Monday, April 6, 2015

HUSIN REPUH PEMANDU TREKTOR

Kadang-kadang aku semacam ‘bermimpi’ mengenangkan suasana kampung aku apabila penduduk mula turun ke bendang. Walaupun para petani nampak keletihan bekerja di bendang, membanting tulang namun melihatkan raut air muka mereka terpancar suasana keriangan walaupun kepanasan disebabkan teriknya matahari.

Biasanya Tok Sidang Pak Haji Mat ( Ketua Kampung) akan membuat pengumuman di masijd memberitahu penduduk kampung tentang tarikh mula turun ke bendang. Tarikh  mula ‘turun’ ke sawah. Tarikh mula menyemai padi agar dapat dilakukan serentak untuk mengelak daripada serangan musuh sekiranya tidak dilakukan dengan serentak terutama apabila padi masak nanti. Terlalu sukar untuk mengawal ‘serangan’ burung Pipit dan Tempua sekiranya tidak dilakukan ‘sederap’.

Mengenangkan suasana pagi bermulanya penduduk kampung aku mula turun ke bendang sememangnya menceriakan, terutama sekiranya kita berada di negara luar yang amat berbeza keadaannya dengan keadaan kampung. Aku teringatkan bunyi ‘kerotok’ kerbau Atuk aku ketika aku mendengar bunyi loceng ditengkuk lembu di lereng Gunung Alps ketika keretapi yang aku naiki ‘memanjat’ banjaran Gunung Alps di Switzerland. Bukanya salji yang memutih yang aku perhatikan tetapi fikiranku melayang mengenangkan suasana sawah padi di kampung aku ketika Pak Ajid turun ke sawah bersama Wan Timah.

Terbayang juga dimata aku Cik Kontak menggunakan tenggala yang ‘dipandu’ oleh kerbau jantannya bertemankan Kak Semah yang berada di perbatasan bersedia dengan kopi dan rebus pisangnya. Disebelah sana pula kelihatan Abang Zaidun sedang menenggala bendangnya. Pak Mat Salleh juga tidak ketinggalan turun ke sawah bersama dengan Kak Teh isterinya. Bersempadan dengan bendang Pak Mat Sallehlah bendang yang diusahakan oleh arwah bapak aku bersama arwah emak yang sentiasa berada disamping untuk memberikan sebarang bantuan yang diperlukan.

Pendek kata pagi itu merupakan satu pesta yang tidak dapat dinikmati oleh orang-orang bandar dan ‘pesta’ sebegini hanya terhad kepada orang yang pernah tinggal di kampung. Tidak dapat aku nikmati suasana tenang yang sebegini walaupun di pantai Kuta di Bali ataupun di pantai Wakiki di Hawaii. Tidak terdapat suasana ketenangan yang sebegitu sepertimana yang aku nikmati ketika memerhatikan lentuk liuk kerbau menarik tenggala membajak sawah di terik mata hari pagi yang menyegarkan.

Malangnya suasana sebegini sudah tidak dapat dinikmati lagi.

‘Saat’ permulaan kerbau hilang ‘jawatan’ ialah apabila trektor mula ‘masuk’ kampung. Seingat aku trektor mula digunakan untuk membajak sawah di kampung aku ia itu pada tahun 1953. Dan dapat aku bayangkan ‘excitement’ yang terpancar diwajah penduduk kampung aku apabila trektor mula masuk kampung. Kedatangannya betul-betul menceriakan dan menggemparkan kampung aku.

Sawah Cik Kontaklah yang mula-mula sekali menggunakan trektor untuk membajak sawahnya. Dan seolah-olah bermulalah pada hari itu kerbau jantannya ‘menangis’ disebabkan ‘kehilangan jawatan’ tenaganya tidak perlu digunakan lagi. Dan berkemungkinan juga ‘bergembira’ kerana dapat ‘berehat dan makan tanggung’. Dan aku masih ingat lagi Pak Husin Repuh merupakan ‘driver’ trektor pertama di kampung aku. Dan Pak Husin bukan orang kampung aku tetapi datangnya dari kampung Repuh yang juga tidak jauh dari kampung aku. Dan bayaran yang dikenakan untuk membajak sawah menggunakan trektor itu adalah RM 8.00 bagi satu jam.

‘Kehadiran’ trektor berkenaan di kampung aku pada ketika itu mungkin sama  keadaannya dengan kehadiran ‘Lamborgini’ di kampung aku kini. Maksud aku ‘sambutan’ yang diberikan oleh penduduk kampung terhadap ‘kehadiran’ trektor berkenaan adalah luar biasa. Oleh kerana kurangnya ‘hiburan’ di kampung aku maka ‘menonton’ trektor membajak sawah merupakan satu bentuk hiburan yang popular di kampung aku, tatkala trektor mula masuk kampung.

Aku masih ingat bagaimana penduduk kampung aku berduyun-duyun berkumpul di bendang Cik Kontak untuk memerhatikan trektor membajak sawah yang dipandu oleh Pak Husin Repuh. Tentulah agak menghairankan bagi anak-anak zaman ini tentang gelagat dan perilaku penduduk kampung aku pada zaman itu yang sanggup berjam-jam duduk di atas batas memerhatikan dengan penuh minat trektor ‘bekerja’.

Bukan saja kanak-kanak seperti aku yang duduk ‘melepak’ di atas batas tempat Pak Husin membawa trektor, tetapi hampir seluruh kampung berkunjuk ke bendang Cik Kontak memerhatikan trektor membajak sawah. Mereka akan berada di situ bermula dari pagi dan kadang-kadang sampai ke petang. Hanya memerhatikan trektor membajak sawah….

Pelik bunyinya, tetapi benar-benar berlaku….

abuhassanadam
6 April 2015







No comments:

Post a Comment