Tuesday, February 17, 2015

KE MANALAH TEMPAT HENDAK MENGADU?

Ketika masih kanak-kanak aku masih teringatkan suasana di kampung yang aman damai. Tahun 1950an. Masih zaman pemerintahan British. Zaman penjajahan. Tetapi aku tidak pun merasakan bahawa zaman itu sebagai zaman penjajahan. Tidak pun merasakan kesusahannya berada di bawah penjajahan British walaupun sentiasa diselubungi kemiskinan.

Suatu perkara yang aku masih ingat dan masih mengimpikan suasana sedemikian ‘datang kembali’ ialah suasana tenang dan harmoni di kampung. Jarang sangat berlaku pergaduhan di kampung aku yang boleh membawa kepada pertumpahan darah. Tidak pernah berlaku pergaduhan seperti itu. Jikalau ada pun, hanya merupakan pergaduhan kecil yanhg melibatkan isu-isu kecil.

Pendek kata setiap penduduk kampung merasa selesa dan sentiasa merasa selamat tinggal di desa yang aman damai itu. Apa tidaknya. Semangat kejiranan dan bergotong royong sentiasa diamalkan sehinggakan boleh dikatakan setiap penduduk di kampung aku menikmati suasana kehidupan yang hampir sama. Tidak ada yang terlalu kaya dan tidak pula ada yang terlalu miskin

Kami tidak mengharapkan pertolongan dan bantuan orang lain, apatah lagi pertolongan dari kerajaan. Penjajah British pada ketika itu tidak menghulurkan sebarang pertolongan kepada penduduk kerana yang dipentingkan oleh mereka tentulah ‘pertolongan’ yang boleh mendatangkan keuntungan kepada mereka. Tetapi kini kerajaan sentiasa menghulurkan bantuan kepada penduduk kampung tetapi ada pula kedengaran tentang amalan pilih kasih yang diamalkan oleh pihak yang memberikan pertolongan. Terdengar juga khabar yang mengatakan sebarang bantuan hanya diberikan kepada penyokong kerajaan semata-mata. Mungkin tak betul berita berkenaan. Mungkin juga betul….

Selepas mencapai kemerdekaan kehidupan di kampung aku masih menyeronokan. Ikatan kekeluargaan masih terus diamalkan. Walaupun sudah mencapai kemerdekaan dan sudah ada pilihan raya, namun wakil rakyat yang kami pilih jarang sekali datang ke kampung. Malah hampir tidak pernah menjenguk langsung kawasan yang diwakilinya. Hendak berjumpa dengan beliau pun adalah seperti berjumpa dengan Sultan atau pembesar lain. Payah benar. Keadaa kini pun begitu juga, kata orang kampung aku. Terlalu sukar untuk berjumpa dengan wakil rakyat kecualilah apabila menghampiri suasana pilihan raya.

Orang kampung aku sememangnya tidak mengharapkan pertolongan dan bantuan dari sesiapa pun. Seingat aku arwah bapak tidak pernah pun menyuarakan hasratnya untuk memohon bantuan dari sesiapa walau dalam keadaan keperitan kehidupan yang dalaminya. Dan begitu juga dengan orang kampung aku yang lain. Kebanyakannya akan menempuh hidup dengan cara yang tersendiri tanpa meminta bantuan dari orang lain.

Namun begitu sifat tolong menolong dan bantu membantu adalah amalan penduduk kampung aku dan mungkin kampung lain juga begitu. Mereka tidak akan membiarkan sesebuah keluarga itu menderita. Seboleh-bolehnya mereka akan membantu. Aku masih teringat bagaimana arwah bapak aku dan juga jiran-jiran yang berhampiran membantu sebuah keluarga yang secara tiba-tiba kehilangan kedua ibu bapa akibat kemalangan jalan raya. Orang kampung  membantu dan terus membantu sehinggalah keluarga berkenaan boleh berdiri di atas kaki sendiri.

Itulah kehebatan orang kampung aku yang pernah aku lihat dengan ‘mata kepala’ aku sendiri. Mungkin mereka telah melaporkan kepada pihak berwajib pada ketika itu (di bawah pemerintahan kerajaan Malaysia) namun tidak ada sebarang bantuan yang sampai. Tidak ada bantuan dari pihak kerajaan. Orang kampung berbangga dengan keadaan demikian kerana mereka sendiri mampu menguruskan rakan-rakan yang ditimpa kemalangan.

Suasana di kampung kini sudah agak berbah apatah lagi suasana yang wujud di negara kita. Kadang-kadang aku terfikir pada siapalah lagi hendak mengadu sekiranya menghadapi sesuatu keadaan yang menyusahkan. Kehidupan di Malaysia kini semacam sudah seperti peribahasa Melayu, ‘ seperti enau dalam belukar, masing-masing mahu melepaskan pucuk masing-masing.

Sudah tidak wujud lagi suasana sepertimana di kamung dulu dimana kehidupannya, ‘seperti aur dengan tebing, ringan sama dijinjing dan berat sama dipikul’

Melalui media arus perdana seringkali kita mendengar yang kerajaan memberikan pertolongan tetapi apa yang aku dengar dari orang kampung ( bukan dari kampung aku saja) segala bantuan dan pertolonga hanya khusus untuk orang tertentu.

Tidak pula dijelaskan golongan mana yang bertuah itu……


abuhassanadam
17 Februari 2015



No comments:

Post a Comment