Saturday, January 31, 2015

KEBANGKITAN ASIA – APAKAH MALAYSIA AKAN KETINGGALAN

Telah ‘riuh-rendah’ diperkatakan oleh cerdik pandai tentang isu mengenai kebangkitan Asia – tentang zaman yang akan datang ini adalah ‘kepunyaan’ Asia khususnya China dan India.Kishore Mahbubani dalam bukunya,’ The New Asian Hemisphere’ menyatakan,’ The rise of Asia will be good for the world. Hundreds of millions of people will be rscued from the clutches of poverty……it is clear that the rise of Asia has brought more ‘goodness’ into the world. In purely ethical terms, the West should welcome the transformation of the Asian condition”

Dan tentang kebangkitan negara China dan India yang pastinya akan menggugat negara-negara Barat lain terutamanya Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah telah menjadi bualan masyarakat dunia kini. Dan yang agak mengejutkan juga laiah tentang kemungkinan kebangkitan Indonesia yang dijangkakan akan menyamai kemajuan yang dicapai oleh China dan India tidak berapa lama lagi. Diramalkan dalam masa kurang daripada 30 tahun Indonesia juga akan berada di tempat sebagaimana yang dinikmati oleh China dan India ketika ini. Sama ada betul atau tidak kemungkinan demikian berlaku, hanya waktulah yang akan menentukan.

Yang pasti merunsingkan kita dan yang sepatutnya difikirkan oleh rakyat Malaysia ialah apakah Malaysia akan bersama-sama ‘berlumba’ untuk meletakkan diri kita ditempat sebagaimana China atau India itu ataupun kita hanya sebagai ‘pemerhati’ dan ‘penonton’ melihat tentang kemajuan yang dicapai oleh negara-negara berkenaan disamping negara-negara lain seperti Singapura, Jepun, Korea dll. Malah Vietnam yang dulunya dianggap negara msikin yang sentiasa berperang, kini telah mula mengorak langkah untuk sama-sama berlumba dalam ‘perlumbaan’ ini.

Pada tahun-tahun 1990an, Malaysia telah pun berada bersama di barisan hadapan dengan Singapura, Hong Kong, Taiwan dan hampir menyamai Korea Selatan dan Jepun. Sehingga negara kita juga telah mendapat jolokan dan digelar sebagai ‘harimau Asia’ yang baru muncul. Itu dulu. Dan kini menampakkan bahawa negara kita sudah agak terkebelakang dan tidak lagi ‘digeruni’ oleh negara-negara lain yang sedang membangun. Dan jarang sekali disebut di arena antarabangsa sebagai sebuah negara yang sedang menuju ke arah sebuah negara maju.

Tentulah  sedih mengenangkan keadaan demikian.

Dan mengapa pula terjadi begitu keadaannya. Mengapa pula apabaila kita hampir-hampir berada di hadapan tiba-tiba kita berada ditempat yang hampir tercorot, walaupun media arus perdana kita sentiasa ‘mendendangkan’ yang kita sedang bergerak maju. Rakyat sentiasa ‘dihiburkan’ dengan cerita-cerita yang mengembirakan tetapi sebenarnya cerita kita adalah cerita ‘luka’

Ramai juga yang merasakan bahawa Malaysia kini menumpukan perhatian kita kepada ‘tempat’ yang tidak sepatutnya. Maksudnya semacam apa yang dipentingkan oleh pemimpin dan masyarakat di negara ini agak berbeza dengan penumpuan yang dilakukan oleh kepimpinan negara Asia lain yang sedang bergerak maju. Satu hal yang amat ketara yang berlaku di negara ini ialah isu yang berkaitan dengan politik merupakan agenda sepanjang masa yang diperkata dan dibincangkan oleh masyarakat Malaysia. Isu politik di Malaysia bukan sahaja ‘rancak’ pada ketika menjelang sesuatu pilihanraya tetapi terus rancak sepanjang tahun. Seolah-olah ‘politik’ adalah merupakan ‘darah daging’ masyarakat Malaysia.

Apa sahaja yang dilakukan oleh pihak pemimpin kerajaan seolah-olah ‘berpasakan’ politik. Semacam sudah tidak ada lagi isu masyarakat yang bebas dari campurtangan politik. Sehinggakan di pusat-pusat pengajian tinggi pun telah dicampuradukan dengan politik. Sepatutnya pusat pengajian tinggi adalah tempat para pelajar mengasah bakat menjadi pemimpin pada masa hadapan. Di sinilah sepatutnya tempat mereka menyuarakan pandangan dan pendapat secara bebas tanpa rasa takut dan bimbang dengan ancaman pihak-pihak tertentu. Tetapi malangnya di setengah universiti dan kolej kita telah ‘dihantui’ dengan berbagai-bagai ancaman yang boleh menyekat perkembangan intelek pelajar berkenaan.

Aku terbaca tentang berita mengenai sebuah universiti di Singapura yang menyediakan peruntukan (endowment fund) sebanyak 8 juta dollar Singapura demi untuk membuat kajian tentang kemungkinan China dan India yang akan menjadi kuasa besar dunia yang mana kesan daripada keadaan sedemikian akan menyebabkan berlakunya pergeseran antara kedua-dua kuasa besar itu. Dan menjadi tugas pusat pengajian tinggi berkenaan untuk menyediakan kajian tentang langkah yang perlu diambil oleh Singapura dalam menyesuaikan diri menghadapi keadaan sedemikian. Begitu ‘forward looking’ sekali. Mungkin agaknya pusat pengajian tinggi di Malaysia juga begitu agaknya. Mungkkin.

Begitu jauh sekali pandangan mereka menjangkau keadaan dan berbagai kemungkinan yang akan berlaku.  Mereka telah bersedia untuk menghadapi kemungkinan sedemikian disamping persediaan-persediaan lain dan kajian-kajian yang berguna demi untuk penerusan bangsa dan negara mereka.

Sebaliknya di negara kita Malaysia seolah-olah dengan tiba-tiba semacam wujud keadaan ‘huru-hara’ yang tidak menentu yang membabitkan soal-soal agama dan hubungan antara kaum di Malaysia. Telah wujud keadaan ‘salah-menyalah’ antara satu sama lain.Dengan tiba-tiba orang bukan Islam tidak boleh menyebut nama Allah yang kononnya hanya diperuntukan kepada orang Islam semata-mata.

Disamping itu kelihatan pula para pemimpin negara hanya berlumba-luma untuk mencari kekayaan untuk diri dengan melupakan tanggungjawab untuk membina negara dan bangsa seperti mana yang dilakukan oleh bangsa lain yang bergerak maju di Asia ini. Ada pemimpin negara kita yang seolah-olah tidak memperdulikan langsung kritikan dari rakyat tentang tindakan yang dilakukan. Mereka seolah-olah membiarkan sahaja ‘anjing menyalak bukit’ kerana mereka sedar dan tahu bahawa ‘orang suruhan’ mereka berada di mana-mana yang akan ‘bertugas’ untuk menjaga kepentingan mereka dan bukan kepentingan negara.

Persoalannya sekarang ialah selama mana lagi kita mahu bersikap demikian tanpa ada kesedaran tentang usaha untuk membangunkan bangsa dan negara secara serious. Slogan ‘untuk membina bangsa dan negara’ hanya ‘tertanam di bibir sahaja tanpa ada kesedaran untuk betul-betul berusaha ke arah itu.

Memohon supaya Allah memberikan petunjuk…..

abuhassanadam
31 Januari 2015













                                                                                                          

No comments:

Post a Comment