Tuesday, June 23, 2015

8 +3…CUKUP

            Sebenarnya kebanyakan kanak-kanak yang pergi menunaikan solat terawih di surau Ekor Dusun bukanlah untuk mendapatkan pahala tetapi sebenarnya hanya untuk menikmati juadah kuih-muih selepas solat terawih. Ini termasuklah aku juga. Disamping untuk menikmati juadah kuih muih, boleh juga dijadikan alasan yang cukup kuat untuk keluar dari rumah. Opah mesti tidak melarang sekiranya alasannya untuk pergi solat terawih di surau.

            Biasanya kami memulakan solat terawih setelah Imam Encik Kontak atau Pak Din sudah ‘separuh jalan’. Maknanya sudah selesai lapan rakaat. Sebelum itu kami ‘ronda’ bersama-sama rakan-rakan lain, Ani (arwah), Ngah (arwah), Basir, Toha, Mat Gedi dan lain-lain. Sengaja berbuat demikian kerana untuk mengelakkan keadaan yang terlalu lama berada di surau. Jemu. ‘Boring’ kata anak-anak sekarang. Yang kami penting pada ketika itu ialah jamuan ‘moreh’. Itu yang penting.

            Kami terpaksa menunggu sampai selesai 21 rakaat dan diikuti dengan bacaan ‘ya latiffff…..” diikuti oleh tahlil pula…diikuti oleh doa Encik Kontak yang panjang pulak…..Boring betul……Lepas itu baru boleh makan kuih, setelah perut ‘bernyanyi’ dan ‘berlagu’.

            Tidak ramai anak muda yang bersolat terawih di surau Ekor Dusun. Dan hampir tidak seorang pun kanak-kanak yang sebaya dengan aku yang mengikuti solat terwaih dari awal hingga akhir. Salah satu sebab yang terjadi demikian adalah disebabkan solat terawih yang terlalu panjang. 21 Rakaat sedangkan boleh disingkatkan kepada lapan rakaat sahaja dan dicampur dengan sembahayang witir tiga rakaat. Jadi sebelas. Cukup. Dengan berbuat begitu mungkin ramai anak muda dan kanak-kanak yang mahu menyempurnakan sembahayang terawihnya. Itulah pandangan ‘sebulat surara’ kanak-kanak di kariah Ekor Dusun ketika itu.

            Dan apbila aku dilantik sebagai wakil orang muda menganggotai Jawatankuasa Masjid Kampung Keroh Hilir ( apabila aku sudah layak digelar sebagai orang muda) ramai yang minta aku menyuarakan pada Pak Ngah Hussein (Pengerusi) dan Pak Haji Osman ( Imam) supaya solat terawih dikurangkan kepada lapan rakaat sahaja dan ditambah solat Witir tiga rakaat lagi. Mungkin dengan berbuat demikian akan ramai lagi anak muda ‘memeriahkan’ masjid.

            Aku rasa cadangan mereka tu patut dibawa kepada pengetahuan pihak Jawatankuasa Masjid terutamanya Pak Ngah Hussein yang juga merupakan Imam solat terawih. Tetapi aku ‘takut’ untuk mengemukakan cadangan orang muda ini kepada Pak Ngah Hussein. Nanti apa kata Pak Ngah Hussein pulak. Dan mungkin Pak Ngah Hussein berbincang pula dengan bapak aku ( Bendahari masjid). Nanti apa kata bapak pula. Disebabkan banyak sangat ‘persoalan’ yang perlu aku fikirkan, akhirnya cadangan dan ‘rintihan’ anak muda itu tidak aku panjangkan. Maknanya aku boleh dianggap tidak ‘bertanggungjawab’ dalam hal ini. Namun hasrat anak muda kampung aku ini aku pendam dalam perasaan sehinggalah ‘meletup’ apabila aku diberi peluang mengetuai Jabatan Penuntut Malaysia (Malaysian Students Department –MSD) di London pada tahun 1995.

            Antara langkah aku untuk menarik lebih ramai pelajar (disekitar kota London) sembahayang terawih di Malaysia Hall ialah dengan merealisasikan hasrat ‘anak muda’ Kampung Keroh Hilir dua puluh tahun sebelumnya. Oleh kerana aku ‘berkuasa’ dan segala keputusan yang aku buat diikuti, maka aku telah menetapkan solat terawih di Malaysia Hall hanya 8+3. Cukup. Lapan rakaat campur tiga rakaat solat witir. Lagi pun aku memikirkan bahawa sekiranya terlalu banyak masa untuk digunakan solat terawih, maka tentulah menganggu juga pelajaran pelajar yang sepatutnya belajar dan mentelaah. Lantas aku tetapkan 8+3…cukup.

Dan satu lagi tarikan yang aku lakukan ialah dengan mengadakan jamuan ‘moreh’ selepas solat terawih dengan kerjasama pengusaha kantin Malaysia Hall ketika itu – Azhar (‘ad) dan Ani (isteri Azhar). Jamuan Moreh yang merupakan hidangan Nasi Briyani dapat diadakan terus menerus sepanjang satu bulan dengan sumbangan yang mencurah-curah dari para dermawan Malaysia. Dengan adanya jamuan sedemikian telah dapat menjimatkan perbelanjaan makan para pelajar yang datang untuk solat terwaih di Malaysia Hall. Lantas ‘melimpah ruah’ lah tempat solat di Malaysia Hall itu sehinggakan pernah mencecah sehingga 300 orang jemaah pada satu-satu malam.

            Kegiatan sedemikian dapat aku lakukan sehingga tahun 1998 dan berkemungkinan kegiatan sedemikian berterusan dan diteruskan oleh pihak yang bertanggungjawab seterusnya untuk menjaga hal ehwal pelajar di UK dan Eire sehingga kini.

            Dan kalau boleh biarlah ditetapkan 8+3 sahaja. Orang muda tak suka lama-lama berada di surau. Taklah semuanya begitu…..

abuhassanadam

23 Jun 2015

No comments:

Post a Comment