Thursday, July 24, 2014

MENUNGGU LAILATUL QADAR

Biar aku berterus terang supaya apa yang yang akan aku tulis dan ceritakan nanti dapat diketahui oleh anak-anak zaman ini. Mungkin anak-anak zaman ini ada diberitahu atau dikisahkan oleh ibu bapa mereka tentang kesusahan dan penderitaan yang dialami oleh ibu mereka. Mungkin ada ibu bapa yang suka menceritakan kisah-kisah lama kepada anak-anak terutama pada waktu makan malam. Tetapi ada juga ibu  bapa kini ( yang tinggal di bandar) yang terlalu sibuk dengan tugas mencari rezeki sehinggakan tidak ada masa untuk berbual dan berbicara dengan anak-anak.

Aku yakin bahawa apa yang aku alami ( dalam soal kemiskinan dan penderitaan) adalah juga pengalaman yang dialami oleh kebanyakan ‘anak-anak kampung’ yang hidup dalam tahun-tahun 1950an dan 1960an. Pada kali ini tentulah penumpuan aku tentunya kisah suka dan derita yang dialami oleh ‘anak-anak kampung’ pada bulan Ramadan.

Hampir seluruh ‘anak-anak kampung’ di kampung aku akan bersetuju sekiranya aku katakan bahawa peluang kami untuk menikmati lauk ayam adalah pada waktu-waktu tertentu dalam kehidupan seharian kami. Ibu ku ada memelihara ayam dan itik, namun ayam yang dipelihara oleh ibu bukan untuk dimakan oleh keluarga tetapi untuk dijual. Ayam yang dipelihara oleh ibuku selalu juga bertelur. Tetapi telurnya bukan untuk kami makan tetapi untuk dijual sebagai tukaran untuk membeli ikan bilis di kedai Pak Alang Ibrahim.Begitu jugalah dengan peliharaan itik. Bukan untuk dimakan dagingnya tetapi untuk dijual telurnya. Dengan hasil jualan itulah dapat menampung pendapatan keluarga disamping dapat menambah pendapatan bapa yang kerja hariannya sebagai penoreh getah.

Seingat aku ada ‘beberapa peristiwa’ sahaja yang memberikan peluang aku menikmati lauk dari daging ayam. Antaranya ialah  di majlis khenduri ataupun apabila dikunjung oleh keluarga dari jauh  ( dari Kuala Lumpur misalnya) ataupun pada Hari Raya Aidilfitri. Oleh kerana Hari Raya Aidiladha dianggap ‘tidak begitu penting’ maka tidak perlulah disembelih ayam dan memadai dengan lauk udang atau kerang sahaja. (Pada ketika itu harga makanan laut masih lagi murah berbanding dengan harga daging dan ayam).

Bukan semua majlis khenduri dihidangkan dengan lauk ayam. Kebanyakan khenduri di kampung aku hanya berlaukkan ikan kering dan sayur kampung sahaja. Lauk ayam mungkin hanya untuk VVIP ( tok imam dan bilal masjid) sahaja. Begitu juga apabila dikunjungi saudara mara jauh.

Bagi ‘anak-anak kampung’ pada ketika itu, Hari Raya ditunggu dengan penuh debaran. Pada hari Rayalah kami berpeluang untuk menikmati lauk yang agak lumayan berbanding dengan lauk harian yang rata-rata terdiri dari ikan kering dan sayur kampung. Pada hari Raya jugalah kami berpeluang menikmati kuih-kuih seperti Kuih Bangkit, Bauhulu, Dodol, Putu Kacang dan lain yang tidak akan berpeluang dinikmati pada hari-hari biasa. Hanya pada hari Raya kami dapat merasa memakai pakaian baru. Itu pun hanya sepasang sahaja. Tidak lebih dari itu.

Justeru sememangnya Hari Raya dinanti dan ditunggu-tunggu oleh ‘anak-anak kampung’ tahun-tahun 50an dan 60an.

Kami pada ketika itu tidak mengharapkan ‘duit raya’ ketika berkunjung ke rumah-rumah jiran. Budaya memberi ‘duit raya’ sudah pun ada pada ketika itu. Namun ‘quantum’nya hanyalah disekitar 10 sen dan 20sen. Paling tinggi ‘kutipan’ yang pernah aku perolehi ialah RM 1.20sen. Cukup untuk pergi ke Kuala kangsar untuk menonotn wayang cerita ‘ Sarjan Hassan”. (Tambang bas 30 sen –pergi balik, tiket wayang 30sen ( kelas tiga), makan ‘Mee Lambung’ di Lembah – 30 sen). Masih berbaki 30sen.

Hari Raya bagi kami ‘anak-anak kampung’ pada ketika itu memang menyeronokkan. Mungkin tidak sama dengan keseronokan yang dialami oleh kanak-kanak kini. Dari segi ‘quantum’ kutipan  ‘duit raya’ sudah dapat membezakan keadaan dulu dan sekarang. Seperti bumi dengan langit. Jumlah RM 1.20 sen yang aku perolehi mungkin akan ditertawakan oleh cucu aku yang kebiasaannya menerima ‘kutipan’ beratus kali ganda apa yang aku perolehi. Namun itulah hakikatnya keadaan Hari raya pada tahun-tahun 1950an dan 1960an.

Dengan sebab itulah ‘kanak-kanak kampung’ zaman itu menunggu-nunggu kehadiran malam Lailatul-Qadar. Pak Haji Sulaiman (guru Quran di kampung aku) pernah menyatakan bahawa, Rasulullah SAW telah bersabda: Sesiapa beribadat sesaat pada malam Qadar, kira-kira selama seorang penggembala memerah susu kambingnya, maka adalah lebih disukai Allah daripada berpuasa setahun penuh. Demi Allah yang telah mengutus daku dengan hak menjadi nabi, sesungguhnya membaca satu ayat dari al-Quran pada malam Qadar adalah lebih disukai Allah daripada mengkhatamkannya pada malam-malam yang lain.

Sememangnya pada ketika itu kami (anak-anak kampung)  mengharapkan sangat ‘turun’nya Lailatul Qadar. Apalah lagi yang perlu kami tunggu dan mengharapkan pada ketika itu selain daripada menunggu Malam Lailatul Qadar. Mungkin anak-anak zaman ini tidak faham apa yang aku maksudkan dengan kenyataan,’ Apalah lagi yang perlu kami tunggu dan mengharapkan pada ketika itu selain daripada menunggu Malam Lailatul Qadar”

Maksud aku begini. Disebabkan kesusahan dan kemiskinan yang menghimpit setiap keluarga di kampung, maka tidak ada langsung ‘cahaya kesenangan dan kebahagian’ yang dapat diharapkan. Yang boleh memberikan kesenangan dan kebahagiaan ialah janji Allah kepada malam Lailatul Qadar. Itu pun pada ‘hari kemudian’ setelah kita berada di alam lain.

Namun ‘anak-anak kampung’ seperti aku masih terus menunggu dan menunggu.

Abuhassanadam
24 Julai 2014


2 comments:

  1. Sehingga kini tiada siapa yang telah mendapat nikmat konkrit daripada malam lailatur kadar. Ramai yang belum dapat-dapat masih berkata sabar, tunggu dulu, ini satu ujian dari Allah walaupun dia dah berusia lanjut atau sedang bernazak. Yang dapat mungkin dapat berlakon dengan hebatnya dan jjka pun dapat tak mungkin dia boleh memperihalkan secara mudah dan simple, ia akan kata itu secara abstrak dan dia sama Tuhannya saja yang tahu.
    Kehadiran malam yang bersamaan 1,000 malam beribadah akan tetap diberitahu/dikumandangkan/di'khubahkan' oleh agamawan seperti pak imam/ustaz/pakar motivasi agama pada setiap musim Ramadan dan seperti biasa ramai yang tidak mempunyai kebolehan berfikir atau bertanya akan setia menunggunya bagaikan buah tak kunjung jatuh. Logiknya bagaimana boleh disamakan membuat ibadah seperti memuji Allah/Muhammad sama ada berwirid/solat/berdoa berjela-jela tanpa mengetahui/menghayati pengertian doa itu boleh menjadi asas mendapat nikmat 1,000 malam beribadat jika dibandingkan dengan melakukan kerja-kerja konkrit seperti membantu golongan yang kurang bernasib baik atau menegakkan keadilan Islam? Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan la terlalu menggunakan akal logik sangat...lailatul qadar memang telah dijanjikan....

      Delete