Wednesday, December 30, 2015

‘JERITAN BATIN’ – ‘PENYAKIT’ YANG DIHADAPI OLEH  PEMIMPIN NEGARA KINI

            Isu IMDB masih belum selesai. Belum habis. Masih panas dibincangkan oleh rakyat. Bukan sahaja dikalangan rakyat di bandar, malah dikalangan pelajar-pelajar pusat pengajian tinggi, pelajar-pelajar sekolah menengah (rendah juga), sudah mula membincangkan isu IMDB dan wang RM2.6 billion yang tersimpan dalam akaun peribadi DS Najib Tun Abdul Razak.

            Sudah agak ‘berbuih’ mulut segelintir menteri kabinet menjelaskan bahawa wang dalam jumlah yang begitu besar itu adalah merupakan sumbangan, hadiah, derma dari seorang dermawan dari negara Arab (kononnya). Namun rakyat Malaysia tidak mahu yakin dan percaya tentang penjelasan sedemikian. Dan yang anihnya rata-rata ahli UMNO yang hadir dalam Perhimpunan Agung UMNO di PWTC baru-baru ini seolah-olah percaya bulat-bulat apa yang dijelaskan oleh pemimpn mereka.

            Keadaan sebeginilah yang boleh ‘memeningkan’ kepala siapa sahaja yang melihatkan ‘perkembangan’ ini. Majoriti rakyat Malaysia, dari semua lapisan masyarakat merasakan bahawa ada yang tidak kena mengenai IMDB sedangkan ahli UMNO ( dan mungkin juga beberapa orang pemimpin tertinggi PAS juga ) yakin dengan tindakan yang dilakukan oleh Perdana Menteri itu. Tidak pernah terdetik ‘suara’ dari mereka yang merasakan ragu-ragu dengan tindakan DS Najib mengenai isu IMDB itu.

            Punca yang menyebabkan rakyat masih berada dalam keraguan mengenai isu IMDB ini adalah berpunca daripada beberapa tindakan pihak tertentu yang menyokong tindakan DS Najib itu. Bermula daripada tindakan awal beberapa orang menteri dan timbalan menteri yang mengeluarkan kenyataan mengenai IMDB sudah mula menimbulkan keraguan dan persoalan yang ‘bersimpang sior’. Kemudian diikuti dengan beberapa tindakan drastik yang dilakukan oleh pihak kerajaan terhadap beberapa orang pegawai tinggi yang diketahui rapat hubungan dengan persoalan IMDB. Rakyat melihat tindakan sedemikian sebagai sesuatu yang tidak berapa kena. Lantas rakyat terus mempersoalkan tindakan-tindakan sedemikian.

            Kini pendedahan demi pendedahan dilakukan oleh media dan blog-blog antarabangsa mengenai IMDB. Walaupun dinafikan kesahihan berita dari sumber-sumber berkenaan, namun selagi tidak ada tindakan undang-undang terhadap media tertentu, atau blog-blog tertentu maka rakyat akan tetap berpegang kepada apa yang dikatakan oleh media berkenaan. Rakyat tentu hairan mengapa pihak kerajaan atau khususnya DS Najib sendiri tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap media-media tertentu yang terang-terang menjatuhkan imej Perdana Menteri dan nama negara Malaysia, sedangkan DS Najib terus ‘melenting’ terhadap tindakan Yang Berbahagia Tun Ling Liong Sik baru-baru ini. Rakyat pasti mempersoalkan ‘double standard’ sedemikian.

            Sebenarnya aku tidak layak langsung untuk memperkatakan isu seberat ini. Bukan aku orangnya yang boleh memperkatakannya. Cuma kali ini aku hanya mahu menyentuh dan meninjau tentang satu aspek kehidupan manusia yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dengan isu IMDB. Telah diandaikan bahawa mengikut sumber-sumber dari kalangan tertentu (mungkin tidak sah kesahihannya) bahawa Wang sejumlah RM 2.6billion yang tersimpan dalam akaun DS Najib itu bukan untuk digunakan oleh DS Najib sendiri secara peribadi. Wajg itu adalah untuk kegunaan dan kepentingan ‘perjuangan ‘ UMNO, untuk digunakan membiayai ‘perjuangan’ pemimpin UMNO. Maknanya wang sejumlah itu ‘diagih-agihkan’ kepada pemimpin UMNO demi ‘perjuangan’ UMNO membela bangsa dan negara. Begitulah agaknya. Tak tahulah aku…

            Diandaikan begitu, apakah para pemipin UMNO disetiap peringkat tidak merasa bimbang dan sedih menerima wang sedemikian walaupun dikatakan demi ‘perjuangan ‘ UMNO. Apakah para pemimpin UMNO di setiap peringkat dengan senang hati menerima wang ‘titik peluh’ rakyat yang disalahgunakan demi kepentingan parti politik UMNO (BN). Apakah tidak ada langsung hati dan perasaan dan para pemimpin UMNO untuk menyoal dan mempersoalkan ‘kesucian’ wang yang diterima oleh mereka daripada DS Najib itu.

            Apakah para pemimpin UMNO terutamanya wakil-wakil rakyat dan Ketua-ketua Bahgian / cawangan UMNO yang telah menerima ‘sumbangan’ daripada pihak-pihak tertentu boleh lelap mata mereka apabila mengenangkan wang yang mereka terima itu adalah daripada ‘titik peluh’ rakyat Malaysia yang termasuk juga para petani dan peneroka FELDA dan nelayan. Apakah tidak ‘terdenyut’ dihati para penerima ‘sumbangan’ demikian bahawa yang diajar oleh ibu bapa dan guru-guru mereka dahulu amat bertentangan dengan apa yang sedang mereka lakukan. Apakah mereka sudah lupa bahawa wang yang mereka gunakan untuk memberi ‘makan dan minum’ anak-anak mereka itu belum tentu lagi tentang kesahihan ‘halal-haramnya’.

            Mungkin juga para penerima sumbangan sedemikian sudah tidak ada lagi hati dan perasaan untuk menilai dan merenung tentang betul tidaknya tindakan mereka itu. Mungkin golongan sedemikian sudah begitu terbuai dan terlalai dengan kemewahan dan kekayaan yang melimpah ruah hasil dari ‘perjuangan’ mereka ‘memerah keringat rakyat’.

            Atau mungkin juga mereka sentiasa menangani jeritan batin yang sentiasa menjerit…….

abuhassanadam

30 Disember 2015

No comments:

Post a Comment