Monday, February 2, 2015

ROTAN

Aku masih ingat hari yang bersejarah itu. Awal tahun 1950an. Bapak mengayuh basikal tuanya menuju ke Sekolah Pondok, yang terletak tidak berapa jauh dari kampung aku. Aku tercelapak di pelantar basikal tuanya, beralsakan kain buruk yang disediakan oleh emak.

Hari itu merupakan hari pertama aku mula mengaji Quraan di Sekolah Pondok. Mengaji dengan Ustaz Mohd Noor. Aku sememangnya sudah pun mengaji Quran dengan Pak Haji Sulaiman di kampung aku. Itu merupakan ‘kelas malam’. Agaknya disebabkan ramai kanak-kanak di kampung mengaji juga dengan Ustaz Mohd. Noor, maka aku dihantar juga untuk mengaji di Sekolah Pondok ( yang merupakan madrasah tempat bapak aku mengaji juga dan bergurukan Ustaz Mohd Noor juga). Kelas waktu siang pulak. Lepas sekolah.

Pelajaran agama Islam amat penting, kata bapak aku.

Bapak membawa bersamanya sebilah rotan untuk diberikan kepada Ustaz Mohd Noor. Walaupun tidak ramai ibu bapak ketika itu yang berbuat seperti bapak aku, namun bapak seolah-olah telah meletakkan syarat kepada dirinya bahawa beliau mesti ‘menghadiahkan’ rotan kepada siapa sahaja yang menjadi guru Quran aku. Kepada Pak Haji Sulaiman juga ‘dihadiahkannya’ sebilah rotan.

Cara bapak ‘menyerahkan’ diriku kepada Ustaz Mohd Noor amat tertib sekali. Maklumlah Ustaz Mohd Noor juga adalah gurunya juga. Kini aku pula akan berguru kepada Ustaz Mohd Noor. Penghormatan yang diberikan oleh bapak kepada Ustaz Mohd Noor adalah luar biasa. Dia menyerahkan aku bersama dengan rotan yang disediakan dengan iringan kata-kata yang tidak mudah aku lupakan. Kata bapak,’ Encik buatlah apa yang encik fikir baik untuk anak saya ni. Jangan patah dan buta udah ler……”

Ringkas saja ‘ucapan’ penyerahan bapak aku tetapi amat berkesan sehingga kini. Jawab Ustaz Mohd Noor pula, ‘ Usahlah kamu risau, macam mana aku ajar kamu dulu, begitu jugalah aku buat kepada anak kamu…..”

Sebenarnya rotan yang dibekalkan oleh bapak aku kepada Ustaz Mohd Noor tidak pun pernah digunakannya sehinggalah aku tamat mengaji Quran dengan Ustaz Mohd Noor. Tidak pernah sekali pun rotan itu ‘hinggap’ di samada di badan aku atau di tapak tangan aku. Tak pernah.

Bukanlah bermakna bahawa Ustaz Mohd Noor tidak pernah menggunakan rotannya kepada kanak-kanak lain. Ada. Tetapi jarang sangat. Ustaz Mohd Noor hanya menggunakan sekiranya amat perlu beliau bertindak demikian. Seorang rakan aku yang pernah menerima ‘habuan’ demikian adalah disebabkan kenakalannya yang luar biasa. Tetapi kesan daripada ‘habuan’ yang diterimanya itu beliau telah menjadi ‘orang’ yang berguna bukan sahaja kepada masyarakat di kampung tetapi untuk negara juga. Jawatan terakhirnya ialah sebagai Ketua Polis sebuah negeri di Malaysia. Mungkin disebabkan ‘hadiah’ rotan Ustaz Mohd Noor juga. Mungkin…..

Kini telah hebuh diperkatakan tentang hukuman rotan disekolah. Ada yang mengatakan bahawa merotan adalah juga mendera. Ada juga yang mengatakan bahawa merotan sepatutnya terus diamalkan untuk mendisiplinkan anak-anak. Tentulah ada ‘pros’ dan ‘cons’nya.

Masih teringat dan terbayang di kepala aku tentang bagaimana seorang rakan aku yang dituduh mencuri ketika kami bersama-sama di sekolah menengah dulu. Pihak sekolah mengatakan bahawa mereka cukup bukti mengatakan sememangnya beliau mencuri barang berkenaan sedangkan beliau bermati-matian ‘bersumpah’ dengan aku dan dengan guru disiplin juga yang beliau tidak melakukan perbuatan terkutuk itu.

Kami berasal dari kampung yang sama. Dan aku tahu latarbelakang keluarganya. Miskin seperti aku juga tetapi walaupun miskin kami tidak dididiik untuk melakukan perbuatan terkutuk seperti mencuri. Kami serba kekurangan dari segi material tetapi ibu bapa kami mengajar kami berbudi bahasa.

Hukuman ke atas melakukan kecurian adalah amat berat ia itu ‘public canning’ ia itu hukuman rotan di khalayak ramai. Kawan aku sudah menjelaskan dan menerangkan berkali-kali kepada guru disiplin yang beliau tidak melakukan kecurian itu, namun tidak diendahkan penjelasannya. Lantas beliau dijatuhkan juga hukuman ke atasnya. Aku masih sedih dan ‘sebak’ mengenangkan peristiwa pada hari dan waktu kawan aku itu dirotan dikhalayak ramai. Aku tidak dapat membayangkan kesedihan yang terpancar di wajahnya. Aku tidak dapat berbuat apa-apa untuk menyelamatkan rakan ku itu. Dan hanya berserah saja. Apalah yang dapat dilakukan oleh anak kampung yang miskin dan dhaif ini untuk menyelamatkan rakan baiknya dari dikenakan hukuman sedemikian.

Disebabkan kesedihan dan rasa malu yang amat sangat agaknya, maka rakan ku itu terus tidak bersekolah lagi. Aku dapat rasakan kesedihan yang dideritainya. Tetapi yang paling menyedihkan aku sehingga kini ialah ‘hilang’nya sebiji permata. Kawan aku itu jauh lebih pintar dan cerdik daripada aku. Aku yakin sekiranya beliau terus menerus belajar adalah amat besar kemungkinan yang beliau akan menjadi manusia yang amat berguna kepada bangsa dan negara.

Berdasarkan keadaan sedemikian aku merasakan bahawa merotan ( seperti yang dilakukan oleh Ustaz Mohd Noor) elok diteruskan ( tetapi bukan dijadikan amalan) tetapi sebaliknya ‘public canning’ patut diharamkan di sekolah-sekolah, takut berlaku keadaan seperti yang dialami oleh rakan aku yang terainaya itu.

abuhassanadam

2 Februari 2015

No comments:

Post a Comment