Friday, July 4, 2014

BERSAHUR DI ULU MENGKUANG

Aku ditempatkan di kampung Ulu Mengkuang. Sekolah Kebangsaan Ulu Mengkuang, Selama, Perak. Penempatan pertama aku sebagai seorang guru selepas tamat menerima latihan di maktab perguruan. DTC Taiping Perak. Tahun 1965.

Ulu Mengkuang adalah sebuah kawasan pendalaman. Desa pingitan ketika itu. Awal tahun 1960an. Kini Ulu Mengkuang sudah banyak berubah. Kali terakhir aku melawati Ulu Mengkuang pada tahun 2012. Sememangnya sudah banyak berubah. Sudah terbina sebatang jalan raya yang boleh terus ke Ijok, sebuah pekan kecil berhampiran dengan Batu Kurau, Perak.

Sebelum aku sampai ke kampung ini, aku tidak pernah dengar nama Ulu Mengkuang. Belum ada Google Map untuk mencari dimana letaknya kampung Ulu Mengkuang. Apabila saja aku menerima arahan pertukaran ke Sekolah Kebangsaan Ulu Mengkuang, puas aku bertanya kawan-kawan di mana letaknya Ulu Mengkuang. Yang peliknya Pejabat Pelajaran Perak pada ketika itu tidak pula menyatakan dalam surat pertukaran itu alamat penuh sekolah berkenaan. Sepatutnya ditulis,’ Sekolah Kebangsaan, Ulu Mengkuang, Rantau Panjang, Selama, Perak’ Sekiranya begitu alamatnya, maka tahulah aku bahawa sekolah Ulu Mengkuang terletak di Selama, Perak.

Ulu Mengkuang pada ketika itu sememangnya sebuah kawasan pendalaman. Sebenarnya tidak jauh dari Taiping. Hanya 60 kilometer. Maknanya jika dilihat dari sudut tahun 2014, kita boleh sampai ke Ulu Mengkuang dalam masa 1 jam dari Taiping. Tapi pada tahun 1965, aku bersama dengan ibuku mengambil masa 3 atau 4 jam untuk sampai ke Ulu Mengkuang. Apa tidaknya.

Menaiki bas dari Taiping ke Selama, perak mengambil masa 1 jam 30 minit. Dan dari Selama ke Rantau panjang yang jauhnya hanya 5 km mungkin mengambil masa 30 minit ( kerana sentiasa ‘dihalang’ oleh binatang seperti lembu, kerbau dan kambing yang sentiasa berkeliaran di tengah jalan raya). Dari pekan kecil Rantau Panjang ke kampung Ulu Mengkuang adalah sejauh 8 km melalui jalan tanah merah dan terpaksa juga melalui batas sawah padi. Tidak ada kenderaan awam (yang sah) ke kampung Ulu Mengkuang. Yang ada hanya ‘kereta sapu’. Itu pun separuh jalan disebabkan tidak ada jalan raya yang menghubungkan ke Sekolah Kebangsaan Ulu Mengkuang.

Di Sekolah Kebangsaan Ulu Mengkuanglah tempat aku mula-mula menempa sejarah hidup ku ketika berumur 20 tahun setelah ‘graduate’ dari LCE (PMR) dan menjadi guru terlatih setelah tamat maktab perguruan. Aku bergelar ‘Cikgu”. Dan Ulu Mengkuang tidak akan dapat aku lupakan. Malah hampir semua murid-murid yang akau ajar dari tahun 1965 sehingga 1970 ( tak ramai pun. lebih kurang 150 orang ) aku ingat belaka nama mereka. Malah nama ‘glamour’ mereka pun aku ingat. “Din Botol Kicap’ misalnya.Aku meninggalkan sekolah berkenaan pada tahun 1970 untuk meneruskan perjalanan hidup ku ke University Malaya.

Tentulah banyak peristiwa  manis yang aku alami ketika berada di Ulu Mengkuang. Kisah pahit tentunya ada juga. Namun disebabkan terlalu banyak yang ‘manis’ maka yang ‘pahit ‘ itu akan hilang dengan sendirinya. Akan ku coretkan dari masa ke masa kisah-kisah manis ketika berada di kampung yang penuh nostalgia ini.

Aku sampai ke kampung Ulu Mengkuang pada  1 Januari 1965 ia itu dua hari sebelum hari persekolahan bermula. Bulan Ramadhan. Ditemani oleh arwah ibu ku. Mungkin agaknya beliau tidak ‘sampai hati’ melepaskan aku keseorangan merantau di tempat orang dalam usia yang agak muda begitu.

Aku tidak dapat melupakan peristiwa malam pertama ketika berada di Ulu Mengkuang. Aku disediakan sebuah ‘rumah guru’. ‘Rumah Guru’ yang dimaksudkan itu adalah sebuah pondok berdindingkan buluh yang dianyam (oleh orang kampung) dan beratapkan daun bertam. Lantainya juga buluh yang dianyam. Seperti ‘dangau durian’.Di situlah tempat aku bermalam bersama dengan ibuku. Dan di pondok itu jugalah aku akan tinggal selama aku bertugas di situ. Dan aku tidak tahu selama mana aku akan tinggal dalam keadaan sebegitu.

Suasana bersahur di Ulu Mengkuang meninggalkan kesan yang amat mendalam dalam benak aku sampai kini. Pastinya aku akan mengembalikan ingatan aku kepada suasana bersahur di kampung Ulu Mengkuang ketika menjelangnya bulan Ramadhan. Walaupun di mana aku berada. Suasana bersahur di Ulu Mengkuang menampakkan satu suasana yang cukup riang bagi penduduk. Walaupun dalam keadaan kegelapan menyelubungi kampung itu namun suasana riang itu tetap ada.

Setiap penghuni kampung mempastikan tidak seorang pun yang akan terlepas dari menikmati makan sahur. Pada ketika itu tentulah tidak ramai yang memiliki jam loceng untuk mengejutkan mereka dari tidur. Mungkin tidak ada langsung. Namun disebabkan kerjasama yang  begitu erat dari penduduk kampung, telah menyebabkan tidak ada seorang pun yang tidak akan terlepas dari bersahur.

Jiran-jiran akan mengejutkan antara satu sama lain. Dan pada malam itu saja aku masih ingat tidak kurang dari lima ‘panggilan’ yang aku terima untuk mengejutkan aku dan ibu dari tidur. ‘Cikgu…sahur Cikgu…’ Begitulah bunyinya panggilan mereka dengan penuh hormat. ‘Panggilan’ sedemikian akan terhenti setelah mereka melihat (agaknya) cahaya lampu pelita di pondok aku melalui lubang-lubang dinding buluh menandakan yang aku telah bangun dari tidur.

Begitulah keadaan penduduk Ulu Mengkuang pada malam-malam seterusnya pada bulan Ramadhan. Aku tidak dapat pastikan samada amalan sedemikian masih berterusan sehingga kini. Aku merasakan yang amalan sebegitu sudah tidak dapat diamalkan lagi terutama dengan berbagai pancaroba yang menghalang keadaan dan budaya sedemikian dapat diteruskan.

Itulah kisah manis yang dapat aku coretkan mengenai bersahur di Ulu Mengkuang.

abuhassanadam
4 Julai 2014





1 comment: