Friday, February 27, 2015

‘MENGHINA’ ANWAR IBRAHIM:  YANG BERGELAR PEMIMPIN TIDAK BERPERIKEMANUSIAAN

Sebahagian besar rakyat Malaysia simpati terhadap penderitaan dan kesengsaraan yang dihadapi oleh Saudara Anwar Ibrahim dan keluarganya ekoran daripada keputusan mahkamah menjatuhkan hukuman lima tahun penjara.  Ramai yang mencurahkan rasa sedih dan simpati mereka kepada keluarga yang ditimpa malang, walaupun mereka terpaksa akur dengan keputusan mahkamah itu.

Pertubuhan NGO peringkat antarabangsa dan International Network of political parties mencurahkan rasa simpati mereka terhadap nasib malang yang diterima oleh Saudara Anwar Ibrahim itu. Malaysiakini melaporkan bahawa, “ The Progressive Alliance - comprising 120 organisations from five continents - said the Permatang Pauh MP’s case had raised ‘”internationally-worrying questions” about the independence of Malaysia’s judiciary and rule of law….. We call for fairness, transparency and the rule of law. Malaysia’s government has to recognise the importance of confidence in its judicial system and has to restore trust in its commitment to human rights."

Suatu yang menghairankan ramai rakyat di Malaysia kini ialah ada pemimpin negara semacam tidak ada langsung perasaan peri kemanusiaan terhadap kesengsaraan seorang manusia seperti Saudara Anwar. Walaupun sebahagian besar rakyat Malaysia mengatakan Saudara Anwar difitnah dan diainaya, namun bagi kumpulan kecil ini akan tetap mengatakan sebaliknya.

Sepatutnya para pemimpin menunjukkan contoh kepada rakyat bahawa ‘perbalahan’ politik adalah amat berbeza dengan ‘perbalahan peribadi’. Sepatutnya tidak dicampur-radukan sepertimana yang terdapat sekarang. Pemimpin parti-parti koponen Barisan Nasional seolah-olah sudah ‘meletakkan jawatan sebagai seorang manusia’ apabila mereka menyatakan sesuatu yang ‘buruk’ mengenai Saudara Anwar Ibrahim. Seolah-olah sudah tidak wujud langsung pertimbangan kemanusiaan apabila ‘menghentam’ dan menuduh Saudara Anwar Ibrahim dengan berbagai tuduhan yang kadang-kadang amat menyinggung bukan sahaja keluarga Saudara Anwar tetapi juga perasaan rakyat berbagai keturunan di Malaysia yang menaruh ‘empathy’ terhadap beliau.

Kenyataan Ketua Pemuda Gerakan tentunya amat menyinggung perasaan rakyat apabila beliau menampakkan ketidakpekaannya terhadap nasib malang yang menimpa Saudara Anwar Ibrahim dan keluarga. Kenyataannya yang menyatakan,’ "Tiada asas kukuh untuk pengampunan dan pengecualian hukuman tersebut kecualilah liwat dimansuhkan oleh Parlimen…… Tindakan ini (mohon pengampunan) menimbulkan pelbagai persoalan di kalangan orang ramai. Kenapa seseorang perlu memohon diampunkan jika dia tidak melakukan kesalahan itu?" Nampak kenyataan beliau merupakan kenyataan biasa yang tidak menyinggung, tetapi dalam suasana malang yang menimpa sepatutnya beliau menghulurkan kata-kata yang berbentuk simpati terhadap  keluarga malang dan bukan yang bersifat negatif. Sepatutnya begitu.

Yang agak mendukacita juga ialah apabila seorang anggota Majlis Tertinggi Umno menempelak Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila keluarganya memohon pengampunan diraja.Datuk Mohd Puad Zarkashi berkata petisyen pengampunan selalunya dimohon oleh banduan yang menghadapi hukuman gantung atau penjara seumur hidup.

"Anwar ternyata seorang yang bacul kerana biasanya mereka yang menerima hukuman gantung atau penjara seumur hidup sahaja yang memohon pengampunan…
.Setakat lima tahun pun hendak minta pengampunan ternyata Anwar hanya gempar sahaja apabila selalu melaungkan slogan 'lawan tetap lawan'," katanya yang dipetik oleh Malaysiakini.

Dan kenyataan beliau itu disanggah oleh Datuk Zaid Ibrahim melalui twetternya dengan mengatakan, “Fuad Zakarshi called Anwar a coward. No he is not a coward, just seeking a remedy available to him…….” Dan beliau menyambung lagi dengan mengatakan bahawa, “Hard for Umno fellas to understand the concept of pardon. They are more in tune when putting shame on others,”

Kenyataan Dato’ Zaid  menampakkan semacam begitu sikap dan tindakan setengah pemimpin UMNO. Berdasarkan kenyataan dan komen-komen yang dikeluarkan oleh mereka menampakkan bahawa mereka langsung tidak mengenangkan peristiwa lampau dimana pada suatu ketika dahulu merekalah yang ‘memuja’, ‘menyembah’ dan ‘mendendangkan’ ke hulu ke hilir nama ‘manusia’ bernama Anwar Ibrahim. Dan dalam sekelip mata sahaja mereka telah bertukar menjadi manusia ‘vultures’ yang tidak langsung ada perasaan simpati dan ‘empathy’ terhadap rakan yang terainaya. Betul kata peribahasa Melayu yang mengatakan bahawa sekiranya pokok sudah condong dan tumbang maka ‘kura-kura’ pun ingin memanjat dan menitinya.

Rakyat akan tetap mendoakan agar Saudara Anwar ‘dipulihkan’ seperti sediakala. Sekurang-kurangnya bagi rakyat jelata ingin melihat golongan yang sedemikian yang akan ‘menjilat ludahnya’ semula.

Diharapkan DS Mohd Najib tidak ‘berkelakuan’ seperti setengah pemimpin yang langsung tidak ‘berhati perut’ dan hilang perasaan kemanusiaan mereka terhadap ‘musuh’ dan berkemungkinan juga menjadi ‘rakan’ dalam politik pada suatu ketika nanti. Diharapkan juga DS Mohd Najib waras dan rasional dalam menangani isu berkaitan pengampunan Saudara Anwar Ibrahim ini.

Rakyat Malaysia rata-rata mendoakan Saudara Anwar Ibrahim dapat pengampunan dari DYMM Seri Paduka Yang Dipertuan Agung. Dan tentunya dengan campurtangan dan belas ikhsan YAB Perdana Menteri juga.

abuhassanadam

27 Februari 2015

1 comment:

  1. Ketua Pemuda gerakan itu memang telah beberapa kali menunjukkan keceluparan mulutnya terhadap anwar. Satu manusia yang berperangai huduh sehuduh wajahnya yang iras-iras tikus di bahagian mulutnya.

    ReplyDelete