Sunday, November 23, 2014


JAWAPAN PERSOALAN DS NAJIB : SERAHKAN KEPADA GOLONGAN MUDA PROGRESIF

Sepatutnya sudah lama DS Najib mempersoalkan persoalan ini tentang dimana silapnya kepimpinan beliau yang menyebabkan keadaan terjadi demikian. Sekiranya persolan ini ditangani lebih awal maka tentulah tidak terjadi ‘tsunami’ seperti yang berlaku pada tahun 2008 dan 2013 dimana BN kehilangan 2/3 majoriti di parlimen. Mungkin sudah disedari oleh kepimpinan pada ketika itu tentang ‘barah’ yang sudah menjalar, namun disebabkan oleh sikap ‘selesa’ yang diamalkan oleh kepimpinan di semua peringkat menyebabkan hal sedemikian tidak ditanngani dengan berkesan.

Tepat apa yang dikatakan oleh DS Najib itu di majlis perasmian konvensyen UMNO Wilayah Persekutuan pada 23 November 2014 itu. Tepat sekali apabila beliau mempersoalkan, ‘ where we have gone wrong?” Di mana silapnya. Adakah disebabkan oleh parti UMNO terlalu sibuk untuk menangani masalah dalaman parti sehingga tidak ada masa untuk berkhidmat kepada masyarakat yang memungkinkan hilangnya sokongan kepada UMNO atau pun mungkinkah disebabkan parti ini hanya mementingkan kroni semata-mata dan mengabaikan anggota masyarakat lain.

Kenyataan DS Najib itu selari dengan apa yang disuarakan oleh Timbalanya apabila beliau menyuarakan yang UMNO kena berani melakukan perubahan. Mungkin begitu agaknya nada dan bunyinya ‘seruan’ TS Muhyiddin Yassin selaku Timbalan Presiden UMNO kepada perwakilan UMNO yang akan menghadiri Perhimpunan Agung UMNO tidak lama lagi sebagaimana dinyatakan olehnya melalui artikel dalam Malaysian Insider berjodol,’ Change or be changed, Muhyiddin warns UMNO’ bertarikh 22 November 2014.

 “I am saying that we have reached a rather critical stage, if no change or renewal appears to be happening, the concern is that we will lose…. the signs are clear in front of us.….never forget that Umno’s rise and growth was to champion bangsa, agama, negara …..that has never changed…..our methods can be a little different but the message is the same.” Petikan dari Malaysian Insdier bertarikh 22 November 2014.

Apakah baru kini kepimpinan menyedari bahawa UMNO sudah berada dalam keadaan  ‘seperti telur di hujung tanduk. Namun apakah persoalannya lagi ialah apakah kepimpinan akar umbi menyedari keadaan sedemikian. Adalah amat dikhuatiri yang kepimpinan di peringkat bawahan menyedari tentang hakikat ini. Malah di peringkat kepimpinan nasional pun masih ada yang tidak menyedarinya dan masih mahu terus ‘menegakkan benang basah’ sekiranya isu sebegini diketengahkan untuk diperdebatkan. Kerana keangkuhan setengah pemimpin UMNO inilah yang menyebabkan ramai ‘pejuang lama’ dalam UMNO meninggalkan parti ini. Bukan kerana tidak sayangkan UMNO tetapi agak ‘meluat’ dengan cara kepimpinan yang agak ‘lapuk’.

UMNO seolah-olah kehilangan ‘focus’. Perjuangan menegakkan bangsa, agama dan Negara kelihatan seperti dikesampingkan. Hanya sebagai slogan kosong. Saban hari asyik menyalahkan orang lain yang menyebabkan orang Melayu mundur. Orang Cina sentiasa menjadi sasaran. Tentulah ada juga kesalahan yang dilakukan oleh kaum Cina yang menyebabkan Melayu mundur tetapi berapa lama lagi kita perlu menyalahkan orang lain yang menyebabkan orang Melayu mundur. UMNO seolah-olah tidak langsung mahu menyalahkan diri sendiri yang menyebabkan orang Melayu masih berada di takuk lama itu. Sikap sedemikian harus dibuang. Kita harus bersaing secara sihat.

Sudah lama kenyataan tegas sebegini ( dari DS Najib dan TS Muhyiddin Yasssin) ditunggu-tunggu oleh ahli UMNO yang merasakan bahawa kepimpinan yang ada kini sudah agak ketinggalan zaman. Mungkin keadaan ‘mereka’ yang sudah ‘ketinggalan zaman’ itu tidak disedari oleh golongan berkenaan. Mungkin mereka merasakan bahawa mereka masih lagi ‘relevan’ dalam senario politik tanah air yang menyebabkan mereka masih tidak mahu melepaskan teraju kepimpinan yang mereka pegang dan masih berpaut teguh.

Aku tidak mengatakan yang umur menjadi kriteria untuk berundur kerana ada terdapat pemimpin yang sudah berumur tetapi masih ‘relevan’ dalam zaman globalisasi ini. Sebaliknya ada juga terdapat golongan muda yang dianggap tidak sesuai ‘wujud’ dalam zaman globalisasi ini dan golongan ini perlu berundur juga. Serahkan kepimpinan secara ikhlas kepada pelapis yang progresif yang betul-betul memahami kehendak zaman ini.

Saudara Khairi Jamaluddin selaku pemimpin Pemuda UMNO harus bangun dan pembawa obor baru yang benar-benar tegas dan kental untuk membangunkan bangsa Melayu. Hendaknya janganlah menjadi pak turut semata-mata. Kepimpinan pemuda harus berani menunjuk jalan sebagaimana yang pernah dilakukan oleh pemimpin-pemimpin pemuda era Syed Jaafar Albar, Saadun Zubir, Harun Idris, Anwar Ibrahim.

TS Muhyiddin Yassin ada juga menyentuh tentang isu Pemuda dan Puteri dalam ucapannya apabilau menyatakan, “But there’s a perception that they are no longer like in the old days when they used to come forward if any issue was raised and act as a pressure lobby.” Seharusnya pihak Pemuda dan Puteri khususnya mengambil kenyataan itu sebagai satu cabaran untuk mereka bergerak membawa obor memajukan bangsa Melayu yang menjadi ters perjuangan UMNO.

Era ini adalah era orang muda yang proresif dan bukan lagi zaman ‘belia’ era 60an yang asyik mendendangkan lagu pop yeh yeh dan tidak juga zaman ‘pemudi’ yang masih merasakan bahawa mereka masih berada di tahun-tahun 1950an dan 1960an. Zaman sedemikian sudah berlalu. Golongan yang agak jumud ini seharusnya memberi peluang dan pembuka jalan kepada golongan yang akan ‘bersepak terajang’ pada kurun ke 21.

Itu saja carannya bagi UMNO menebus kembali kegemilangannya di bumi bertuah ini. Aku rasa begitulah………

Abuhassanadam
23 November 2014
London

No comments:

Post a Comment