Wednesday, November 5, 2014

‘SESAT’ DI DUBLIN

(Coretan ini ditujukan kepada para pelajar yang kini sudah menjadi doktor di Malaysia yang menuntut di Dublin sekitar tahun 1995-1998)

Tahun 1996. Aku terlupa tarikh yang sebenar. Dah lama sangat. Dah dekat dua puluh tahun peristiwa itu berlaku tapi masih segar dalam ingatan aku. Payah nak lupa.

Ketika itu aku bertugas sebagai Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia United Kingdom & Eire. Penghulu. Jaga pelajar-pelajar yang menuntut di United Kingdom dan Eire. Maknanya menjadi tugas aku juga untuk menjaga ‘budak-budak’ yang belajar di Ireland – Dublin, Belfast, Galway. Maknanya dalam setahun sekurang-kurangnya dua kali aku mesti melawat ‘anak-anak’ yang berada di sana. Nak pergi selalu tak boleh juga. Belanja mahal. Terpaksa berhati-hati menggunakan duit rakyat. Tak pergi tak boleh juga. Nanti timbul berbagai kerenah ‘anak-anak’ di sana. Maklumlah orang muda-muda…..

Aku memberitahu Ismail (Warden MSD di Dublin ketika itu) yang aku akan ke Dublin untuk berjumpa pelajar dan bertanya khabar disamping menyelesaikan sebarang masalah pelajar yang timbul, khususnya yang berkaitan dengan kewangan mereka. Ismail memberitahu penghulu pelajar tentang kedatangan aku. Maknanya si Penghulu pelajar akan mengumpulkan pelajar-pelajar yang ada Dublin untuk berjumpa  dengan aku.

Dipersetujui yang aku akan berjumpa dengan anak-anak pelajar di Dublin di sebuah rumah yang disewa oleh mereka. Mereka beritahu alamat tempat mereka  mengadakan perjumpaan. Mereka tanya aku samada mereka perlu menunggu aku di lapangan terbang Dublin.

“Tak payah’ jawab aku. ‘Pak Abu boleh datang sendiri……’ sambung aku lagi. Seluruh pelajar di UK memanggil aku dengan panggilan Pak Abu. Aku memang senang dengan panggilan itu. Semacam hubungan bapak dengan anak. Memang pun tugas aku untuk menjaga kebajikan mereka. Hingga sekarang panggilan itu masih ‘terpakai’ dan dipakai walaupun aku bukan lagi ‘penjaga’ mereka.

Seperti biasa, apabila sampai sahaja di lapangan terbang Dublin aku pasti menyewa kereta untuk menyenangkan aku bergerak melawat pelajar di sana. Tidak susah untuk pergi kesuatu tempat disana dengan pertolongan peta yang begitu sistematik. Dan pada ketika itu belum ada lagi penggunaan GPS dan hanya peta jalanraya yang boleh dijadikan panduan.

Aku tiba lebih kurang pukul 7.00 malam. Sudah gelap. Winter dan cuaca begitu sejuk sekali. Aku sudah pun berjanji dengan pelajar-pelajar di Dublin yang aku akan sampai tempat pukul 8.00 malam dan seterusnya majlis dialog dengan pelajar. Majlis makan malam selepas diadakan dialog, kata aku. Pelajar setuju program yang telah dipersetujui bersama.

Dalam perjalanan ke rumah pelajar berkenaan, terlintas di kepala aku untuk membuat ‘kejutan’ kepada pelajar. Sememangnya ‘perangai’ aku suka ‘bergurau’ dengan pelajar. Itulah juga cara aku bermesra dengan pelajar disamping ‘mengawal’ tingkah laku mereka ketika berada di perantauan. Terus terang aku katakan bahawa tidak mudah untuk ‘mengawal’ pelajar-pelajar di luar negara yang terdiri golongan bijak pandai yang amat jauh bezanya dengan keadaan pelajar di dalam negaar sendiri. Dan ramai juga antara pelajar demikian yang sudah pun lanjut usia terutama yang mengikuti kursus Phd.

Pukul 7.45 aku sampai disuatu kedai pam minyak yang tidak jauh dari tempat mereka mengadakan majlis pada malam berkenaan. Aku letakkan kereta sewa aku di kawasan pam minyak berkenaan. Aku akan berjalan kaki sahaja ke rumah pelajar berkenaan. Tak jauh. Lebih kurang setengah kilometer.

“ Zainal…..di mana tempat hangpa nak buat majlis malam ini?’ Tanya aku kepada Zainal (penghulu pelajar Dublin ketika itu), melalui telefon bimbit aku, pura-pura tidak tahu lokasi mereka mengadakan majlis pada malam itu.

“Pak Abu di mana?” tanya Zainal yang agak cemas.

“Tak tahu la…..di sebelah jalan ni ada sebuah bangunan tinggi, dekat dengan kedai buah-buah…..dan di belakang sana ada KFC…” kataku untuk mengelirukan Zainal. Sebenarnya pada ketika itu aku sudah pun masuk di kawasan perkarangan rumah mereka sambil memerhatikan dari jauh gelagat dan suasana ‘havoc’ dalam rumah berkenaan.

“ Siapa boleh ambil Pak Abu?” aku terdengar Zainal minta salah seorang pelajar supaya pergi mencari aku yang entah di mana.

“Cuba Pak Abu tengok nama jalannya……” tanya Zainal kepada aku. Dan sememangnya sudah ada yang bersetuju untuk menyusuli aku. Tapi tak tahu di mana lokasinya.

Pada ketika itu aku sudah pun berada betul-betul di hadapan rumah mereka. Hanya menunggu untuk memetik loceng rumah mereka. Disamping itu aku mendengar keriuhan dalam rumah mengenai ‘kehilangan’ aku yang tidak diketahui di mana. Dan pada ketika itu mahu rasanya aku ‘menamatkan’ saja ‘drama’ tersebut. Tapi aku masih bersabar dan tidak mahu ‘menyudahkan’ babak berkenaan sehinggalah pintu rumah terbuka dan keluarlah beberapa orang pelajar dari rumah yang akan menyusuli aku yang ‘tersesat’.

Apabila mereka ternampak saja aku di luar rumah, salah seorang pelajar menjerit, “ Pak Abu di sini weeehhhhh…..”

Aku tidak mahu menceritakan suasana selepas itu. Aku hanya mahu setiap pembaca membayangkan suasana kemesraan yang terjalin antara ‘bapak’ dengan ‘anak-anak’ pada majlis berkenaan. Bayangkan……

Majlis pada malam itu berlarutan hingga tengah malam.

Terlalu manis bila aku mengenangkan peristiwa yang bersejarah itu.

abuhassanadam
5 November 2014





No comments:

Post a Comment