Monday, December 28, 2015

KAMBING SEEKOR

            Akhirnya rahsia itu terbongkar juga. Semenjak zaman berzaman arwah bapak aku menyimpan rahsia berkenaan sehinggalah setelah aku dan adik aku dikira berjaya dalam pelajaran barulah ‘pecah’ rahsia yang tersimpan buat beberapa lama. Itupun setelah aku ‘cungkil’ dan ‘cungkil’ buat beberapa ketika.

            Aku hairan bagaimana arwah bapak tidak pernah mengeluh dan merintih ketika menyekolahkan kami (aku dan adik aku), sedangkan aku sedar bahawa arwah bapak aku hanya petani biasa. Bersawah dan menoreh getah. Itulah pekerjaannya untuk menyara hidup kami sekeluarga. Memang susah!

            Tetapi seingat aku, sepanjang sejarah persekolahan kami arwah bapak tidak pernah mengeluh,menyatakan kesempitan hidup dan kesusahannya menyediakan pendidikan kepada kami. Dan kami disekolahkan di sekolah orang putih pulak. Pada ketika itu memang tidak ramai ibu bapa Melayu yang menghantar anak belajar di sekolah Inggeris. Aku belajar di Clifford School dan adik aku di Government English Girls School. Kesemuanya di Kuala Kangsar.

            Dari kampung aku tidak ramai yang belajar di sekolah Inggeris. Dan untuk pelajar perempuan hanya adik aku seorang. Dan aku kadang-kadang merenung kembali tentang ‘terkehadapan’nya pemikiran arwah bapak ketika itu yang begitu ‘berani’ mendahului zaman, menyekolahkan kami di sekolah Inggeris sedangkan pada ketika itu tindakannya yang sedemikian sudah dianggap bertentangan dengan norma-norma kehidupan di kampung kami. Takut anak-anak menjadi Kristian sekiranya disekolahkan di sekolah Inggeris!....

            Yang lebih ‘terkehadapan’ pemikiran arwah bapak aku (mengikut pandangan aku) ialah kebolehannya merahsiakan penderitaan yang dialaminya ketika memberikan pendidikan kepada anak-anak. Seingat aku tidak pernah sekalipun dalam sejarah persekolahan kami, arwah bapak tidak menunaikan tanggungjawabnya kepada aku dan adik aku dari segi perbelanjaan persekolahan. Tidak pernah satu hari pun kami ke sekolah tidak dibekalkan dengan wang saku (walaupun hanya 20 sen seorang). Tidak pernah sekalipun seingat aku yang arwah bapak gagal membayar yuran sekolah apabila diperlukan oleh sekolah. Pendek kata apa saja keperluan dan perbelanjaan yang diperlukan demi persekolahan akan ditunaikan oleh arwah bapak.

            Dalam perbualan dengan aku dan adik aku (setelah kami masing-masing berkeluarga) pada suatu hari, arwah bapak  ‘membocorkan’ rahsianya.

            “ Ada ketikanya aku tidak ada duit langsung…’ katanya memulakan penceritaannya. Kemudian dia menyambung, ‘tapi aku tidak mahu memberitahu anak-anak yang aku tidak ada duit. Kadang-kadang untuk perbelanjaan duit poket pun tidak ada…dan aku terpaksa pergi pinjam dengan Alang Brahim ( pemilik kedai runcit di kampung aku). Bila ada duit aku bayar…..aku tak mahu anak-anak susah hati bila belajar, mengenangkan bapak tidak ada duit. Aku tak mahu anak suasah hati. Tugas anak belajar. Tugas aku cari wang untuk bagi pelajaran. Bagi anak-anak menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajaran………” Bapak terus berserita.

            Tidak aku sedari air mata ini menitik setitik demi setitik mengenangkan pengorbanan arwah bapak.

            Bapak menceritakan bagaimana mereka (arwah emak dan bapak) memperolehi wang yang agak besar jumlahnya untuk membeli buku-buku teks pada setiap hujung tahun. Pada ketika itu (zaman penjajahan) tidak ada buku-buku teks percuma yang disediakan oleh kerajaan. Setiap pelajar perlu membeli buku teks dengan perbelanjaan sendiri. Untuk menyediakan wang bernilai RM 40 (untuk membeli buku teks) pada ketika itu adalah amat sukar sekali bagi petani miskin seperti arwah bapak.

            “Itu sebab aku bela (ternak) kambing…” kata bapak. ‘ Setiap hujung tahun aku jual dua ekor. Untuk belanja beli buku sekolah ’mikeme’ (kamu semua)…..harga seekor RM40. Jadi aku jual dua ekor dapat RM80. Cukup untuk beli buku sekolah untuk dua orang (aku dan adik aku)”

            Sekali lagi aku mengeluarkan sapu tangan dari kocek aku untuk menyapu air mata yang mula berair.

            Sengaja aku kisahkan cerita penderitaan petani miskin sepertimana yang dialami oleh arwah bapak aku sendiri untuk menyekolahkan anak-anak. Aku terdorong untuk mencoretkan kisah ini bersempena dengan saat dan ketika penggal persekolahan akan dibuka tidak lama lagi. Dan aku amat faham dan mengerti penderitaan yang akan dialami oleh ratusan ribu ibu bapa di negara ini untuk menyediakan buku sekolah, pakaian sekolah, perbelanjaan lain yang terpaksa ditanggung oleh ibu bapa di negara ini.

            Yang amat menyedihkan aku ialah tentang kos sara hidup yang semakin menekan dan menghimpit setiap rakyat di negara ini apatah lagi ketika penggal persekolahan akan dibuka. Pelajaran adalah paling penting dan perbelanjaan lain juga penting.

            Apakah nasib yang dialami oleh ibu bapa kini sama dengan derita yang dialami oleh arwah bapak aku dalam zaman penjajahan British dulu?....

            Mungkin…..

abuhassanadam

28 Disember 2015

No comments:

Post a Comment