Thursday, March 17, 2022

 MENCARI PENGGANTI ANWAR

Tentulah aku terpanggil untuk menyatakann sesuatu apabila muncul isu kontroversil berkaitan denga Anwar Ibrahim.Ada juga yang memperoalkan mengapa Saudara Anwar masih tidak mahu melepaskan jawatan sebagai Presiden PKR sedangkan sudah ada petunjuk yang menunjukkan bahawa seolah-olah Saudara Anwar sudah tidak begitu relevan untuk memimpin Parti Keadilan Rakyat.

Betulkah begitu?. Betulkah Saudara Anwar sudah tidak begitu relevan lagi dalam arena politik tanah air.

Jikalau begitu anggapan majoriti rakyat Malayasia,khususnya dari ahli PKR sendiri, maka sudah sampai masanya Saudara Anwar mengundurkan diri. Soalnya siapakah yang akan jadi penggantinya.

Aku berkesempatan bertemu dan berbincang dengan beberapa orang anak muda yang rata-rata berumur 20 dan 30 tahun.Aku tanyakan apa yang mereka tahu dan faham mengenai Saudara Anwar Ibrahim. Hampir keseluruhannya menyatakan yang Saudara Anwar dipenjarakan kerana kesalahan dan diputusakn oleh mahkamah.Hanya satu atau dua orang yang mahu berbincang mengenai mengapa beliau dipenjarakan dan melahirkan rasa kecewa mereka terhadap tindakan yang dikenakan ke atas beliau. (Dan secara kebetulan apabila disiasat latar belakang anak muda berkenaan, beliau adalah anak kepada seorang guru dan secara kebetulan bapanya adalah ‘Otai’ Reformasi.

Aku amat terkejut juga apabila diberitahu bahawa pengaruh Saudara Anwar agak menurun dan tidak sepertimana pada zaman-zaman keagungan beliau. Jawapan yang diberikan amat ‘membuka mata’. Ramai anak muda kini tidak mengenali Anwar Ibrahim sebagaimana anak muda yang seangkatan dengan beliau samada ketika bersekolah atau ketika berada di University ataupun ketika terlibat dalam persaatuan dan politik. Pandangan mereka terhadap Anwar Ibrahim amat berbeza dengan ‘orang muda’ ( tahun 70an, 80an, 90an). Dan tentunya mereka juga telah dipengaruhi oleh pandangan nagatif terhadap beaiu disebabkan oleh pengaruhfahaman politik.

Terus terang aku katakana yang aku masih mencari anak siapa yang boleh menggantikan peranan yang telah dimainkan oleh Anwar Ibarhim. Masih tidak Nampak ‘tokoh anak muda’ yang dilantik sebagai Pengerusi Penasihat Belia Bangsa-Bangsa Bersatu sebagaimana yang pernah disandang oleh Anwar Ibrahim. Tidak Nampak ketokohan anak muda kini yang sanggup menjadi ahli forum ( melibatkan dua orang tokoh Saudara Lee Kuan Yew dan Dr. Mahahthir Mohammed), menyatakan pandangan beliau sebagai seorang mahasiswa.

Begitu ramai anak muda di Malaysia yang tidak mengetahui sejarah hidup dan perjuangan Saudara Anwar Ibrahim ketika dibangku sekolah (Malay College Kuala Kangsar) ataupun ketika di University Malaya (Presiden Persatuan Bahasa Melayu University Malaya dan Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Islam Malaysia. Banyak lagi persatuan yang diceburi sebelum melibatkan diri dalam politik.

Dalam diam-diam aku masih mencari ‘pengganti’ Saudara Anwar. Melalui pengamatan aku belum ada lagi tokoh anak muda yang boleh menggantikan peranan yang telah dimainkan oleh Saudara Anwar. Ketika menjawat jawatan Pegawai Khas kepada Menteri Pendidikan ( DS Abdullah Badawi dan Saudara Anwar Ibrahim (akhir 1980an dan awal 1990an) walaupun tugas aku bukan mencari pengganti Anwar Ibrahim, namun aku masih mencari-cari siapakah anak muda yang layak mengambil tempat Anwar Ibrahim.

Tidak ada! Malang sekali.

Tahun 1995, aku ditugaskan sebagai Pengarah Jabatan Penuntut Malysia di United Kingdom dan Eire. Peluang terbuka luas untuk mencari ‘pengganti’ Anwar Ibrahim. Takkan lah daripada 35,000 pelajar Malaysia tidak akan terjumpa seorang tokoh anak muda untuk mengambil tempat Anwar Ibrahim. Mesti jumpa. Hanya menunggu lambat dan cepat sahaja.

Dalam satu majlis yang dihadiri oleh YTM Sultan Azlam Shah ( Sultan Perak – Sultan negeri teman tu), di Hotel Dochester, London seorang anak muda telah memperkenalkan dirinya mengatakan yang beliau adalah penuntut di Cambridge. Dan beliaulah yang bersungguh-sungguh benar menjemput aku agar hadir pada majlis yang dia juga berperanan besar di situ ( sedangkan aku baru saja menjejakkan kaki di bumi mat salleh). Ini keadaan luar biasa. Hebat ‘budak’ ini kata hati kecil ku. ADLAN BENAN BIN OMAR Namanya.

Bermula dari situlah hubungan aku dan Adlan Benan amat rapat. Dan setelah aku siasat dan selidiki memang dia amat tepat menggantikan peranan yang dimainkan oleh Anwar Ibrahim.Pernah satu hari beliau menyatakan pada aku yang dia akan akan menyanggah pendapat dan pandangan DS Anwar Ibrahim yang pada ketika itu sebagai Menteri Pendidikan. 

“Pak Abu tak apa ke?’ Dia minta kepastian pada aku ia itu tentang hasratnya untuk berbeza pendapat dengan Saudara Anwar Ibrahim.

“Takda masalah’ jawab ku. Pada keesokan harinya beliau telah menghantar sebeban kertas disamping hujjah yang begitu padat untuk aku sampaikan kepada Saudara Anwar Ibrahim. 

Bermula saat itulah rapatnya perhubungan antara Saudara Anwar Ibrahim dengan Adlan Benan.Dan ketika dalam satu majlis di Malaysia Hall London, aku serahkan tugas mengendalikan majlis berkenaan kepada Adlan Benan dan rakan-rakannya dari UKEC (United Kingodm Excutive Council).

1997 (jikalau tak silap) Adlan Benan dah tamat pengajian di Cambridge dan akan pulang ke Malaysia. Tentulah berlaku perubahan dari segi pentadbiran dalam UKEC. Aku bimbang persatuan yang ditubuhkan itu gagl berfungsi sepenuhnya.

“Siapa ganti kamu Lan?’ Tanya ku pada suatu hari.

“RAFIZI RAMLI” katanya ringkas.


(akan ku sambung coretan ini walaupun menyayat hati siapa yang membacanya)


Abuhassanadam

17 Mac 2022


No comments:

Post a Comment