Saturday, January 3, 2015

SELUAR KAHAR TERLONDEH

Aku ingin menyambung kisah aku mula bersekolah. Darjah 1. Malay Boys School, Padang Rengas. Dalam bahasa orang putih. Sekolah Melayu Padang Rengas ler. Tahun 1951.Kini sekolah itu telah bertukar nama. Sekolah Rendah Tun Dr. Ismail. Masih ada lagi struktur bangunan lama tetapi telah diubah suai. Dah tak macam sekolah lama. Itu yang ‘tak betul’nya. Sepatutnya dikekalkan bentuk luarannya – keasliannya.

Aku hairan bagaimana pihak pentadbir  University Cambridge, University Oxford dapat mengekalkan keaslian wajah university berkenaan. Begitu juga apabila aku berpeluang menghadiri kursus di University Prinston di Amerika Syarikat, bentuk asal univesity berkenaan dikekalkan walaupun rekaan dalamannya sudah dimodernkan mengikut zaman. Stanford dan Harvard juga mengekalkan bentuk lama. Dilihat dari luar sememangnya tidak banyak berubah. Berbeza pula dengan SITC (Sultan Idris Training College) bukan sahaja namanya telah berubah kepada UPSI (University Perguruan Sultan Idris) tetapi bentuk bangunan lamanya juga sudah banyak yang ‘hilang’ entah ke mana. (Akan aku tulis hal ini pada masa yang sesuai kelak)

Yang penting kali ini aku nak meneruskan kisah aku dalam Darjah 1 tahun 1951. Guru kelas aku ialah Cikgu Yunus Shamsuddin (bukan Cikgu Samad yang mengajar aku dalam Darjah 3).Garang dan tegas orangnya. Sememangnya guru zaman garang-garang belaka tetapi tetap disayangi oleh pelajar (terutama setelah keluar dari sekolah)

Setelah aku renung dan aku telek, sebenarnya guru zaman dahulu tidak mengajar untuk lulus peperiksaan tetapi mengajar anak muridnya supaya menjadi ‘orang’. Maksudnya mereka adalah sebenarnya pendidik yang mendidik manusia supaya menjadi insan yang berguna disamping memberikan pelajaran supaya lulus peperiksaan supaya nanti dapat digunakan kepandaian mereka untuk menjadi pendidik ataupun untuk bekerja di pejabat-pejabat kerajaan. Seperti kata R.O. Winstedt bahawa tujuan British memberikan pendidikan kepada anak Melayu ialah ‘supaya mereka boleh menjadi petani yang berpelajaran daripada ibu bapa mereka’.Dan guru-guru pada ketika itu telah menjalankan tugas mereka dengan ikhlas.

Apabila loceng cangkul dipukul dengan kuat maka semua akan masuk kelas. Pada ketika itu mana ada loceng letrik macam sekarang. Mata cangkul digantung di dahan pokok Cherry berhampiran dengan sekolah dan mata cangkul itulah diketuk supaya mengeluarkan bunyi menandakan semua pelajar mesti masuk kelas.Loceng hanya berbunyi beberapa kali saja satu hari. Ketika masuk sekolah. Keluar rehat. Masuk kelas semula. Dan waktu pulang. Hanya empat kali sahaja ‘loceng’ dibunyikan.

Seperti biasalah, ketua murid akan menyuruh semua pelajar bangun dan mengucapkan ‘Selamat Pagi Cikgu’ kepada Cikgu Yunus. Agaknya sampai sampai ke hari ini, itulah bunyi lagu dan iramanya pelajar-pelajar menyampaikan ucap selamat kepada guru-guru. Kemudian Cikgu Yunus akan mengambil kedatangan murid-murid. Dalam kelas aku pada ketika itu tak ramai. Tak sampai pun dua puluh orang. Biasanya ramai yang tak datang sekolah. Cikgu Yunus memanggil seorang demi seorang.

“Abdullah bin Zainun…”
“ Ada…” kata Dollah. Aku dengar Dollah adalah sebagai akauntan di Majlis Perbandaran Ipoh, jawatan terakhirnya.
“Rashidi bin Sulaiman….”
“Ada” kata Di. Kini sebagai pesara guru.
“Jamal…”
“ Dia tak datang cikgu…dia nolong (menolong) maknya noreh (menoreh) …’ kata kawan Jamal dari kampung Setor.
“Kahar….”
“Ada cikgu……” kata Kahar dengan suara yang agak nyaring.

Begitulah seterusnya. Sehinggalah Cikgu Yunus selesai mengambil kedatangan murid. Selepas itu Cikgu Yunus akan memeriksa gigi, kuku dan daki dibadan. Seorang demi seorang. Dan biasanya semua murid dikehendaki berdiri di atas kerusi sambil Cikgu Yunus memeriksanya. Cara cikgu Yunus memeriksa kesihatan murid-murid bukan setakat ‘melepaskan batuk di tangga’. Inilah kehebatan guru dulu-dulu.

Beliau tidak perlu tergesa-gesa untuk mempercepatkan pemeriksaannya. Beliau tidak perlu bimbang, takut-takut sukatan pelajaran tidak dapat dihabiskan. Beliau tidak perlu bimbang takut murid-muridnya akan gagal dalam pelajaran. Dan yang paling penting baginya ialah bahawa menjaga kesihatan ini adalah merupakan pendidikan yang amat penting juga terutama dalam keadaan di bawah sistem penjajahan British.

Kadang-kadang Cikgu Yunus mengambil masa yanga agak lama ‘memeriksa’ setiap seseorang murid. Aku yakin pada ketika itu tidak seorang pun antara kami yang menggosok gigi sebelum datang ke sekolah. Gigi kami putih bukan disebabkan digosok dengan berus tetapi disebabkan memakan mempelam muda yang ‘berfungsi’ juga sebagai berus gigi yang menyebabkan gigi kami agak bersih!........

Seingat aku mana ada berus gigi dan ubat gigi pada ketika itu di Padang Rengas. Seingat aku pada ketika itu kedai Joo Onn (‘supermarket’ pertama di Padang Rengas) belum lagi menjual berus gigi dan ubat gigi. Dan sememangnya pun Cikgu hanya menasihatkan kami menggunakan berus sabut dan arang untuk mencuci gigi. Ataupun menggunakan jari yang diselaputi arang untuk mencuci gigi.

Tidak hairanlah kebanyakan gigi kanak-kanak pada ketika itu ‘berkarat’ dan rongak. Ubat gigi berjenama seperti sekarang tidak diperolehi. Cikgu Yunus akan memeriksa tentang kuku juga. Kebanyakan kuku kami pada ketika itu panjang disebabkan tidak ada pengepit kuku untuk memotong kuku. Aku ingat emak menggunakan gunting membuat baju untuk memotong kuku aku. Ada yang menggunakan sabit rumput atau parang untuk memotong kuku. Lantas memotong kuku tidak dapat dilakukan sendiri oleh kanak-kanak. Maknanya memerlukan pertolongan orang tua.

Kemdudian Cikgu Yunus akan memeriksa daki di tengkuk pula. Memang terdapat ramai yang berdaki di tengkuk disebabkan mandi tidak menggunakan sabun. Jangankan sabun mandi seperti sekarang, untuk membeli sabun ‘cap kapak’ pun setengah ibu bapa tidak mampu. Dan kebiasaannya sabun ‘cap kapak’lah digunakan untuk membasuh kain dan juga untuk sabun mandi. Ada juga yang tidak mandi pagi. Sejuk. Maklumlah air perigi pada ketika terlalu sejuk. Memang ‘bercinta’ untuk mandi pagi. Aku pun merasakan demikian. Namun disebabkan paksaan Opah, aku terpaksa juga mandi pagi.

Cikgu Yunus kebiasaannya akan ‘berhenti lama’ apabila memeriksa Kahar. Kahar biasanya ‘serba lengkap’. Maksudnya badanya berdaki, kukunya pun sentiasa panjang dan giginya jarang bergosok. Namun Cikgu Yunus suka ‘bergurau’ dengannya disebabkan kenakalannya (dan tidak biadab dengan guru). Tapi pada hari berkenaan Cikgu Yunus agak marah dengan Kahar disebabkan Kahar tidak langsung membasuh selut lumpur di kakinya sebelum masuk sekolah.

Kebiasaaannya kami membasuh kaki dulu di telaga Pak Mansur dulu segala lecah yang melekat dikaki sebelum masuk sekolah. Maklumlah dalam perjalanan ke sekolah terpaksa mengharungi sawah yang becak dan kasut terpaksa dipikul. Hanya apabila sampai di sekolah dan setelah dibersihkan kaki barulah kami memakai kasut. Dan ada juga yang datang ke sekolah berkaki ayam. Tidak ada kasut langsung.

Seingat aku Kahar adalah antaranya yang datang ke sekolah berkaki ayam. Dan secara kebetulan pada hari berkenaan dia tidak langsung membersihkan kakinya yang penuh lecah itu, dan menyebabkan Cikgu Yunus marah. Entah macam mana dalam kemarahan Cikgu Yunus itu, beliau terpegang seluar Kahar yang hanya bertali-pinggangkan tali guni. Disebabkan agak kuat pegangan Cikgu Yunus kepada seluar Kahar menyebabkan tali guni terputus. Apa lagi, seluar Kahar pun terlondeh….

Nampaklah Anunya…………………

abuhassanadam
3 Januari 2015





6 comments:

  1. Salam Pak Abu,

    Cerita ini mengigatkan saya waktu zaman kanak-kanak di kampung dulu sekitar tahun 70an...tidak ada letrik dan air paip; jalan becak dengan tanah merah; memotong kuku guna pisau; gosok gigi dan mandi guna sabut kelapa.

    ReplyDelete
  2. Ucin,
    Sememangnya itu hasrat saya melakarkan coretan sebegini untuk memberitahu kesusahan yang dialami orang terdahulu.

    Pak Abu

    ReplyDelete
  3. kenangan mengusik jiwa
    Terus kan bercerita Pak Abu
    Nostalgia lama masih segar di ingatan

    ReplyDelete
  4. Four Wire,

    Diharapkan anda semua terhibur disamping mendapat sedikit maklumat mengenai zaman itu.

    Pak Abu

    ReplyDelete
  5. Salam Pak Abu,

    Apa jadi kepada Kahar ya?

    ReplyDelete
  6. Pandi,

    Baru-baru ini saya makan 'setalam' bersama dia di rumah khenduri saudara saya.Tolong bagi feed-back. Sekiranya kisah sebegini sesuai saya akan buat banyak lagi 'research' untuk didedahkan kepada anak-anak semua.

    Pak Abu

    ReplyDelete