Friday, January 9, 2015

AJARAN ISLAM TIDAK BEGITU

Yang paling aku takuti ketika mengulas sesuatu isu ialah yang berkaitan dengan agama Islam sebab aku sedar bahawa pengetahuan aku tentang Islam ini amat cetek. Dan yang paling menakutkan aku lagi ialah takut-takut dengan hujah yang aku kemukakan boleh menyebabakan aku ‘tergelincir’ daripada ajaran Islam sejati. Aku jadi murtad, munafik, dan berbagai-bagai tuduhan yang boleh dilemparkan kepada aku. Paling aku takuti.

Tetapi soalnya apakah Islam tidak membenarkan penganutnya untuk berfikir sekiranya apa yang dilihat dan diperhatikan ‘menerajang’ benaknya untuk mempersoalkan sesuatu. Aku faham bahawa Rukun Islam, Rukun Iman dan apa yang tertulis dalam Al-Quran tidak boleh dipertikaikan. Setuju. Tetapi apakah tindakan-tindakan yang dilakukan oleh penganut agama Islam khususnya pendokong agama seperti tuan-tuan guru yang dirasakan tidak sesuai dengan perkembangan kemanusiaan tidak boleh juga dipersoal dan dipertikaikan.

Ketakutan yang sebegini mungkin berpunca daripada cara pengajaran berkaitan dengan agama Islam itu disampaikan. Aku perhatikan sehingga kini, sehingga saat ini cara penyampaian tuan-tuan guru tidak banyak berubah berbanding dengan cara penyampaiannya ketika aku masih kecil-kecil dulu.Tahun-tahun 1950an.

Telah diamalkan zaman berzaman, kebiasaannya selepas menunaikan fardu Maghrib, para jemaah akan duduk bersila diruang tempat sembahayang, bersedia untuk mendengar ‘pengajian’ (syarahan dari tuan guru). Tuan guru selepas itu akan diperkenalkan dan seterusnya menyampaikan syarahannya. ‘One way traffic’. Tidak ada soalan yang boleh ditanya sehinggalah selesai walaupun syarahan yang disampaikan oleh tuan guru itu amat membosankan. Tidak seorang pun yang ‘berani’ meninggalkan majlis ‘pengajian’ (walaupun membosankan) takut-takut nanti dituduh ‘berdosa kepada tuan guru’.

Sampai kini itulah cara penyampaian ‘pengajian’ yang disampaikan oleh tuan-tuan guru di Malaysia. Seolah-olah apa yang diperkatakan oleh tuan guru itu semuanya betul. Sepatutnya begitulah. Tetapi segala kemusykilan tidak berani ditujukan kepada tuan guru. Takut berdosa…..
Teringat aku beberapa peristiwa pada ketika itu yang aku rasa memang tidak kena dan tidak sepatutnya diamalkan oleh penganut agama terutama oleh masyarakat Islam di kampung aku. Misalannya amalan membakar kemiyan pada majlis khenduri arwah pada malam Jumaat. Adalah merupakan perkara ‘wajib’ berbuat demikian, sedangkan Islam tidak mewajibkan berbuat demikian. Tidak ada siapa yang berani mempersoalkannya. Tidak tahu pula aku bila berhentinya amalan demikian. Kini sudah tidak diamalkan lagi.

Aku terpanggil untuk memberanikan diri aku untuk menulis hal-hal yang berkaitan dengan Islam ialah ekoran daripada peristiwa pembunuhan di Paris yang membabitkan Charlie Hebdo ataupun Charlie Weekly dimana seramai dua belas orang telah ditembak mati oleh penembak yang dikatakan penembak beragama Islam.

Dan satu lagi peristiwa yang berlaku pada 17 Disember 2014 yang lalu sebagaimana yang kita ketahui telah berlaku pembunuhan beramai-ramai pelajar-pelajar Islam di Pakistan yang ditembak mati oleh pengganas Taliban. Seramai 145 pelajar Islam yang tidak berdosa terkorban ditangan golongan saudara seagama Islam. Tentunya dua peristiwa ini amat ‘mengganggu’ fikiran siapa sahaja.

Berdasarkan peristiwa-peristiwa ini aku tidak mahu mempersoalkan siapa salah dan siapa yang benar. Lagi pun bukan aku untuk mempersoalkan isu sedemikian. Yang menghairankan ialah apakah itu saja jalan penyelesainnya apabila berhadapan dengan masalah tertentu. Dan bukankah Islam mengesyorkan konsep ‘musyawarah’, berbincang untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Mengapakah setengah penganut Islam megambil jalan pintas untuk menyelesaikan apa juga masalah.

Yang membimbangkan kita juga di negara ini ialah telah wujud ‘bunga-bunga’ yang boleh mencetuskan juga keadaan sedemikian walaupun belum lagi berlaku keadaan sedemikian. Dan adalah menjadi tugas pihak berkuasa untuk mengambil tindakan sewajarnya bagi membendung keadaan sedemikian merebak.

Menyentuh tentang peristiwa pembunuhan di Paris, sememangnya apa yang dilakukan oleh Charlie Weekly ia itu selalu mempersendakan tentang Nabi Muhammad sememangnya satu kegiatan provokasi. Tetapi apakah Islam mengajar kita bahawa sesuatu provokasi yang diajukan kepada kita, maka jawapannya adalah kekerasan – pembunuhan.

Pada 9 Oktober 2012, seorang gadis remaja bernama Malala telah ditembak dari jarak dekat oleh pengganas Taliban di Lembah Swat di Pakistan. Gadis yang tidak berdosa ini ditembak hanya sekadarkan beliau menyuarakan ketidakpuasan hatinya terhadap sesuatu isu yang berkaitan dengan agama. Lantas beliau ditembak. Tetapi sebagaimana yang selalu dikatakan, ‘ pantang maut sebelum ajal’. Beliau kini terus menjadi jurucakap memperjuangkan isu pendidikan dikalangan orang Islam.

Dengan berbagai perkembangan yang sebegini aku khuatir imej Islam akan bertambah ‘gelap’ bukan sahaja dikalangan penganut agama lain tetapi berkemungkianan juga anak-anak kita (yang beragama Islam) yang mula berfikir tentang agama islam yang dianuti oleh mereka. Mereka mungkin mempersoalkan kewajaran penganut Islam melakukan pembunuhan sedemikian. Keadaan sebegini tentulah akan dikusutkan lagi dengan usaha yang berterusan oleh musush-musuh Islam yang sengaja mencari jalan dan helah untuk memburuk-burukan agama Islam.

Kita agak bernasib baik disebabkan sejarah perkembangan Islam yang bermula daripada kelahiran Nabi Muhammad sehinggalah Islam mencapai beberapa kejayaan diajarkan di sekolah-sekolah menengah di Malaysia(Tingkatan Empat). Dengan demikian dapatlah pelajar-pelajar (Islam dan bukan Islam) memahami bahawa ajaran agama islam bukan begitu. Nabi Muhammad tidak mengajar pengikutnya berperangai begitu. Dan Islam melarang umatnya berbunuhan sehinggakan Islam melarang membunuh walaupun tumbuh-tumbuhan. Begitulah perihatinnya Islam tentang soal-soal kemanusiaan.

Malangnya satu perkembangan yang agak membimbangkan kini di negara kita ialah adanya NGO-NGO yang memperjuangkan isu yang berkaitan dengan agama dan bangsa di Malaysia. Ada yang mengatakan bahawa Perlembagaan negara kita dan agama Islam sedang digugat. Ramai yang merasakan tidak begitu. Ramai yang tidak faham mengapa dikatakan sedemikian sehinggakan majority orang Islam sendiri yang secara senyap-senyap meraskan tidak bersetuju dengan anggapan sedemikian.

Dan yang paling membimbangkan lagi ialah persepsi yang sudah mula kedengaran dari kalangan orang bukan Islam ialah kecondongan mereka untuk menyamakan gerakan sedemikian di Malaysia sama dengan kegiatan golongan Taliban dan pengganas islam lain diseluruh dunia sebagaimana yang difahami melalui pembacaan mereka. Memang betul orang Islam di negara ini tidak bersifat demikian. Namun yang merunsingkan kita tentulah masalah persepsi.

Persepsi yang amat sukar untuk ‘dipadam-padam’.

abuhassanadam
9 Januari 2014


2 comments:

  1. Katakan yang benar mengikut pengetahuan mu. Jangan sanggah kritik yang benar. Kita sentiasa berkembang. Luaskan ilmu pengetahuan dan maklumat. Persilakan teguran jangan takut.

    ReplyDelete
  2. Saudara Manshor,

    Komen anda walaupun pendek menyebabkan saya terangsang.

    Pak Abu

    ReplyDelete