Friday, June 19, 2015

RAMADHAN DI E.T.S.

            Kebetulan pula kursus yang perlu aku hadir di Educational Testing Service (ETS) di Princeton New Jersey pada musim Summer tahun 1979 jatuh pada bulan Ramdhan. Pertama kali aku berada di luar negara dan pertama kali jugalah aku akan berpuasa di negara yang mengalami empat musim. Tidak pula aku diberitahu bahawa musim panas siangnya amat panjang sedangkan malamnya pendek. Oleh itu terpaksalah aku menahan lapar dalam waktu yang panjang sebelum berbuka puasa.

            Ini merupakan pengalaman baru bagi aku dan Rick Halil, rakan sebilik aku ketika di ETS. Rick memanglah rakan sepejabat dan kami dihantar ke ETS untuk memperdalami lagi ilmu yang berkaitan dengan ‘testing and measurement’ yang berkaitan dengan hal bersangkut paut dengan peperiksaan awam. Lebih kurang sebulan. Disebabkan kami bertugas di Lembaga Peperiksaan Malaysia, maka seharusnya kami memperdalami kepakaran berkenaan dan di ETS lah merupakan tempat yang paling sesuai.

            Banyak sangat ‘rahsia’ yang tersimpan antara aku dan Rick Halil. Dan pernah juga aku kisahkan sebelum ini bagaimana kami menempuh pengalaman pertama kali kami berada di kota London sekembali dari New York dan singgah sebentar di London. Dan telah aku ceritakan bagaimana, disebabkan ‘kejakunan’ kami berada dalam bilik rumah tumpangan telah meriuh-rendahkan seluruh rumah tumpangan berkenaan.  Puncanya adalah disebabkan ‘heater’ yang menyala ekoran daripada jari-jari Rick yang ‘gatal’ memetik ‘di sana dan disini’ yang akhirnya terpetik switch ‘heater’ di bilik yang kami tumpangi itu.

            Aku dan Rick bersedia juga dengan lauk-pauk untuk menghadapi bulan Ramadhan di negara orang. Kami tahu juga bahawa kami akan menghadapi ’kesukaran’ di sana. Kami sedar bahawa bukan ada ‘Pasar Ramadhan’ untuk kami membeli juadah berbuka puasa dan kami tahu juga bukan ada dijual Ayam Percik ataupun Rendang Tuk Perak atau Serunding Daging di negara berkenaan. Atau bukan ada dijual kuih muih seperti kuih ‘Anak Dara Dua Sebilik’ atau ‘Badak Berendam’ atau ‘Puteri Mandi’ seperti yang biasa di jual di Lembah di Kuala Kangsar berhampiran dengan Sungai Perak.

            Ketika melalui pemeriksaan kastam di John F. Kennedy Airport di New York, perasaan aku sentiasa berdebar disebabkan terdapat ‘Serunding Daging’ dalam beg aku. Aku difahamkan bahawa barangan yang berkaitan dengan ‘daging’ merupakan barang larangan masuk ke Amerika Syarikat ( pada ketika itu).

            Beg Rick dibuka dan mulalah pihak kastam di situ membelek-belek mencari barangan larangan. Aku tahu dalam sebuah tin ‘Milo’ dalam beg Rick terisi Serunding Daging yang dibekalkan oleh ibunya. Si Kastam terus ‘menerkam’ pada tin ‘Milo’ berkenaan dan meminta Rick membuka tin berkenaan. Lantas kastam berkenaan bertanya Rick tentang apakah yang terdapat dalam tin berkenaan. Tergagap-gagap Rick menjelaskan secara jujur dan ‘ikhlas’. Apabila si Kastam mendengar sahaja perkataan ‘meat’, terus dia mengambil tin berkenaan dan membalingkan dalam tong sampah yang tersedia. Rick hanya melihat dengan ‘linangan air mata’.

            Tentulah aku semakin bimbang mengenangkan ‘nasib’ yang akan menimpa diriku selepas ‘malapetaka’ yang menimpa Rick. Aku disuruh membuka beg aku. Apabila terbuka sahaja beg aku, dengan tidak disangka-sangka seluruh beg aku dikotori oleh serunding yang ‘meletup’ akibat dari kebocoran plastik yang digunakan oleh isteri aku untuk membungkus serunding berkenaan. Apabila melihat keadaan sedemikian, si kastam langsung tidak mahu menyentuh beg aku dan lantas menyuruh aku beredar dengan segera dari situ. ‘Terselamat’ serunding aku. Itulah yang dikatakan hikmah terselindung. Walaupun peristiwa itu menjadi bahan ketawa untuk beberapa bulan, namun kesedihan tetap ada kerana Rick tidak dapat menikmati Serunding Daging yang dibekalkan oleh emaknya.

            Oleh itu sepanjang bulan Ramadhan di ETS, Rick menumpang ‘ration’ yang dibekalkan oleh isteri ku. Agak bernasib baik kerana bungkusan plastik yang berisi Serunding Daging itu pecah bertaburan. Hanya dapat ‘bertahan’ untuk beberapa hari sahaja. Selepas itu kami terpaksalah bergantung kepada makanan-makanan ‘orang Amerikan’ yang halal yang terdapat disekeling bandar Prinston.

            Memang terasa benar ‘siksanya’ berpuasa di tempat yang sedemikian. Ada terdapat penduduk yang tinggal di Princeton New Jersey itu yang langsung tidak tahu tentang budaya berpuasa yang diamalkan oleh orang Islam. Dan hampir tidak bertemu dengan orang Islam di kawasan itu. Dan tidak pula kami berjumpa walaupun dengan sebuah masjid di situ untuk kami sama-sama menunaikan solat terawih.

            Dalam keadaan sedemikian aku dapat melengkapkan puasa aku selama berada di Princeton. Begitu juga Rick Halil. Syukur….

abuhassanadam

19 Jun 2015

No comments:

Post a Comment