesraan
terjalin.
Sepatutnya tidak langsung menjadi isu pada ketika
itu. Sememangnya kami dari keturunan orang asli. Apabila disusur galur
keturunan aku (misalnya) tidak ada langsung unsur pendatang asing dalam darah
keturunan aku. Begitu jugalah titisan darah keturunan rakan ku itu. Orang
Melayu totok. Keturunan orang asli (Senoi, Sakai). Mungkinlah agaknya datuk
nenek kami yang mendiami di gua-gua Gunung Pondok berhampiran dengan pekan
Padang Rengas. Mungkin…
Tetapi soalnya mengapa rakan ku dan begitu juga
aku begitu marah dipanggil Sakai atau Senoi? Sepatutnya kami berbangga menjadi
orang asli yang sudah berjaya membuktikan kebolehan kami belajar bersama-sama
dengan kaum Cina dan India di sekolah yang seratus peratus aliran Inggeris. Itu
tahun 1960an. Sekiranya kami berada pada Kurun ke 21 tentulah kami berbangga
menjadi anak negeri ( orang asli) yang berjaya. Maknanya golongan seperti
kamilah yang boleh mendakwa bahawa sebenarnya kami adalah Bumiputera tulin yang
mana ibu bapa kami adalah anak negeri asal dan bukan datang dari Sumatera atau
Jawa atau Sulawesi.
Kini persoalan ‘pendatang’ menjadi persoalan yang
hangat dibincangkan. Dan tentulah aku hairan mengapa isu ini dengan tiba-tiba
menjadi ‘hangat’ sedangkan sebelum ini, perbincangan yang menyentuh soal kaum
di negara ini cuba dielakkan demi untuk mengelakkan perbalahan dan perselisihan
kaum. Tentulah amat malang bagi negara ini yang sudah sekian lama memendamkan
isu sensitif daripada diperbincangkan secara terbuka. Dan seolah-olah ada
‘suara ghaib’ yang mendesak NGO-NGO tertentu supaya menimbulkan isu yang
sensitif ini dengan harapan dapat menimbulkan keadaan ‘gelisah’ dikalangan
kaum-kaum di Malaysia.
Amat tidak wajar isu sebegini ‘diperhangatkan’.
Aku hanya dapat mengenengahkan pandangan dari
sudut sejarah mengenai ketiga-tiga golongan yang diistilah sebagai ‘Pendatang’.
Awal Kurun ke 18, Daeng Parani (Bugis) bersetuju membantu Raja Kechil menewaskan
Sultan Abdul Jalil !V, Bendahara yang menjadi Sultan Johor selepasa kemangkatan
Sultan Mahmud Shah 11 yang tidak mempunyai waris. Bugis mula campurtangan dalam
hal ehwal negeri Johor bermula dari tahun 1717. Ini bermakna golongan pendatang
dari Sulawesi ini mula datang ke Tanah Melayu pada awal kurun ke 18.
Mengikut satu sumber pula, Orang Jawa yang datang
dari Jawa Tengah telah ‘berhijrah’ ke Tanah Melayu antara tahun 1880- 1930.
Mereka datang ke sini untuk mencuba kehidupan baru yang lebih selamat daripada
pentadbiran zalim penjajah Belanda pada ketika itu. Kini terdapat ramai orang
Jawa yang tinggal di negeri-negeri Perak, Selangor dan Kedah. Malah ramai juga
orang keturunan Jawa yang telah terlibat dalam politik di negara ini.
Mengikut “Encyclopedia of Diasporas: Immigrant
and Refugee Cultures Around the World..” edited by Carol R. Ember, Melvin Ember
telah menyatakan bahawa orang Cina sememangnya mempunyai sejarah yang panjang
dalam hal hubungan dengan Asia Tenggara. Ketika Portugis menakluki Melaka pada
awal Kurun ke 16, sememangnya telah terdapat komuniti kecil orang Cina di
Melaka. Namun kedatangan beramai-ramai orang Cina ke Tanah Melayu tentunya
pada Kurun ke 19 selepas bermulanya
kegiatan perlombongan bijih timah di tanah Melayu.
Sumber ini juga menyebut bahawa,’ the period of
modern Indian immigration dates from the foundation of Penang (1786), but it
became significant in Malayan demography
only in the latter half of the nineteenth century following the consolidation
of British power in Malaya and the opening up of the country’
Paparan di atas adalah merupakan fakta sejarah
yang tidak dapat disorok dan diselindungkan. Tidak dapat dinafikan bahawa telah
ada ‘manusia’ yang tinggal di negara ini sebelum kedatangan orang Cina, India
dan orang dari Indonesia ke negara ini. Dan tentunya ‘manusia’ yang ada
‘menunggu’ kedatangan orang Cina, India dan orang Indonesia itu ialah orang
Melayu totok seperti aku ketrunan Sakai dan Senoi yang sentiasa merupakan punca
pergaduhan antara aku dan rakan-rakan kakum Cina ketika bersekolah dulu.
Aku amat berbangga kini bahawa sebenarnya aku
adalah keturunan Bumiputera sebenar yang memiliki negara ini yang dulunya
sentiasa dihina sebagai pemanjat pokok petai dan apabila mundar-mandir di Pekan
Kuala Kangsar sentiasa dihina oleh orang lain yang kononnya lebih mden. Rupanya
negara ini sebenarnya milik orang Melayu seperti kami.
Aku boleh samakan kedudukan orang Melayu totok seperti
aku itu seperti Red Indian di Amerika. Di Amerika Syarikat kini setiap
warganegara menggelarkan diri mereka sebagai Amerikan walaupun mereka pada
asalnya golongan pendatang. Dan mengambil iktibar dari keadaan yang ada di
Amerika itu, aku merasakan bahawa setiap warga Malaysia seharusnya menganggap
yang kita sebagai satu bangsa Malaysia. Lupakanlah panggilan ‘pendatang’ yang sentiasa
dilaung-laungkan itu. Sejarah telah membuktikan bahawa golongan yang dianggap
‘pendatang’ itu telah memainkan peranan
yang bukan kecil dalam memajukan negara dan bangsa Malaysia. Bermakna bahawa
Malaysia tidak akan maju seperti hari ini sekiranya tidak ada sumbangan dari
golongan ‘pendatang’ ini – samada Cina, India ataupun golongan pendatang dari
Indonesia.
Sebenarnya kita mencari perdamaian dan perpaduan
bukan keadaan yang berpecah-belah.
abuhassanadam
20 Oktober 2014
rakyat malaysia walaupun ada segelintir yg rasis tentang bangsa..
ReplyDeletetapi tetap bersatu padu terutamanya dalam bab makan.kira raikan pelbagai makanan pelbagai kaum...
sampaikan pd hari raya puasa pun ada yg hidangkan putu mayam...