Tuesday, June 9, 2015

“ DUIT IMDB PI MANA?”

            Apabila memperkatakan mengenai IMDB, aku merasakan ramai rakyat Malaysia berada dalam keadaan seperti aku. Hanya tahu menyebut IMDB tetapi tak tahu apa dia ‘biji buahnya’. Apabila satu pihak kata duit IMDB hilang aku ‘angguk’. Kemudian ada pula pihak yang mengatakan bahawa duit IMDB itu tak hilang, aku ‘angguk’ juga. Inilah ‘ragam’nya jikalau ‘tak bersekolah’. Ataupun ke sekolah pergi tapi ‘tidur’ ketika guru mengajar.

            Aku juga merasakan bahawa ramai ahli Parlimen serupa aku juga,  tak faham secara mendalam mengenai IMDB. Dan mungkin mereka pura-pura faham tetapi sebenarnya tak faham, sebab berkemungkinan mereka lebih banyak memikirkan projek dan keuntungan yang boleh diperolehi dari sesuatu projek. Mungkin. Begitu juga dengan para Menteri kabinet kita. Ada yang betul-betul tahu tetapi pura-pura tak tahu (agaknya ler). Ada yang sememangnya betul-betul tak tahu (tidaklah bodoh sangat) tetapi malu untuk bertanya kerana sudah bertaraf Menteri.

            Olehkerana aku tak begitu tahu dan faham tentang perjalanan IMDB, maka aku mengharapkan ‘pertolongan’ daripada orang yang lebih tahu untuk menjelaskan mengenai IMDB. Dengan sebab itulah aku selalu ‘merujuk’ kepada YB Rafizi Ramli, YB Tony Pua. Dan untuk lebih faham lagi mengenai sesuatu isu dirujuklah penjelasan Tun Mahathir kerana penjelasan beliau macam penjelasan ‘orang kampung’. Senang faham. Aku baca juga penjelasan pihak kerajaan, dari Menteri Kewangan 11 misalnya menyebabkan aku semakin tak faham. Arul Kanda juga memberikan penjelasan. Lagi aku tak faham. Nasib baik ada ‘anak-anak’ seperti Rafizi dan Tony Pua yang sentiasa mempersoalkan sesuatu isu demi kepentingan negara.

            Yang agak menghairankan aku juga ialah tentang sikap pihak berkuasa kita yang senyap sesenyapnya. Tun Mahathir ada mempersoalkan hal sebegini. “ The money belongs to the people. It is the duty of the police, the anti-corruption agency to investigate the complaints and the reports that has been made – including by Bank Negara. But the agencies have not investigated” Betul juga kata Tun Mahathir itu. Duit IMDB adalah duit rakyat. Titik peluh rakyat. Sepatutnya pihak-pihak yang disebutkan di atas harus bergerak dan menyiasat. Bukan untuk mencari kesalahan tetapi untuk membetulkan keadaan. Takkanlah nak harapkan orang FELDA nak menyiasat perkara sedemikian. Mereka sibuk menoreh atau mengait kelapa sawit. Ataupun takkanlah nak mengharapkan petani di Kedah untuk menyiasat IMDB kerana mereka juga sibuk di bendang menanam padi atau menghalau burung yang memakan padi mereka.
            Jadi tentulah rakyat mengharapkan badan-badan kerajaan tertentu untuk menyiasat akan hal ini kerana para pegawai tersebut dibayar gaji hasil titik peluh rakyat juga. Dan gaji yang diterima mereka pada setiap bulan jauh lebih banyak daripada pendapatan peneroka FELDA ataupun para petani di Utara Semenanjung. Kalau semua orang ‘pukul tak tahu’, maka apa pula nak jadi kepada negara kita ini? Tanya Polis, polis  diam. Tanya Badan pencegah Rasuah (MACC) diam juga…..Tanya Bank Negara juga membisu….
            Apabila ditanya Menteri pula atau wakil rakyat, jawapan  mereka ialah bahawa mereka menyokong Perdana Menteri. Tanya lagi mengenai IMDB. Mereka jawab yang mereka menyokong Perdana Menteri. Cuma yang aku nampak yang bersungguh berusaha untuk menyelamatkan wang IMDB sehingga kini ialah Tun Mahathir. Beliau yang selalu bertanya, ‘wang IMDB pi mana?” Dan ada pula yang menganggap yang beliau ‘suka buat kacau’. Yang bab itu aku tak tahu tetapi setakat ini beliau bersungguh-sungguh mempersoalkan isu yang berkaitan dengan IMDB.
            Tun Mahathir dalam tulisannya yang terbaru bertarik 9 Jun 2015 (hari ini)  ada menyatakan sesuatu mengenai wang Tabung Haji. Katanya, ‘Why does 1MDB pay only 60 – 90 Ringgit for Government land which it now wants to sell at 2000 – 4000 Ringgit psf? And now the land bought by Tabung Haji has been sold to some Indonesians at a loss. The loss will be borne by the pilgrims” Jadi maknanya tanah yang dibeli oleh Tabung Haji daripada IMDB baru-baru ini telah dijual kepada seorang pembeli mengikut kata Pengerusi Tabung Haji. Katanya, Tabung Haji akan mendapat untung bermilion ringgit hasil dari penjualan berkenaan. Rupa-rupanya rugi juga mengikut kata Tun Mahathir.
            Dan yang menanggung kerugian tentulah penyimpan seperti aku dan para peneroka FELDA dan pesawah padi di kampung  yang kehidupan mereka seperti ayam, kais  pagi makan pagi dan kais petang makan petang….
            Ke manalah agaknya kami nak mengadu……..

abuhassanadam

9 Jun 2015

No comments:

Post a Comment