Saturday, November 22, 2014


RUPANYA NELSON MANDELA JUGA ‘MASUK JAWI’

Entah macam mana sedang aku membaca buku karangan Richard Stengel berjodol,’ Mandela’s Way, Fifteen  Lessons on Life,Love, and Courage’ terserampaklah aku dengan keterangan yang menceritakan bahawa Nelson Mandela juga ‘Masuk Jawi’. Menarik juga penjelasannya. Digambarkan bagaimana seorang demi seorang kanak-kanak yang sebaya dengan Mandela ketika itu, seorang demi seorang berbaris menyerahkan ‘anu’nya kepada ‘Tok Mudim’ untuk ‘disembelih’. Dan setelah ‘anu’ mereka dipotong, maka mereka akan menjerit ‘aku telah menjadi seorang lelaki’. Tidak pula dijelaskannnya peristiwa berkenaan dalam bahasa Afrika. Di kampung aku peristiwa berkenaan dinamakan ‘Masuk Jawi’.

Jangan tanya aku mengapa peristiwa berkenaan dinamakan ‘Masu Jawi’. Semenjak aku kecil dan kini dah ‘tua-merenta’ itulah namanya.Hanya kadang-kadang dipersendakan oleh kanak-kanak dengan mengatakan mengapa tidak disebut ‘Masuk Rumi’. . Hingga kini masih dipakai oleh orang kampung aku , walaupun sudah ramai yang menggunakan perkataan ‘bersunat’.

Hanya beberapa jam sahaja sebelum aku bertolak ke London baru-baru ini, aku telah mendapat panggilan telipon dari rakan lama aku. Namanya tercatat dalam telipon bimbit aku. Nama sebenarnya Mat Saad tetapi dalam telipon bimbit aku tertulis nama Mat…..Biasalah…Bagi sesiapa yang bernama Mat akan adalah panggilan-panggilan lain dihujung nama Mat. Namun untuk menghormati Arwah ibunya yang memberikan nama yang elok untuk beliau, aku tak mahu mendedahkan nama gelarannya….

“ Kene (kenal) tak suara ini” Tanya Mat setelah aku menyambut salamnya.

“Takkan lah aku tak kene (kenal)…orang kuat kampung’ jawab aku.Dan diikuti dengan deraian ketawanya.

“ 30 haribulan sebelas, kami nak buat khenduri besor (besar). Nak masuk jawi cucu aku. Ada anak orang lain juga nak numpang. Lima belas orang kesemuanya. Jangan tak balik….Tiga ekor kambing tumbang. Ada gulai nangka, gulai rebung, ikan masin, sambal tempoyak ulam petai…..’ sambungnya lagi.

Mahu rasanya aku membatalkan saja penerbangan aku ke London. Namun apakan daya. Hanya beberapa jam saja lagi aku akan bertolak. Semua persiapan sudah teratur untuk dibawa bersama ke rumah anak aku di sana.

Terlalu berat hati aku untuk menyatakan yang aku tidak dapat hadir majlis ‘Masuk Jawi’ cucunya kerana bersungguh benar nampaknya dia menjemput aku. Namun begitu aku dengan bahasa yang paling teratur (supaya tidak mengecilkan hatinya dan kawan-kawan lain yang ‘sewaktu dengan aku’ di kampung) aku menjelaskan yang aku tidak dapat hadir. Mat faham. Tetapi hati  aku ini yang amat berat tidak menghadirkan diri di khenduri berkenaan.

Khenduri ‘Masuk Jawi’ di kampung aku amat meriah. Tidak banyak bezanya dengan khenduri kahwin. Ada yang ‘menumbangkan lembu’ untuk mengadakan khenduri ‘Masuk Jawi’. Aku teringat ketika bapa mengadakan khenduri ‘masuk Jawi’ untuk aku suatu ketika dulu. Memang meriah. Seluruh orang kampung dijemputnya. Walaupun tidak menyembelih lembu, namun beberapa ekor kambing yang dibelanya sendiri ‘tumbang’ juga.

Rupanya tradisi mengadakan majlis khenduri ‘Masuk Jawi’ secara besar-besaran masih berlangsung di  kampung aku, walaupun ada juga yang telah menggunakan khidmat klinik di Padang Rengas untuk menjalankan acara bersunat. Tak ramai. Orang kampung aku masih menggunakan khidmat ‘Tok Mudim’ juga yang disifatkan oleh mereka sebagi ‘berkesan’. Aku tak tahu apa yang dimaksudkan oleh mereka sebagai ‘berkesan’!.....

Sebenarnya upacara ‘Masuk Jawi’ itu adalah kemuncak khenduri yang diadakan. Aku masih ingat bagaimana pada paginya diadakan majlis khatam quraan, menandakan yang aku telah tamat mengaji Quraan dengan Pak Haji Sulaiman. Bukan sebarang Khatam!....Aku dan Karim ( rakan aku masuk jawi) dipakaikan dengan pakaian seperti anak Arab Bedwi. Berjubah. Macam anak Arab di padang pasir. Aku dan Karim diarak dari rumah Pak Haji Sulaiman ke rumah aku. Kami dijulang. Disamping itu rakan-rakan yang mengiringi kami itu menyanyikan lagu nasyid,Meriah betul. Agaknya seluruh keluarga aku, terutamanya Opah dan Atuk aku amat bergembira melihat yang aku sudah khatam Quraan. Dah ‘Graduate’…..

Selepas Zohor, setelah semua jemputan menikmati makan tengah hari, maka bermulalah upacara ‘Masuk Jawi’. Aku dan Karim disuruh mandi di sungai. Dikuti oleh rakan-rakan sebaya dengan aku. Tujuannya supaya ‘anu’ kami menjadi kebas disebabkan kesejukan air sungai (pada ketika itu). Agak lama juga kami mandi di sungai dalam suasana yang sungguh meriah.

Dari sungai kami dijulang lagi untuk pergi ke rumah dan terus ke tempat ‘penyembeliahn’. Perasaan takut tetap ada. Luka ditangan nampak darahnya, inikan pula luka ‘di anu’ tu…..

Abuhassanadam
22 November 2014
London



            

No comments:

Post a Comment